Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Boterbloemen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Boterbloemen

Ik heb eigenlijk wilde vogels nog nooit zien knagen aan boterbloemen : niet aan de bloem zelf, niet aan de stengel om het eventueel te gebruiken als nestmateriaal.

Lange tijd geleden heb ik het eens gegeven aan mijn vogels, maar de vaststelling was dat ze er wijselijk afbleven. Leg er geplukte graszaden naast, en ja, de graszaden nuttigen ze wel, de rest gebruiken ze eventueel als nestmateriaal.

Nooit een deftige verklaring kunnen vinden over het waarom. Tot deze morgen, het "verlichtend" licht dan toch door de regenwolken scheen en mijn grijze hersenpan trof.

Boterbloemen bezitten, in de kontext van hun natuurlijk defensiesysteem tegen vraat, de stof protoanemonine. Deze stof komt vrij vanaf het ogenblik dat bv. de stengel, het onderste blad... beschadigd wordt, door bv. vraat. De minste kneuzing van de plant is al voldoende. Deze stof heeft een onaangename geur en veroorzaakt een roodheid, met blaren, van de slijmvliezen, dus ook deze in de bek van de vogel.

Dus, boterbloemen, vers geplukt, kan je best niet geven aan vogels.

Gewoon, ter informatie.

Alleen bij vogels, Alfons ?

Wat mij ook telkens opvalt tijdens de lente, is dat de koeien tijdens het voorjaar in de weelderig bloeiende weiden 'rond' de boterbloemen grazen. M.i. eten rundvee ook geen of zelden verse boterbloemen, tenzij misschien gedroogd tussen het hooi.
    Een kenner op dit gebied ben ik nu ook weer niet, maar het valt mij wel telkens op in die periode.

M.v.g.
    Danny
    Wie niks doet, maakt ook geen fouten.

Opmerking

Een oude kanariekweker buurman waar ik 25 jaar geleden naast woonde, raadde mij het geven van boterbloemen toen al af.

Als je al leest want dit plantje kan doen bij het vee, hoef je niet te raden wat dit bij onze vogels doet. http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3366
      Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Boterbloemen zijn bepaald niet lekker voor welk dier dan ook.
        Het heeft inderdaad een vieze smaak en geeft blaren in de mond.

Wel eet bv. een paard af en toe boterbloemen omdat protoanemonine een schimmeldodende werking heeft, wat overeenkomt met de werking van antibiotica.

Waarom een paard dit af en toe nodig heeft, is dan weer een heel verhaal.
        groetjes
        Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
        http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Alleen bij vogels, Alfons ?

Wat mij ook telkens opvalt tijdens de lente, is dat de koeien tijdens het voorjaar in de weelderig bloeiende weiden 'rond' de boterbloemen grazen. M.i. eten rundvee ook geen of zelden verse boterbloemen, tenzij misschien gedroogd tussen het hooi.
          Een kenner op dit gebied ben ik nu ook weer niet, maar het valt mij wel telkens op in die periode.
          Waarom een paard dit af en toe nodig heeft, is dan weer een heel verhaal.
          Dat zal u ongetwijfeld weten, want jullie zijn professionele paardenliefhebbers, in het beloofde land : Vlaanderen.

Opmerking

Is de blaartrekkende boterbloem even giftig of misschien nog giftiger? Het habitat van deze plant situeert zich in moerassen, langs waterkanten en in grachten.
            Ik heb me laten wijsmaken dat mannen die vroeger ingeloot werden om hun legerdienst te vervullen, het door hun handen trokken en zo blaren in hun handpalmen hadden, waardoor ze afgekeurd werden. Of het de waarheid is weet ik niet, misschien iemand anders die op de hoogte is?
            Om de kracht van het anker te voelen, moet je eerst de storm trotseren.

Opmerking

De sappen van de boterbloem zijn zeer goed remedie tegen het netelen aan de brandnetel !

Opmerking

ook de ridderzuring is daar ook uitstekend voor

Opmerking

Ik heb me laten wijsmaken dat mannen die vroeger ingeloot werden om hun legerdienst te vervullen, het door hun handen trokken en zo blaren in hun handpalmen hadden, waardoor ze afgekeurd werden. Of het de waarheid is weet ik niet, misschien iemand anders die op de hoogte is?
                  Dat is een mooie anekdote, dat wist ik niet.

Opmerking

Anemonine is dit stofje wel van belang ergens voor?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Louka
                      De sappen van de boterbloem zijn zeer goed remedie tegen het netelen aan de brandnetel !
                      Hondsdraf is daar ook goed voor, ik brand mij wel eens aan netels, door mijn werk, en dan smeer ik de sap van de blaadjes van de hondsdraf erop en weg is het brandend gevoel.

Met vriendelijke groet:
                      Henk.

Opmerking

Working...
                      X