Mededeling
Collapse
No announcement yet.
beleid Europese Unie voor de bescherming en het welzijn van dieren 2012-2015
Collapse
X
-
http://www.eupaw.eu/.
[4] Richtlijn 98/58/EG van de Raad van 20 juli 1998 inzake de bescherming van voor landbouwdoeleinden gehouden dieren (PB L 221 van 8.8.1998, blz. 23). Daarnaast heeft de Unie bij Besluit 78/923/EEG van de Raad betreffende de sluiting van het Europese Verdrag inzake de bescherming van landbouwhuisdieren (PB L 323 van 17.11.1978, blz. 12) dit verdrag in de EU-wetgeving opgenomen.
[5] Verordening (EG) nr. 1/2005 inzake de bescherming van dieren tijdens het vervoer (PB L 3 van 5.1.2005, blz. 1).
[6] Richtlijn 93/119/EEG inzake de bescherming van dieren bij het slachten of doden (PB L 340 van 31.12.1993, blz. 21). Deze wordt op 1.1.2013 vervangen door Verordening (EG) nr. 1099/2009 van de Raad inzake de bescherming van dieren bij het doden (PB L 303 van 18.11.2009, blz. 1).
[7] Richtlijn 2008/119/EG van de Raad tot vaststelling van minimumnormen ter bescherming van kalveren (PB L 10 van 15.1.2009, blz. 7).
[8] Richtlijn 2008/120/EG van de Raad tot vaststelling van minimumnormen ter bescherming van varkens (PB L 47 van 18.2.2009, blz. 5).
[9] Richtlijn 1999/74/EG van de Raad tot vaststelling van minimumnormen voor de bescherming van legkippen (PB L 203 van 3.8.1999, blz. 53).
[10] Richtlijn 2007/43/EG van de Raad tot vaststelling van minimumvoorschriften voor de bescherming van vleeskuikens (PB L 183 van 12.7.2007, blz. 19).
[11] Richtlijn 2010/63/EU van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van dieren die voor wetenschappelijke doeleinden worden gebruikt (PB L 276 van 20.10.2010, blz. 33).
[12] Richtlijn 1999/22/EG van de Raad 1999 betreffende het houden van wilde dieren in dierentuinen (PB L 94 van 9.4.1999, blz. 24).
[13] Verordening (EG) nr. 834/2007 van de Raad (PB L 189 van 20.7.2007, blz. 1) en Verordening (EG) nr. 889/2008 van de Commissie (PB L 250 van 18.9.2008, blz. 1).
[14] De gegevens uit het evaluatieverslag hebben betrekking op de periode 2000-2008.
[15] In sommige lidstaten worden dieren massaal zonder bedwelming geslacht omdat de autoriteiten een uitzondering voor het bedwelmen toekennen zonder de kwalitatieve en kwantitatieve rechtvaardiging te beoordelen, zoals door de EU-wetgeving wordt voorgeschreven.
[16] Zie de haalbaarheidsstudie "Animal welfare labelling and establishing a Community Reference Centre for Animal Protection and Welfare" van 26.1.2009 door het FCEC (http://ec.europa.eu/food/animal/welf...elling_en.htm)http://www.welfarequality.net/everyone/26536/5/0/22.
[23] Verordening (EG) nr. 178/2002 tot vaststelling van de algemene beginselen en voorschriften van de levensmiddelenwetgeving, tot oprichting van een Europese Autoriteit voor voedselveiligheid en tot vaststelling van procedures voor voedselveiligheidsaangelegenheden.
[24] Richtsnoeren inzake dierenwelzijn van de International Terrestrial Animal Health Code. Zie www.oie.inthttp://www.oie.int)http://www.fao.org/ag/againfo/themes...l-welfare/en/).
Opmerking
-
Daar heb ik mij niet speciaal in verdiept deze keer, maar ik vond het wel een aardige ontdekking dat er zoveel op het web staat.
Hier mee probeer ik te laten zien dat er onder het mom van "dierenwelzijn" en "bescherming van?" veel nieuwe regeltjes komen en zijn gekomen.
Een soort kijkje in de keuken van... zeg maar.
Sommige zaken zijn bijv. al ingevoerd, denk bijv. aan het importverbod, dierenpolitie enz. Minimale kooimaten gaan bijv. nog komen.
Een aantal zaken die mij opvielen:
- Het bewerken van de kennis en meningen van het grote publiek.
- Verbanden tussen "productie dieren" en huis- /hobbydieren.
- Onderzoeken gebaseerd op theoretische kennis bepalen grotendeels het beleid.
- Dierenwelzijn staat volgens mij op het punt het welzijn van mensen te overschrijden/ voorbij te gaan.
- Geld en macht opent "alle" deuren.
- europese regeltjes zijn gebaseerd op controle, controle en controle.
mvg. Eelke
Opmerking
-
Dierenwelzijn staat volgens mij op het punt het welzijn van mensen te overschrijden/ voorbij te gaan.Groet Ton,
www.allevogels.nl
Opmerking
-
maak het niet zo lang dragend mensen hebben niet zoveel tijd en een pot koffie het allemaal te lezen houd het gewoon weg makkelijk en kort wat er voor de vogel liefhebbers te verwachten staat dan word het voor iedereen een beetje makkelijker houd er rekening mee dat hier ook veel erg jong mensen komen die er geen malle moer van snappen
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door eleSommige zaken zijn bijv. al ingevoerd, denk bijv. aan het importverbod, dierenpolitie enz. Minimale kooimaten gaan bijv. nog komen.
kooien van zo'n 60x50x50 zijn redelijke kooien waar prima een koppeltje ingehouden kan worden, maar een 'buitenstaander' vind zoiets al snel zielig dus kwekers en niet-kwekers staan op sommige punten ver uit elkaar.
(ik wil vooropstellen dat meer ruimte altijd beter is)
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ton KoekGeef hier eens wat voorbeelden van als je wilt.
Het laten verhongeren van een medemens <> het laten verhongeren van een dier.
Streven voor dieren:
Freedom from discomfort.
Freedom from hunger and thirst.
Freedom from fear and distress.
Freedom from pain, injury and disease.
Freedom to express natural behaviour.
Hierbij zullen ze uitgaan van een perfecte wereld
mvg. Eelke
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Antoni HopmannJa idd. veel blabla over alles en nog wat. Regeltje hier regeltje daar.
Eelke, kan je ook uitzoeken hoe het zit met de vogelwetgeving.
Lukt je vast wel als ik zo zie wat je allemaal te voorschijn tovert
Opmerking
-
Een aantal zaken die mij opvielen:
- Het bewerken van de kennis en meningen van het grote publiek.
- Verbanden tussen "productie dieren" en huis- /hobbydieren.
- Onderzoeken gebaseerd op theoretische kennis bepalen grotendeels het beleid.
- Dierenwelzijn staat volgens mij op het punt het welzijn van mensen te overschrijden/ voorbij te gaan.
- Geld en macht opent "alle" deuren.
- europese regeltjes zijn gebaseerd op controle, controle en controle.
dit lijkt me een heel behoorlijke inschatting!Amigo de los Psittacidos
Look deep into nature and you will understand everything better
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking