Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nieuws uit de natuur

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door rupicola
    1. mijn aanduiding 'baas boven baas' heeft uitsluitend betrekking op het verschil in aantal bevestigde waarnemingen van enerzijds de Sperweruil en anderzijds de Swinhoe's Boszanger. Niets meer, niets minder.

2. Een en ander zal zeker samenhangen met de zachte weersomstandigheden van de laatste tijd, maar geheel tegen de verwachting in blijkt het betreffende vogeltje nog in het gebied aanwezig te zijn. Dat heeft zo zijn voor- en nadelen.

Voor de duidelijkheid wijs ik er nadrukkelijk op dat het -zonder vergunning- niet is toegestaan het gebied te betreden!

3. de hier kennelijk aanwezige weerstand tegen het ringen van wilde vogels valt uiteraard en gelukkig onder ieders persoonlijk vrijheid van mening, maar ik merk toch even op dat de liefhebbers in deze categorie doorgaans wel graag allerlei Ornithologische informatie tot zich nemen. Die informatie kan alleen worden verkregen door onderzoek aan vogels en het ringonderzoek maakt een belangrijk deel van uit van dat onderzoek.

4. de 'toon van reacties op dit forum aangaande mijn melding zie ik -op enkele uitzonderingen na- als een leermoment, waarmee ik mij nader zal beraden omtrent het al dan niet plaatsen van soortgelijke informatie in de toekomst.

Hoi Rupicola, je zal je dan ook wel wat opgewonden hebben aan mijn reactie denk ik zomaar.
    Ach ja het kan toch wel wat lijden?
    Het is zoals je zelf ook aangeeft toch wel een vrijheid van mening(s)uiting.
    Het zal wel ergens goed voor zijn zoals je ook opmerkt maar het neemt niet weg dat ik die ringen nu eenmaal niet mooi vind op de foto bij wilde vogels.
    Overigens heb ik wel respect voor het werk wat je doet hoor.

O ja met vogelvangers had ik het niet over jouw persoonlijk maar over buitenlandse praktijken waarbij vogeltjes gelokt worden met geluidjes en aan lijmstokken blijven kleven, wat ik recent hier op vc via een geplaatste link aangezien heb.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

• vriendelijke groet
      Henk

Opmerking

• Vaak ook nog een slechte foto dan.
        Er zitten inderdaad wel eens mensen tussen die koste wat kost het plaatje willen en daarbij niet veel verder denken dan hun neus lang is maar ze worden ook vaak wel tot de orde geroepen door de groep fotografen die wel wat verder denken.
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

Mijn website:

Opmerking

• drukte vermeden voor Rupicola

dit stukje film stond vanochtend (NZ tijd) in de Telegraaf.

Laat de beelden maar spreken.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

• Leuk filmpje Kees.
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

Mijn website:

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
              http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/bi...rweruil__.html

dit stukje film stond vanochtend (NZ tijd) in de Telegraaf.

Laat de beelden maar spreken.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.
              Ja is een gekte van jewelste, kunnen mij niet wijs maken dat de vogel er geen hinder van onder vind.
              Als de vogel een stukje gaat vliegen en in een ander boom gaat zitten , hollen er zo'n 200 achteraan
              vriendelijke groet
              Henk

Opmerking

• Nou Henk, ik ben er zelf 2 x geweest en heb met eigen ogen kunnen waarnemen dat deze vogel echt zijn eigen gang wel gaat hoor. Hij/zij doet zijn eigen ding op zijn eigen tijd. Zit soms ook tijden op dezelfde plek zijn ding te doen. Die gekte mocht van mij ook wel wat minder daar niet van.
                Buiten die snelle volgers zijn er ook fotografen die het allemaal gewoon afwachten tot ie op een plek gaat zitten waar ze hem graag hebben willen.
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

Mijn website:

Opmerking

• voor de liefhebbers

Omroep Flevoland is de regionale omroep van Flevoland. Wij brengen nieuws, sport, weer en verkeer via radio, televisie en internet.
                  Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

• Bedankt voor deze inzage Rupicola, heb je zelf ook nog foto's gemaakt?
                    Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

Mijn website:

Opmerking

• Jazeker, we hebben een uitgebreide serie gedetailleerd beeldmateriaal gemaakt.
                      Dit behoort overigens tot de standaard procedure bij bijzondere vangsten en in dit geval ook, omdat diverse Phylloscopus soorten nogal op elkaar lijken.

De foto op de site van Flevolandschap is een van de betreffende serie.

Dan nog even dit:

Een aantal grapjassen hebben het vogeltje afgelopen donderdag t/m zaterdag gemeld en daar heel stoer gegevens omtrent leeftijd en geslacht bij gevoegd.

Het is wellicht aardig om te weten dat het bepalen van leeftijd en al helemaal het bepalen van het geslacht in het veld c.q. uitsluitend op zicht dus niet met zekerheid is vast te stellen!

Een en ander is gebaseerd op helaas te vroeg uitgelekte informatie ofwel gebaseerd op 'a wild guess' !

Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

• wat een prachtig van een vogel topwerk rupicola!!!
                        betreft het ringen van vogels in het wild is een goede zaak.zo zijn er nu enkele grutto,s geringd om een reis naar het zuiden te volgen en ook weer andersom om te zien waar deze vogels een heen gaan en waar ze broeden.dit gaat om het in kaart brengen hoe deze vogels leven zodat we in de toekomst deze vogel doelmatig kunnen beschermen zo zijn er nog vele soorten waarbij dit wordt gedaan.als u een hekel aan ringen van wilde vogels hebt verdiep u er eens in zodat u weet dat dit veel nut heeft.Anders ben ik geneigd te zeggen dat wij in de toekomst weinig RODE lijst soorten hier nog zullen aantreffen

mvg klaas

nog even een linkje waar je de grutto,s kunt volgen
                        Vogels liefhebben is een hobby..........of niet het is liefde voor de natuur...

Opmerking

• Dank voor de info. Ja grapjassen en deskundigen heb je overal wel.

Is er wel eens onderzoek gedaan naar de relatie tussen weidevogelstand en mestinjecteren? En grondwaterpeil?

Als je namelijk ziet hoe weinig weidevogels hier in de omgeving zitten in de broedtijd, en als je dat vergelijkt met wat jaren geleden is dat zo veel minder geworden.

In stalmest zitten nogal wat levende beestjes, goed voor de vogels.
                          Mest uit mestputten stinkt alleen maar volgens mij, waarschijnlijk kan er ook niks in leven.
                          Daarbij komt ook nog eens dat naar ik denk, de muizengangen ook vol gespoten worden met dat stinkende goedje. Slecht voor de roofvogels en reigers denk ik zomaar.

Misschien zit ik wel verkeerd te denken maar vooralsnog denk ik van niet.
                          Alleen maar veronderstellingen dus.
                          Vriendelijke groeten,
                          Henk3.

Mijn website:

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door Henk3

Is er wel eens onderzoek gedaan naar de relatie tussen weidevogelstand en mestinjecteren? En grondwaterpeil?
                            even aanvulling: zaterdag heb ik een lezing van Pim Wolf gevolgd. erg goede lezing. de lezing ging over zwartkopmeeuwen, de conclusie hier was eigenlijk dat de zwartkopmeeuw zeer gebaat is bij het sterk bemesten van akkers en weilanden. waarbij andere soorten dus de sterk intensief wordende akkers meiden. zien de zwartkopmeeuwen ze graag. ook las ik vanmiddag iets over monitoring van verschillende soorten wadvogels die ook zeer gebaat waren bij de eutrofiering die werd veroorzaakt door een fabriek die afval in de Dollard 'dumpte'. er is ook sinds kort een nieuw boek uit: Weidevogels in een veranderend landschap. er word dus wel het een en ander gedaan aan dat onderwerp.

Opmerking

• informatie

Even ter info; een link die rechtstreeks verwijst naar een website van een club die onze hobby niet welgezind is (om er eens een understatement tegenaan te gooien) zal tot nader order niet gewenst zijn.

Groet,

Rob.

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door RobK
                                Even ter info; een link die rechtstreeks verwijst naar een website van een club die onze hobby niet welgezind is (om er eens een understatement tegenaan te gooien) zal tot nader order niet gewenst zijn.

Groet,

Rob.

heb je gelijk in ze zien de voordelen van onze hobby helaas niet.

mvg
                                Vogels liefhebben is een hobby..........of niet het is liefde voor de natuur...

Opmerking

Working...
                                X