Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voedingswaarde van ...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Voedingswaarde van ...

omdat er in het onderdeel Voeding geen subkopje is met fruit.

plaats ik mijn vraag even hier.

weet iemand mij te vertellen wat het vit. C gehalte (mg) en het IJzer gehalte (mg) per 100gr. Vlierbes en Lijster bes is?

ik ben bezig met een leuk excel bestandje maar ik kom er maar niet achter wat deze waardes zijn.

Vlierbessen per 100 gram

Vitamine C 36.000 mg

IJzer 1.60 mg

Lijsterbes is lastig te vinden, bijna geen consumptie door de mens.
    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

hartstikke mooi Michael, bedankt.

Opmerking

Lijsterbes :

Vitamine C : gemiddeld 134,45 mg. per 100 gram.
        Ijzer : gemiddeld 3,25 mg. per 100 gram.

Lijsterbes is lastig te vinden, bijna geen consumptie door de mens.
        Het eten van rauwe lijsterbessen kan giftig zijn voor de mens, laat staan voor kleinere kinderen : hangt af van de hoeveelheid bessen dewelke kinderen zouden kunnen nuttigen.

Vitamine C 36.000 mg

IJzer 1.60 mg

Opmerking

Opmerking

ijzer/vit. C wat in een fruitsoort mag zitten

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Van den Broeck Alfons
              Daar heb ik eigenlijk nog nooit bij stilgestaan, maar wel interessant om te weten.

Opmerking

Wat er in fruit mag zitten aan waardes Vitamine C en ijzer heb ik geen idee van.

Maar hier nog paar tabellen aan waardes: http://members.home.nl/annelieverbon...delentabel.htm

Dacht altijd dat de Kiwi zo veel aan vitamine C bevatte, maar die staat nog maar op de 6de plaats, de Acerola Kers (Barbadoskers) bevat iets meer Vitamine C http://www.vit-c.be/nl/top-10-fruit-met-vitamine-c
                Groeten Michael

Opmerking

mooie tabellen Michael, altijd handig om te vergelijken. want ik ben er wel achter dat 'men' niet echt uit gaat van vaste waardes. iedere site heeft weer andere waardes. maakt het er niet makkelijker op
                  ik heb de site voedingswaardetabel.nl even een mailtje gestuurd. die site oogt aardig professioneel maar ik ben toch benieuwd hoe hun aan hun waardes komen.

Opmerking

Helaas geven veel producenten vaak fictieve waardes op, zelf testen is te duur en men schrijft er op wat de klant graag ziet.
                    Het zal erg lastig zijn echt objectieve cijfers te vinden, mogelijk bij de Amerikaanse diensten, die zijn een stuk strenger dan Europese.
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                      mogelijk bij de Amerikaanse diensten, die zijn een stuk strenger dan Europese.
                      goede tip! ga ik even proberen.

Opmerking

iedere site heeft weer andere waardes.

Opmerking

gelijk heb je hoor. maar ik kwam wel een aantal verschillen in waardes tegen die ik toch wel aardig groot vind.

Blauwe bosbes bijvoorbeeld op site 1: 2.5 mg ijzer/100gr maar op site 2: 0.3 mg ijzer/100gr. of rozijnen. op site 1: 0.3 mg ijzer/100gr maar op site 2:1.9 mg ijzer/100gr. (voor de duidelijkheid: site 1 is in beide gevallen dezelfde, zo ook voor site 2)

uiteraard hebben bodemsoort, weer etc. hier invloed op maar ik vind ze wel bijzonder verschillend.

nog iemand informatie over mahoniebessen? omtrent ijzer en vit C. gehalte

Opmerking

Nee, niets te vinden over de mahoniestruik/bessen (Mahonia aquifolium) qua gehaltes. vit c en ijzer.

Bessen zijn zeer zuur en worden bijna alleen verwerkt in jams/marmelades.
                            Groeten Michael

Opmerking

Een bes die door mijn roodoorbuulbuuls er als eerste worden uitgepikt zijn de cranberry bessen. Die koop ik gedroogd, biologisch zodat ik zeker weet dat er geen gifstoffen op zitten. Volgens de info op internet bevatten deze maar 4ppm ijzer. Ben wel benieuwd naar je tabellen met samenstelling van vruchten.

Opmerking

Working...
                              X