Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Koop overeenkomst

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Koop overeenkomst

Hallo

Ik zit met het volgende de laadste tijd hoor je nog al is dateer zieke vogels op
    De markt zijn vooral papegaai en parkiet soorten nou was ik vandaag
    Bij de Vogelarts in prinsebeek voor controlle van een aantal vogels
    En daar zag ik op de kast een een vogelpaspoort staan
    Las daar stuk over verkoop overeenkomsten
    Het is trouwens terug tezien op www.vogelpaspoort.nl

onzin
    bij iedere vogel kan je geen gerantie geven
    hoevaak zetten mensen vogels bij hun eigen vogels meteen na aankoop
    wat voor voer geef jij
    overlijd die niet aan stress
    overvolen voliere,s
    ga jij liever een berg geld uitgeven voor dierenarts kosten voor keuring dus je moet ook een heel deel meer gaan betalen dan doen de meeste mensen niet
    meeste mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten zoals ze het vroeger zeiden .
    heb eens een koppel verkocht goede info erbij geven dat het beginners waren na 3 dagen was het koppel dood
    wat bleek achteraf dat ze stront in hun oren hadden en met verse groente geven hun gewoon over gebleven groente gaven van de tafel dus met zout en al eronder .
    ik heb ze koppel laten bewaren en zag gelijk dat ze met voer geromeld hadden .
    nog aanhouden dat ze mijn info opgevolgt hadden .
    mooie gezegt kleine dochter van 8 kwam binnen en vertelde dat ze vogels groente kregen van tafel .
    kijk moet ik dan gerantie geven als ze zo eigenwijs zijn en mijn info niet opvolgen dat kun je niet doen.
    ze kregen beiden een rood hoofd zeg tegen dochtertje omdat jij een eerlijke meid bent kom je maar een koppeltje uitzoeken .
    na 2 dagen hadden ze toch een envelop en geld erin in de brievenbus gegooit en hun excuus .
    kijk dit vond ik wel netjes maar ja niet alle mensen zijn zo .
    als beginner luister goed na wat kweker je voor info geeft dit geeft je vaak een hele boel verdriet .
    niet alle kweker geven veel info .
    vaak handelen ze in vogels om geld .
    nou ik heb liever dat de mensen terug komen

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door natuurkweker
      hoevaak zetten mensen vogels bij hun eigen vogels meteen na aankoop
      veel.

ik denk ook niet dat veel mensen hier de moeite voor willen nemen. zeker niet voor een "simpele" kanarie of zebravink.

voor een meer waardevolle vogel denk ik echter dat mensen wel de moeite ervoor willen nemen.

Opmerking

Opmerking

Ja dat klopt maar hoeveel vogels worden er zonder de
          Die testen verkocht zijn genoeg mensen die der vogels niet laten testen en alsmede ze dan willen verkopen hebben de meeste geen zin om dat toedoen
          En ik heb het ook niet over koppel kanaries of zebra vinken maar als je
          5 koppels papegaaien heb je koopt zonder ergens na tekijken een ziek koppel bij
          Kan je straks alles opruimen en je kan heus wel bij mensen een koppel kopen zonder de dat ze getest zijn maar als je het zelf doet en ze blijken positief tezijn
          Ga dan maar is proberen om de vogels terug tebrengen
          Je hebt niks op papier staan dus je staat niet in je recht ook
          En hoeveel vogels worden er aangeboden die op alle 5 de papegaaien ziektes zijn getest nou bijna geen een en laadste tijd hoor je toch dat het kds ppd virus erg in opmars is daar bedoel ik het voor en dan ook alleen op aantoonbare ziekte die in het bloed duidelijk tezien zijn en niet als ze verkeerd stukje sla hebben gegeten

Gr. Nick

Opmerking

Het klinkt allemaal leuk,Nick.
            De koper zal echter moeten bewijzen,dat hij de gekochte vogel
            in quarantaine heeft geplaatst en dat hij niet met andere vogels in
            aanraking is geweest,
            Bewijs dat maar even
            Vr.groeten van
            Antoni

homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Ja dat is een goede maar
              Bij mij is dat geen probleem want k kan de verkoper
              Laten zien dat al mijn koppels schoon zijn .
              Ieder koppel dat er bij mij zit is getest op alle 5 de ziektes
              En je zou er in kunnen zetten dat de vogels binnen 5 daggen
              Bij een arts getest moeten zijn en dat de verkoper binnen 10 daggen
              BericHt krijgt of de vogels wel of niet ziek zijn dan kunnen ze het nooit
              Onderweg opgelopen hebben als ik in het vervolg weer koppel papegaaien
              Aan schaf probeer ik het zo in te plannen dat ik onderweg terug gelijk een afspraak bij de arts heb en gelijk bloed af wordt genomen en de vogels Thuis in quarantaine geplaatst worden tot de uitslag binnen is
              En mocht dan blijken dat de vogels ziek of drager van een virus zijn de koper ze weer terug neemt en mij het aankoop bedrag terug betaald eigenlijk niet meer als normaal toch als je leest wat er wel,is voor ziekte opduiken en iemand heel zijn bestaand op moet ruimen omdat 1 iemand tebelazert is zijn vogels telaten testen zeker Bij papegaai achtige gaat het vaak om flinke bedragen snap ook best dat je koppel zebra vinken niet laat testen voor 120 euro
              Maar koppel papegaaien van rond de 1000 mag je toch het kleine beetje zekerheid wel hebben kan natuurlijk altijd en gebeuren blijven levende dieren
              En kan altijd wat mee zijn wat niet altijd zichtbaar of onderzoekbaar is
              Maar de 5 ergste ziektes zijn op dit moment makkelijk tetesten waarom niet ik zou als verkoper het ook niet op me geweten willen hebben dat een van mij vogels het bestand van iemand anders ziek maakt lijkt me vreselijk

Gr. Nick

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door nick buitendijk
                Ja dat is een goede maar
                Bij mij is dat geen probleem want k kan de verkoper
                Laten zien dat al mijn koppels schoon zijn .
                Ieder koppel dat er bij mij zit is getest op alle 5 de ziektes
                Gr. Nick
                Maar hoe vaak doe je het? Test je elke week? Sommige besmettingen kunnen ook via bezoekers komen etc.
                Het is vnl een schijnzekerheid. En zodra de "bewijzen" gaan werken gaat er misbruik van worden gemaakt. Dat zie je in vergelijkbare zaken die door bijv. de overheid wordt gecontroleerd en dat zal helemaal gebeuren in dit vlak waar het van de (goedbedoelde) kwekers afhangt.

Opmerking

Opmerking

Ik vind het voor een vogel ondoenlijk hoor, een garantie geven.

Kijk, voor een hond waar je 400 euro voor betaalt, ja daar wil je wat vor terug, hoewel je met grote honden nooit kan weten of ze niet toch heupdysplasie krijgen. Of cataract als het om teckels gaat.

maar een vogeltje van 5-30 euro... tja.... net wat de anderen al zeggen; vogels zijn heel gevoelig en als er iets verandert in de omgeving, de stress van de reis, niet eerst even apart houden.... onwetendheid van de koper.... en dan nog; legnood kan elke vogel en zelfs reptielen nekken hoor.

Ik kan garantie geven dat IK de vogels goed heb verzorgd en me niet bewust ben van ziektes etc.... maar dat ga ik niet zwart op wit meegeven.... Ik geef een foldertje mee waarin ik vertel hoe je je nieuwe zebravinkje goed verzorgd... meer niet.
                    'Vliegde ik?'
                    -'Nee, je valde.'

Opmerking

Daarom heb ik het ook niet over vogels van 30 euro
                      Als ik koppel grijzeroodstaarten koop voor 900euro
                      En uit bloedonderzoek blijkt dat ze bijv Pbdf virus bij zich dragen
                      Wat je niet altijd eerst kan zien is het miscien toch wel handig
                      Dat ze terug kan brengen bij de verkoper ji je geld terug krijgt
                      Heb zoeen 10 papegaaien zitten stel dat die door nieuwe ziek worden gemaakt
                      Praat je niet meer of 30 euro zeg ook niet de de verkoper garantie moet geven maar wel over de 5 bekende papegaaien ziekte maar miscien dat ik de vraag op het verkeerde forum heb gesteld

Gr. Nick

Opmerking

900 euro?

ja, dan kan ik me voorstellen dat je iets van garantie wil.

Uiteraard ook zulke dure vogels eerst een paar weken apart zetten om zeker te weten dat die geen ziektes hebben.
                        'Vliegde ik?'
                        -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                          Hallo,

Welk verschil is er tussen een " goedkope " vogel en een " dure " vogel als het om het welzijn van de vogel(s) gaat.
                          We hebben het hier niet over welzijn van een vogel.

We hebben het hier over veel geld uitgeven, in dit geval 900 euro voor speciale vogels en dan een week later niets meer hebben omdat zo'n vogel een ziekte bij zich blijkt te dragen.

Alles wat veel geld kost wil je iets van garantie op.

Bij een Sint Bernhard betaal je 750-1500 euro voor een garantie dat hij geen heupdysplasie heeft.
                          Je kan ook eenzelfde soort hond voor 50 euro op marktplaats kopen, maar dan heb je ook geen enkele garantie dat zo'n beest niet binnen het jaar moet worden ingeslapen, omdat hij niet meer kan lopen of wat dan ook.

Als je de hond dan bij een geregistreerde fokker gekocht hebt en dus veel geld hebt uitgegeven, dan kan je (een gedeelte van) je geld terug krijgen, als is aangetoond dat de heupdysplasie niet door verkeerde verzorging, traplopen etc. is ontstaan ofzo. dat valt dan binnen de garantie.

Tja, ik weet niet of er zulke garanties gegeven kunnen worden voor vogels, maar als ik waar dan ook 900 euro voor uitgeef, dan wil ik altijd schriftelijke garantie dat ik mijn geld (gedeeltelijk) terug kan krijgen als het ding of het beest binnen een bepaalde periode stuk of dood gaat.

Een zebravinkje van 8 euro... tja... klinkt hard, maar dat is die moeite gewoon niet waard. Geldelijk gesproken natuurlijk.
                          Emotioneel vind ik zo'n diertje evenveel waard als een weet ik veel wat voor dure kakatoe en moet zo'n diertje even goed behandeld worden. Alle dieren moeten goed behandeld worden, onvoorwaardelijk.

Maar daar ging dit topic niet over. Dit ging over geldbedragen en garanties.
                          'Vliegde ik?'
                          -'Nee, je valde.'

Opmerking

Dat moet dan een bekende en veelvoorkomende ziekte zijn.

kijk, als jij je hond niet in wil enten tegen parvo enzo, ja dan vraag je erom.

maar als er een bekende ziekte is waar een hondenras vaak mee te maken heeft, dan zou je dat inderdaad van te voren kunnen laten testen.

in America worden honden steevast op hartworm gecontroleerd. In nederland komt dat naar mijn weten nauwelijks voor.

maar Bij teckels schijn je te kunnen checken of ze gevoelig zijn voor cataract. Dus daar kun je dan om vragen,om zo'n test, voor je 900 euro voor een teckel neer telt.

Een plotselinge, onbekende, vreemde ziekte... tja, daar is geen garantie voor te geven. Dat is overmacht.
                            Maar die komen dan ook zelden genoeg voor om dat risico te lopen.
                            'Vliegde ik?'
                            -'Nee, je valde.'

Opmerking

Ik volg dit topic al een tijdje.

En zoals Nick stelt : wegens de dure prijzen van bepaalde parkieten/papegaaiensoorten en gelet op een aantal virale infectieziekten bij deze soorten, waartegen medisch gezien, weinig te doen is op genezend vlak, zitten deze liefhebbers duidelijk met een belangrijk probleem.

Dan kom je juridisch bij het aspekt van het koopvernietigend gebrek in de zaak, of anders uitgedrukt : als je "het" had geweten, zou je dan die vogel ook nog aangekocht hebben, voor het doel dat je voor ogen had ?

Dat is een feitenkwestie, dewelke door rechters individueel (geval per geval) zal beoordeeld worden, tenzij dat koopvernietigend gebrek op voorhand kontraktueel werd opgenomen in een schriftelijke overeenkomst. Helaas doet bijna geen enkele vogelliefhebber dat. In bv. de paardensport wordt dat wel gedaan en is dat zelfs een ongeschreven verplichting om achteraf verhaal te kunnen uitoefenen.

De ganse regeling van koop en/of ruil van dieren, valt onder toepassing van het kontraktuele burgerlijk recht. Een goed boek desbetreffende draagt de titel "Koop en ruil van dieren" - auteur F. Vranken. Het is al een oud boek, maar waardevol in de zin van : het juridisch denken wordt daar mooi in uitgelegd. De basisprinciepes van destijds gelden nu nog steeds. De details zijn ondertussen veranderd als gevolg van diverse bestaande rechtspraak desbetreffende.

Als er dus niets schriftelijk bedongen is, voorafgaandelijk de aankoop, zijn uw slaagkansen op een garantie, al sterk vermindert. Dan ga je zelf moeten gaan aantonen dat het gebrek in de zaak reeds bestond op het ogenblik van de aankoop, mogelijk dat de verkoper dat gebrek ook kende.

Als je deze twee zaken zou kunnen bewijzen in uw voordeel, zelfs dan heb je nog geen garantie, dat een rechter een uitspraak gaat doen in uw voordeel.

Een eventuele procedure voor een rechtbank gaat enkele duizenden euro's bedragen aan advocaat-, expertise- en gerechtskosten. Dit in de veronderstelling dat de verkoper blijft bij zijn stellling : "verkocht is verkocht..., punt, andere lijn".

Verzin, eer je begint...voor je aan een dergelijke procedure begint.

Opmerking

Working...
                              X