Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Bijvoorbeeld Baytril
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
Hallo Chantal.
Wat bedoel je met "preventief"?
Ik denk dat Baytrill een verkeerd voorbeeld is.
Dit middel is volgens mij alleen verkrijgbaar op recept bij een dierenarts of iemand anders die daartoe bevoegd is en is dus nooit vrij verkrijgbaar of ooit geweest.
Ik denk dat veel middelen dus gewoon via die weg beschikbaar zullen blijven.
Het kan toch niet de bedoeling zijn om zonder enige vorm van tussenoplossing of alternatief iets uit de handel te nemen?
In zekere zin denk ik dat het een goede ontwikkeling is dat er maatregelen zijn getroffen om in vele soorten middeltjes antibiotica of andere medicijnen te verwerken.
De resistentie van de ziekteverwekkers voor de medicijnen / antibiotica werd door het gebruik van die middelen in diverse "gezondheidsbevorderende" middeltjes sterk in de hand gewerkt.
P.S.:
Het openbaar terechtstellen van dierenartsen of apothekers die zonder diagnose of op bestelling medicijnen leveren of leverden lijkt mij niet gewenst.
mvg. Eelke
.
-
Met preventief bedoel ik 'op voorhand' 'in het voren'. Al kopen zonder dat je weet of je het wel of niet nodig gaat hebben.
Dan is Baytril idd een verkeerde naam, begrijp ik uit jouw post, maar er zijn middelen in de vrije verkoop (geweest) die nu niet meer zo verkocht mogen gaan worden.
Als je weet wat er met de vogel aan de hand is dan geeft men zelf wel een middel aan de vogel. Dat is wat ik hier met regelmaat toch wel lees.
Nu schijnt het dus veel meer via de dierenarts moeten en kost het op voorhand al veel meer geld wat consult en onderzoek betreft tov wat het middel kost. Is op zich een goede zaak want alle resistentie wordt men ook niet blij van. Maar blijft een feit dat als je zelf weet wat het is dat je alleen het medicijn nodig hebt en niet een duur consult. Ook kost een medicijn bij een dierenarts vandaan vaak meer geld dan wanneer je het zelf koopt. Zie bv hoestdrank voor honden bij de dierenarts vandaan of een hoestdrank met dezelfde werkzame stof en sterkte dus zelfde dosering wat je bij bv een drogist koopt.
Wij hebben nooit zelf gedokterd simpelweg omdat de vogels niet ziek zijn geweest. Maar ik vraag me dus af hoe men het doet, preventief (dus op voorhand) al het middel kopen wat nu nog in vrije verkoop is maar na 1 juli niet meer. Of dat men niets 'in het voren' koopt en in het vervolg naar de dierenarts gaat omdat alleen op die manier het middel te koop is.
Je ps begrijp ik niet, lijkt mij niet dat dat voor mij bedoeld is, of wel?
Welke middelen met antibiotica zijn dan in de gewone winkel te koop geweest en gaan uit de verkoop?
Ik hoop dat je me begrijpt hierin en anders delete je dit topic maar
Groetjes, Chantal.
ps of heb ik die hele verandering in wetgeving totaal verkeerd begrepen? Want dat kan natuurlijk ook..
Opmerking
-
Mijn P.S.-je is inderdaad meer algemeen bedoeld.
Ik denk dat we dierenartsen en andere verstrekkers van geneesmiddelen in zekere zin niet in het openbaar hoeven / mogen veroordelen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat geneesmiddelen niet zomaar verstrekt mogen worden (al weet ik dat niet zeker).
Ik denk aan bijv. aan het verstrekken van medicatie zonder een diagnose gesteld te hebben ("verlenen van medische zorg").
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&...w4GqY7ps_qA21g (pdf opslaan)
De praktijk:
Er is een uitverkoop- / overgangsregeling voor o.a. middelen als Astricycline, Bovomix, Finicoc, Rui-hulp extra, HK-333, Santalina K3 en Sivotine.
(elk merk heeft zo zijn eigen namen gegeven aan producten waar een bepaalde soort geneesmiddel in is verwerkt).
Voorgaande middelen gaan dus uit de handel genomen worden.
Homeopathische diergeneesmiddelen:
Per 1 januari 2014 moeten alle homeopathische diergeneesmiddelen die in Nederland op de markt zijn, geregistreerd zijn.
mvg. Eelke
Opmerking
-
-
Misschien dat iemand anders nog iets wil weten of kwijt wil over dit onderwerp?
Ik heb een kleine hoeveelheid Baytrill staan voor eventuele "noodgevallen".
Al ben ik me er van bewust dat ik dan misschien een medicijn verstrek (wel ooit na diagnose enz. gekregen) welke misschien niet de juiste is.
Het blijft dus een gokje of het zal werken, maar omdat het een breedspectrum middel is net als bijv. erythromycine is er een zekere kans dat het zal werken.
Als het daadwerkelijk aanslaat zal ik dan ook het kuurtje afmaken, echter ik probeer als basis aan te houden dat er eerst bekend moet zijn wat er mis is met de gezondheid van het beestje. (mestonderzoek als 1 van de eerste dingen)
mvg. Eelke
Opmerking
-
Een prima basis dus voor zwarte handel.
Veel vogelhouders houden hun vogels zodanig dat ze (waarschijnlijk nog terecht ook) menen dat de beestjes niet zonder medicatie kunnen. Dus vraag... dus handel.Groet Ton,
www.allevogels.nl
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door eleMisschien dat iemand anders nog iets wil weten of kwijt wil over dit onderwerp?
Ik heb een kleine hoeveelheid Baytrill staan voor eventuele "noodgevallen".
Al ben ik me er van bewust dat ik dan misschien een medicijn verstrek (wel ooit na diagnose enz. gekregen) welke misschien niet de juiste is.
Het blijft dus een gokje of het zal werken, maar omdat het een breedspectrum middel is net als bijv. erythromycine is er een zekere kans dat het zal werken.
Als het daadwerkelijk aanslaat zal ik dan ook het kuurtje afmaken, echter ik probeer als basis aan te houden dat er eerst bekend moet zijn wat er mis is met de gezondheid van het beestje. (mestonderzoek als 1 van de eerste dingen)
mvg. Eelke
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Henk AdelerhofOk dan Alfons, mijn dank voor uwer antwoordt.
psst kunt je mij het recept even mailen? ik ben ook gek op kokkerellen.
Gezasept: op internet staat 0,4% jodium, salicylzuur 0,6%, fenol 0,3%.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking