Mededeling

Collapse
No announcement yet.

stress

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Tegen de logische verwachting in vonden vele soorten vogels blijkbaar een ‘mooi rustig’ stekkie in die terreinen!
    De verklaring ligt in de richting van gewenning door regelmaat en is in feite vergelijkbaar met de eveneens regelmatige (intensieve ) ‘verstoring’ door publiek in een vogel- of dierenpark.
    Behoudens regelmatige heftige activiteiten -in de vorm van schietoefeningen- was verder nauwelijks sprake van onregelmatige recreatie- of andere verstoringsdruk. (beveiliging- patrouilles en fysiek schietgevaar hield de meeste overige menselijke activiteiten doorgaans wel buiten het hek)
    Waarschijnlijk kan worden gesteld dat de lokale fauna zich kon aanpassen aan het feit dat ze -ondanks regelmatige luidruchtige menselijke aanwezigheid- weinig te vrezen hadden en ‘relatief veilig’ een verder prima en voedselrijke omgeving konden benutten.
    Er zal hier en daar natuurlijk best wel eens wat zijn misgegaan, maar desondanks was het altijd bijzonder opvallend hoeveel vogels (en ander wild) op die schietterreinen te zien waren.
    Er zijn natuurgebieden die daar momenteel niet aan kunnen tippen!

(Ik spreek overigens bewust in verleden tijd, omdat ik al enkele jaren niet meer op een militair schietterrein ben geweest en dus niet weet hoe de actuele toestand op die locaties er tegenwoordig voor staat!)

In het kader van vernietiging en verstoring van de natuur kwam uit de 'groene' hoek altijd veel verzet tegen militaire activiteiten in de doorgaans fraaie natuurgebieden.
    Geheel in de lijn der verwachting namen de anti-militaristische groeperingen die stelling eveneens maar wat graag in hun portefeuille op,
    maar in feite was het tegendeel eigenlijk het geval.
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Ik wil hier eventjes mijn duid in het zakje doen. paar feiten
      1) Ik ben begin dit jaar verhuist naar een huis met grote tuin.
      2)Ik had een koppel valkparkieten in een buitenvoliere waar ze heel rustig zaten gemiddeld 3 legsels per jaar. IK heb ze in een papegaaien kooi gezet. Omdat ze een ei op het zand gelegd had heb ik er een buitenbroedblok aangehangen.
      3 Ik ben deze lente begonnen met het kweken van Engelse grasparkieten. Ik kreeg ene paar koppels kadeau en had nog geen buitenverblijf. Paar kweekkooien gekocht.

Papegaaienkooi en kweekkooien in een dichtbij het huis zijnde atelier/stockeerplaats gezet, de vogels staan in een deel van de ruimte zonder scheidingsmuur.

Wegens verbouwingen in het huis kom ik vaak in deze ruimte om een boormachine, ook maak ik lawaai in deze ruimte. BBQ word regelmatig uitgehaald en dergelijk.

resultaat van de kweek. Mijn koppel valkparkieten legt regemlmatig eieren, maar broed ze niet meer uit. nestblok is weggehaald.

Mijn intussen aangegroeide koppels Engelse grasparkieten kweken dat het een lieve lust is. Van de 3 koppels begin dit jaar hebben er 2 gelegd. De derde pop was er een van 2009 en die deed moeilijk.
      Nadien in mei 2 extra koppels gekocht. Alle 2 na een tweetal weken Eieren en ook uitgebroed.
      In september zal ik nog 3 koppels samenstellen. Dan wordt het echter wel rustiger.
      Ook wordt volgende week mijn buitenvoliere geleverd. Zodat de valkparkieten rustiger gaan zitten.

Mijn conclusie is dat er gewenning optreed tegen lawaai, en als er geen rechtstreeks visueel contact is met het lawaai ze ook gewoon doorgaan met broeden.
      Of ik heb gewoon geluk gehad.

Opmerking

Het zou best kunnen Stefkee dat dit voor jou vogels zo werkt.

Na het lezen van diverse info las ik dat er werd gezegd dat stress kan zorgen voor zuurstoftekort op celniveau en zo deze cellen vatbaarder maakt voor beschadiging / ziekte. (in eigen woorden omschreven)
        Voor mij, als leek op dit gebied, zou dit geplaatst kunnen worden naast o.a. hormooninvloeden en de hoeveelheid oxidanten en anti-oxidanten of er misschien zelfs boven, als een soort van hoofdoorzaak van de negatieve gevolgen van stress?

mvg. Eelke

Opmerking

Als mogelijke link naar onze vogels:
          Misschien dat we bewust "kooiverrijking", veranderingen in de omgeving en uitdagingen voor de vogels kunnen aanbrengen met als gevolg vogels die "beter in hun veren" zitten.

Als gevolg van bovenstaande krijgen we misschien vogeltjes met puberale trekjes:

Nieuwe hersencellen zorgen voor pubergedrag

Opmerking

Working...
          X