Mededeling

Collapse
No announcement yet.

killingfields van de lage landen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door rupicola
    Het filmpje is ietwat gedateerd, maar de gang van zaken is een jaarlijks terugkerend geheel.

Natuur! . . . . wat is natuur in Nederland?
    strikt genomen kunnen we in een dicht c.q. overbevolkt land als NL nauwelijks meer van natuur spreken, want we hebben hooguit een handje vol snippers.

Maar Han leven we niet in wereld waar de mens als soort al duizenden jaren ecosystemen sterk beinvloed. Zelfs in een land als Australie, waar iets meer ruimte is als in Nederland beginnen we nu te begrijpen dat het vuurmanagement van de aboriginals een zodanige invloed had op het landschap dat zonder dit beheer veel kleinere zoogdiersoorten uit zullen sterven (en voor een groot gedeelte al uitgestorven zijn).

Opmerking

Het schijnt zo te zijn dat de wolf terugkeert naar Nederland. Hij is al gezien in Duitsland.
      Of het nog lang zal duren tot de wolf aan onze achterdeur zal staan weet ik niet, maar als het van de natuurkerels zal afhangen, zal het niet lang meer duren, ze zullen hem wel uitzetten en dan maar verklaren dat hij op natuurlijke wijze in het land is gearriveerd.
      Wanneer mogen we de beer verwachten?
      Om de kracht van het anker te voelen, moet je eerst de storm trotseren.

Opmerking

op tv zag ik onlangs een reportage over dit gebied . ik heb hieruit begrepen dat er jaarlijks ong. net zoveel dieren worden geboren als dat er overlijden. dan is er dus sprake van een levensvatbare populatie. dode dieren zien is geen fraaie aanblik,maar vergeet niet dat deze kadavers weer een bron van voedsel vormen voor andere dieren (zeearend,raven,buizerds,marters enz.) misschien dat de populatie eenmalig gereduceerd moet worden d.m.v.afschot,maar verder moeten we daar afblijven. het is geen safariepark. de natuur is hard en is dat al honderd duizenden jaren zo. de mens heeft wat mij betreft al genoeg ingegrepen in de natuur.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door van Tuijl
          gooi de goede hekken open van de OVP zodat de grazers naar (de goede) gebieden kunnen trekken. daarnaast wilde in nog kwijt: bedenk dat het gevolg van bijvoeren hogere sterfgevallen oplevert.

verder verwijs ik je naar mijn reactie op Youtube (http://www.youtube.com/watch?feature...JOsn65lVU#t=0s) (AvesTrance)

Opmerking

Het verwijderen van afrastering zou in NL tot grote problemen leiden, daar is zoals gezegd geen voldoende ruimte voor in NL.

Het laten creperen van veel grote dieren op een te klein oppervlak zou ik niet zielig willen noemen, maar het valt (gezien de omstandigheden) wel onder onnodig lijden!
            Grote predatoren zouden dit effectiever oplossen, maar daarvoor is dus niet voldoende ruimte beschikbaar.
            Reguleren van populaties door afschot is dan beter, dan een weken/maandenlang proces van uitteren van de honger.

@ Daniel: de invloed van menselijke activiteit is globaal en evolutionair gezien ongekend.
            Desalniettemin zijn die paar snippertjes 'natuur' van ons niet te vergelijken met natuurgebieden elders ter wereld.
            (gebieden waar NL qua oppervlakte niet zelden een paar keer in gaat bijvoorbeeld)
            De natuur haar gang laten gaan zoals men ten aanzien van OVP voor ogen had (en heeft) lijkt niet op de echte natuurlijke processen die zouden moeten plaatsvinden.
            Het gebied is echter niet groot genoeg om die processen te laten plaatsvinden en om die reden werkt het geheel dan ook niet optimaal.
            Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

. . . . . evolutionair . . . . .
              Ik denk, dat de beheerders dit meer op de langere termijn zien, en stilletjes hopen dat, als de sterkste overwinnen ( en dat is natuurlijk altijd zo ), dat die zich ontwikkelen tot een soort O.V.P. ras, die minder nakomelingen krijgen, en meer vet reserves op kunnen slaan, en met minder water toekunnen.

Maar ja, dan moeten wij ( de mensheid ) dit soort dierenleed eerst honderden zoniet duizenden jaren aanschouwen eer het zover is?

Daar heb ik ( 1 nietig mensje ) natuurlijk geen zin in, en ik zie dat ook niet gebeuren. ( sorry als ik het fout mocht hebben )
              Met vriendelijke groet:
              Henk.

Opmerking

Aha bedankt voor de documentatie Henk

Ik zal het terzijnertijd eens even doornemen.
                Nu van mijn Zondagse rust genieten.
                Met vriendelijke groet:
                Henk.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door naruch
                  hoeveel jaren wil je wachten
                  dat alles dood is, zelfs de grond waar de karkassen oplopen.

dit duurt al vele jaren.

bouw een voliere van 50 bij 50 meter, goed beplanten, gooi daar te veel vogels in.
                  geen voer geen water, want ze moeten zich zelf behelpen.

wedden dat de hel los breekt en je aan de hoogste boom wordt opgeknoopt.
                  helemaal met je eens Naruch
                  volgens mij hebben de mensen die dit allemaal bedacht hebben er totaal niet bij stilgestaan dat de dieren die ze uitgezet hebben ook nakomelingen zouden krijgen die ook weer eten moeten
                  iedereen die een beetje gezond verstand heeft ziet toch ook wel dat dit totaal uit de hand gelopen is?het is gewoon te gek voor woorden dat deze dierenmishandeling nog langer toegestaan word

en voor degenen die dit normaal vinden: ga lekker met z,n allen in een beperkte ruimte zitten met een beperkt aanbod aan voedsel dan blijven vanzelf de sterksten over zodat er een superras ontstaat die bestand zal zijn tegen ziektes en met weinig voedsel kan overleven

jammer dat dieren niet praten kunnen en zich niet verweren kunnen tegen de omstandigheden waarin ze geplaatst zijn ,zou beniewd zijn hoe zij er over over dachten

Opmerking

De OVP is een gebied dat op laaggelegen delen spontaan tot ontwikkeling kwam na de drooglegging van de Flevopolders.
                    Wat er gebeurde kende z'n weerga niet en werkte als een magneet voor talloze plant en diersoorten. (en ondergetekende natuurlijk! )
                    Vogelsoorten die jarenlang als uitermate schaars te boek stonden floreerden als een tierelier. (Baardman, lepelaar, bontbekplevier)
                    Tot het moment dat jong opschot van met name wilg, els en vlier roet in het eten begon te gooien en er ten koste van moeras en drassige gebieden verbossing/verlanding optrad.
                    Hier heeft men een halt aan toe willen roepen door o.a. de introductie van 3 soorten grote grazers (Edelhert, Konikspaard en Heckrund)
                    Dit werkte aanvankelijk prima tot het moment dat de aanwas onder de buitengewoon goed florerende veestapel te groot werd voor het beperkte (omheinde) gebied. Dit is inmiddels een fikse, maar tevens onnodige inschattingsfout gebleken.
                    Ten tijde van schaarse voedselperioden (winter) zouden dit soort kuddes trekbewegingen maken teneinde op zoek te gaan naar voedsel.
                    Dit is door de afrasteringen onmogelijk gemaakt >>> dus is er geen sprake van natuurlijke omstandigheden >>> dus is er ook geen sprake van de natuur haar gang laten gaan >>> dus zijn onnatuurlijke beheersmaatregelen (afschot) noodzakelijk of dient het project te worden gestopt.

Halve maatregelen werken nu eenmaal niet (dat is wel gebleken) en de hele maatregelen (grote predatoren) heeft men tot op heden (terecht) nooit aangedurfd en dat is maar goed ook want er is simpelweg geen ruimte voor dergelijke grote natuurlijke processen in Nederland. (laat staan in OVP)

De 'deskundigen' die roepen dat er wel plaats genoeg zou zijn voor bijvoorbeeld een roedel wolven, onderschatten op de langere termijn beslist de capaciteiten van deze soort en zouden bijvoorbeeld eerst eens een kijkje moeten nemen in Polen. (Bialowieski Park om maar eens wat te noemen)

Anders gesteld:
                    De 'deskundigen' hebben zich al behoorlijk vergist in de effecten van de grote grazers . . . en wie stoot zich ook alweer geen twee keer aan dezelfde steen?

### wist u overigens dat aan degenen die in de winterperiode voedsel verstrekken aan de dieren een flinke bekeuring wordt uitgedeeld?

Nederland is een bijzonder land . . . en dat is het!
                    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Inderdaad, je slaat er soms steil van achterover.
                      Met vriendelijke groet:
                      Henk.

Opmerking

De 'deskundigen' die roepen dat er wel plaats genoeg zou zijn voor bijvoorbeeld een roedel wolven, onderschatten op de langere termijn beslist de capaciteiten van deze soort en zouden bijvoorbeeld eerst eens een kijkje moeten nemen in Polen. (Bialowieski Park om maar eens wat te noemen)

Nederland is een bijzonder land . . . en dat is het!
                        Voor grote roofdieren is in Nederland geen plaats in de natuurparken in Nederland. Ten minste indien we het hebben over wolven die leven zoals in centraal en noord Europa. Er zijn aanwijzingen dat wolven in Duitsland hun gedrag aanpassen aan de meer stedelijke gebieden. Geen roedelvorming maar wolven die per koppel leven. Dit hangt dan ook weer samen met andere prooikeuze. Grote grazers zijn gewoon niet haalbaar voor 2 wolven. Nederland zou dus in de toekomst weer wolven kunnen hebben (als westelijke uitlopers van de Duitse populatie), maar niet op een manier dat dit een grote impact zal hebben op grote grazers.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Daniel
                          Voor grote roofdieren is in Nederland geen plaats in de natuurparken in Nederland. Ten minste indien we het hebben over wolven die leven zoals in centraal en noord Europa. Er zijn aanwijzingen dat wolven in Duitsland hun gedrag aanpassen aan de meer stedelijke gebieden. Geen roedelvorming maar wolven die per koppel leven. Dit hangt dan ook weer samen met andere prooikeuze. Grote grazers zijn gewoon niet haalbaar voor 2 wolven. Nederland zou dus in de toekomst weer wolven kunnen hebben (als westelijke uitlopers van de Duitse populatie), maar niet op een manier dat dit een grote impact zal hebben op grote grazers.
                          De lessen uit de geschiedenis zijn duidelijk, als je predatoren introduceert, eten ze alles op, behalve de dieren waarop je wil dat ze jagen.

Opmerking

Er is in het verleden veel fout gegaan met het introduceren van nieuwe soorten, maar het is niet dat predatoren zo maar alles eten. En mijn verwachting is dat wolven meer onrust dan schade zullen veroorzaken. Al zal er vermoedelijk wel eens een schaap of geit vergoed moeten worden door het ministerie. Aan de andere kant hoop ik wel dat wolven een positieve impact zullen hebben op de vossen en katten populatie. Maar dan blijft de vraag of de wolven populatie zowieso een omvang bereikt dat dit merkbaar is op landelijk niveau.

In India is er onderzoek gedaan naar het voorkomen van Gestreepte Hyena's en luipaarden. Die in verrassende hoeveelheden komen in dichtbevolkte landelijke gebieden. De voornaamste voedselbron voor de luipaarden zijn honden en vee en dit levert wel problemen op. Tegelijkertijd zijn er geen voorbeelden bekend van mensen die ernstig verwond raakten door luipaarden.

Opmerking

En wat als de wolven bewoonde gebieden in gaan?
                              Zou niet nieuw zijn..

Ik moet er zelfs niet aan denken dat er wolven in de bossen rondlopen. Denk dat ik dan niet meer zo ver het bos in durf te gaan met de hond.
                              http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Working...
                              X