Mededeling

Collapse
No announcement yet.

tortelduifjes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• tortelduifjes

Ik ben nieuw hier en heb een nest tortelduifjes op mijn balkon op het moment.
    Heb maar 1 ei kunnen zien, ws en hopelijk denk ik, zijn het er 2. Het nest is in een planten mandje van riet, behangen met plastic en een laagje aarde erin. Ik heb het destijds gekocht met de bedoeling er een plantje in te planten maar dat is er niet van gekomen.
    Een paar maanden geleden, vorige zomer, legden tortels een ei erin maar helaas viel heel het nest op de grond en was het ei kapot. Ik heb het een tijd erna vast gezet met stukken touw. Eind vorig jaar hebben ze 2 eitjes gelegd en het was een genot hen te zien, voor en nadat de kuikens uitkwamen.Helaas zijn ze. voor mijn gevoel, te vroeg uitgevlogen en heb ik ze nooit meer gezien. Dit was rond oud en nieuw

Maar de ouders gingen vrolijk verder en ik heb dus weer een nestje van minstens 1.Oud en nieuw is voorbij maar nu maak ik me zorgen om het weer, het heeft al lichtelijk gevroren maar gelukkig gaat de temperatuur iets omhoog.Ik geef duiven voer en krachtvoer voor duiven en water voor zolang dat kan.

Mijn vraag is, kan ik meer doen om hen te helpen en wat kan ik verwachten?
    Misschien komen de eieren uit maar wat als de temperatuur daalt als ze uitgekomen zijn? Kunnen de ouders dit opvangen? Kan ik iets doen?

elk advies is welkom!!

groetjes, Marja

allereerst welkom op het forum. ik kan je helaas niet helpen want weet niks van duiven. mischien kunnen andere je helpen

Opmerking

dank je wel gijsie

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door TortelMarja
        Helaas zijn ze. voor mijn gevoel, te vroeg uitgevlogen en heb ik ze nooit meer gezien. Dit was rond oud en nieuw

groetjes, Marja
        Allereerst; welkom.

Ten tweede.... midden in de winter???
        Dat is onnatuurlijk gedrag, niet normaal.

En verder:
        Jonge duiven vliegen met 2 weken uit... Of beter gezegd: dan donderen ze uit het nest en van waaruit ze neerkomen worden ze nog een week of 2 gevoed en krijgen ze vliegles.
        Het lijkt nog nergens naar en in het wild gaat het ook niet altijd goed, helaas.
        Katten die weten waar duiven geregeld een nestje krijgen kunnen onder aan de boom of flat staan wachten op hun maaltje.

Als de jonge duiven net een beetje zelfstandig zijn gaan de ouders al weer verder met een nieuw nest.

Wat jij moet doen is het volgende, heel belangrijk: NIETS!

Laat de natuur zijn gang gaan.
        Redt het jong het; mooi meegenomen. Zo niet; pech, het is helemaal nog niet de tijd voor jongen.

Als dit legsel is uitgevlogen, of als het koppel klaar is met broeden als het ei niet bevrucht is, dan haal alsjeblieft het nestje weg en hang het niet eerder terug dan april, als het warmer is.
        Geef vogels in de winter a.u.b. geen mogelijkheid om te gaan broeden, want ook een duif moet in beweging blijven en veel eten om de winter te overleven.

Het is weliswaar veel te warm voor de tijd van het jaar, maar nu is het gewoon nog niet de tijd voor nesten. Als die duiven van slag zijn door het weer kan jij ze helpen, door ze weg te jagen en geen nesten op te hangen.
        'Vliegde ik?'
        -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
          Allereerst; welkom.

Ten tweede.... midden in de winter???
          Dat is onnatuurlijk gedrag, niet normaal.

En verder:
          Jonge duiven vliegen met 2 weken uit... Of beter gezegd: dan donderen ze uit het nest en van waaruit ze neerkomen worden ze nog een week of 2 gevoed en krijgen ze vliegles.
          Het lijkt nog nergens naar en in het wild gaat het ook niet altijd goed, helaas.
          Katten die weten waar duiven geregeld een nestje krijgen kunnen onder aan de boom of flat staan wachten op hun maaltje.

Als de jonge duiven net een beetje zelfstandig zijn gaan de ouders al weer verder met een nieuw nest.

Wat jij moet doen is het volgende, heel belangrijk: NIETS!

Laat de natuur zijn gang gaan.
          Redt het jong het; mooi meegenomen. Zo niet; pech, het is helemaal nog niet de tijd voor jongen.

Als dit legsel is uitgevlogen, of als het koppel klaar is met broeden als het ei niet bevrucht is, dan haal alsjeblieft het nestje weg en hang het niet eerder terug dan april, als het warmer is.
          Geef vogels in de winter a.u.b. geen mogelijkheid om te gaan broeden, want ook een duif moet in beweging blijven en veel eten om de winter te overleven.

Het is weliswaar veel te warm voor de tijd van het jaar, maar nu is het gewoon nog niet de tijd voor nesten. Als die duiven van slag zijn door het weer kan jij ze helpen, door ze weg te jagen en geen nesten op te hangen.
          hoi Troetelduifje

Heel erg bedankt voor je reactie en uiteraard ook je welkom

Ja ik had ook liever gehad dat ze in het voorjaar waren gaan broeden, ik zit er met mijn neus bovenop en zie liever dat alles goed gaat dan dat ik vogellijkjes moet weghalen. Als ik ze geen gelegenheid geef om te broeden dan bouwen ze toch een nestje elders, in een boom ofzo?
          Toevallig kreeg ik een mail van iemand vanmorgen die heeft ook een nestje tortelduiven in een boom in haar tuin.
          Wat ik heb begrepen is dat tortelduiven het hele jaar door broeden....Ik geef toe dat ik special tortelduiven voer op balkon heb en aanvullende krachtvoer voor duiven. En een pot pindakaas speciaal voor vogels. De duiven eten er graag van en ook hele families kauwen. Ik heb echt het beste met de duiven voor....maar ik neem je advies ter harte en haal het nest weg zodra dit achter de rug is.

groetjes
          Marja

Opmerking

Bijvoeren doe ik zelf ook in de winter en duiven eten daar ook van. Hoewel het dit jaar eigenlijk niet nodig is, want het is veel te warm.

En je kan ze inderdaad niet tegenhouden om te gaan nestelen.

Maar doe er verder dan niets aan. Ga het bijvoorbeeld niet extra beschutten op je balkon ofzo en laat verder de natuur zijn gang gaan.
            'Vliegde ik?'
            -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
              Bijvoeren doe ik zelf ook in de winter en duiven eten daar ook van. Hoewel het dit jaar eigenlijk niet nodig is, want het is veel te warm.

En je kan ze inderdaad niet tegenhouden om te gaan nestelen.

Maar doe er verder dan niets aan. Ga het bijvoorbeeld niet extra beschutten op je balkon ofzo en laat verder de natuur zijn gang gaan.
              Nee hoor, daar ben ik veel te onhandig voor

Opmerking

Mooi, heeft dat dus ook nog zijn nut; onhandig zijn . hahaha
                'Vliegde ik?'
                -'Nee, je valde.'

Opmerking

idd welkom alvast, en ben het met Troetelduifje eens, beste wat je kunt doen is helemaal niets, ik heb hier in de dennenbomen ook een nesttje liggen van wildebosduiven, maar ook ik doe helemaal niets, ook al is het nodig is het beter er vanaf te blijven dan je zelf te gaan moeien, alle vogels zijn in de war met het slechte weer, is niet koud genoeg voor echt winter te zijn en is ook niet warm genoeg voor de kweek.

Opmerking

Ook als je een jonge duif op de grond ziet liggen; tenzij je bloed ziet, laten liggen. Vanaf de grond leren ze vliegen en worden ze gevoerd. Ze zijn niet in nood, tenzij ze natuurlijk nog zo goed als kaal zijn, of ernstige wonden hebben.
                    Als ze midden op de strat liggen kan je ze wel even aan de kant leggen natuurlijk, anders worden ze plat gereden.

En nu we het er toch over hebben; babykonijntjes ook laten liggen; moeder komt maar 2x per dag voeden. En zo niet, dan laat ze toch met rust. Laat de natuur zijn eigen zaken regelen.
                    'Vliegde ik?'
                    -'Nee, je valde.'

Opmerking

ben het met je eens, heb hier ook nooit geholpen ook niet toen ik jonge konijntjes had, wat ik dan wel deed was teste als de moeder goed was voor de jongen of niet, hoe doe je dat als je jongen konijntjes bv hebt liggen bij je thuis in een kooi, ga met je hand rustig naar moeder en haar jongen toe, valt ze je aan heb je een goede moeder die haar jongen niet dood laat gaan!, je hebt er ook bij die je niet aanvallen en toch goed voor de jongen zorgen, maar als ze echt de jonge negeren dan kun je wel ingrijpen met speciale melk voor katjes en jonge konijntjes, maar zou dit zeker niet proberen want kans is toch groot tot ze sterven als je geen ervaring hebt hier in.

Opmerking

Jonge konijntjes met de fles grootbrengen gaat bijna altijd mis hoor. Uiteindelijk gaan ze toch dood en heb je ze voor jan doedel zo goed verzorgd.
                        Natuurlijk, als de lamprei al ouder zijn, oogjes open hebben, dat de overlevingskansen groter zijn. Maar anders is het haast niet haalbaar.
                        'Vliegde ik?'
                        -'Nee, je valde.'

Opmerking

nee klopt, heb het zelf 6 keer geprobeert toen ze nog geen week oud waren(slechte moeder), en zijn 4 keer gestorven 2 neste heb ik groot gekregen, maar heeft me veel bloed zweet en tranen gekost!.

maarja als het echt nodig is help ik toch, alleen als er geen andere weg is natuurlijk anders laat ik de natuur haar gang gaan.

Opmerking

Oh dat vind ik wel volhardend, 6 nesten proberne groot te brengen.
                            Ik help zelf alleen als er een grote kans bestaat dat het goed gaat. Zowel dat iets in leven blijft als dat het ook sociaal goed terecht komt.

Om terug te keren naar vogels: Ik had een koppeltje zebravinken met maar 1 jong. Dat maakte in zijn eentje natuurlijk weinig geluid, dus dat werd niet zo goed gevoed.
                            Dat heb ik toen wel een paar keer bijgevoed en meer was ook niet nodig, want daarna lukte het hem om een keel op te zetten en voedden de ouders hem beter. Is een flinke kerel geworden.

maar als de ouders een nest krijgen en na dag 1 al niet meer naar de jongen om kijken, dan schuif ik het onder de noemer 'verloren nest' en ga ik echt niet 6 jongen van meet af aan voeren.
                            dan was er iets mis met het nest, of waren de ouders nog te onervaren.

1 keer waren 4 van de 6 Japanse meeuw jongen dood. (kots!) Toen ik die weg gehaald had en het nest verschoond had, heb ik de 2 levende jongen toch weer terug gezet en afgewacht..... En de ouders gingen gewoon verder met voeren. De jongens zijn groot geworden en uitgevlogen. Kijk, dan is het wel de moeite waard natuurlijk.

En om helemaal een mooi verhaal te vertellen, nu ik toch bezig ben:
                            Een bejaarde vriend van ons belde dat hij 2 dag oude jongen had. Hij wist niet van welke soort vogel ze waren, want hij had die dag al zijn vogels opgeruimd en niet gemerkt dat er in 1 nestkastje net jongen geboren waren.
                            Hij heeft ze naar mij gebracht en ik heb de jongen in het nestkastje van mijn Japjes gelegd, die net zelf eieren gelegd hadden. Ik heb de jongen op de eieren gelegd en er het beste van gehoopt. Als ze de dag erna nog piepten, dan hadden ze het gered. Zo niet, dan hadden wij het in elk geval geprobeerd....... beide jongen zijn groot geworden en bleken zebravink mannen te zijn. Leuk!!!
                            'Vliegde ik?'
                            -'Nee, je valde.'

Opmerking

ik laat niet snel wat dood gaan als ik weet tot er mss nog hoop is als ik het probeer, mooi om te horen tot het toch goed gegaan is met je jonge vogeltjes dan, is meestal jonge en onervaren vogels die dit snel aan de hand hebben, nee klopt als je toch moeite doet voor ze groot te krijgen en het lukt is dat een zeer fijn iets en heb je voldoening vind ik zelf, oh dat is wel erg dan als je pas alle vogels hebt weg gedaan en dan in eens op jonge uit komt, maar wel leuk tot je dit geprobeert hebt en tot het gelukt is voor ze opstok te krijgen zeer leuk om te horen!.

altijd fijn als je leuke verhaaltjes hebt met een goed einden da toch, maar soms lukt het niet en sterve ze toch, maar als je het maar probeert vind ik is al genoeg.

Opmerking

Working...
                              X