Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nieuws uit de natuur

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Genieten dus. Carpe Diem.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

degenen die regelmatig of zelfs vaak in het veld vertoeven weten dat vrijwel geen dag hetzelfde is.

Terwijl de ongewoon snerpende kou aanhoudt baltsen diverse vogelsoorten er op los en wordt hier en daar al druk aan nesten gewerkt.
      De echt vroege soorten zijn zelfs al verder (jonge bosuilen)

Af en toe zie je ook wel een dingen die je liever niet hebt.
      Zou liep ik eerder vandaag langs het doorgedrukte prestige project ook wel Hanzelijn genoemd, alwaar ik met grote regelmaat getuige mag zijn van het voorbij rollen van talloze uitermate schaars gevulde treinstellen.
      Al meer dan eens zag ik allerlei kleine vogels slachtoffer worden van dit stukje menselijke welvaart, vandaag mocht ik er getuige van zijn dat een fraaie buizerd aan puin werd gereden.
      Op plaatsen waar ondergetekende nog niet zo heel lang geleden nog regelmatig tussen de schapen rondliep en vele soorten broedvogels kon inventariseren staat tegenwoordig hekwerk, aangebracht langs het nieuwe spoor, waarachter thans het overbekende artikel 461 geldt. Verboden toegang dus. De buizerd had echter een dusdanige klap meegekregen dat deze op nog geen 3 meter binnen het hekwerk was beland. Zonder het bewust artikel te overtreden kon ik met enig kunst en vliegwerk het kadaver bemachtigen.
      Uit de door mij opgenomen biometrische gegevens blijkt het te gaan om een adult wijf (zo heet dat bij roofvogels) De vogel had geen ring om en zal dus verder geen gegevens opleveren. Het dier heb ik inmiddels weer teruggegeven aan de natuur.
      Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Zonde
        r.i.p. buizerd wijf

thanks voor je goede zorgen om het beestje Hans.
        Zoiets moet beloond worden. van mij mag je een lintje.
        Met vriendelijke groet:
        Henk.

Opmerking

@ Henk A:

Ach, ik kon dit keer weinig meer voor de vogel doen, dat was meteen wel duidelijk.

Verder ben niet zo van de lintjes hoor,, die zijn bepaald niet aan mij niet besteed . . . integendeel zelfs, maar wel bedankt voor je reactie.
          Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Geniet live mee met het liefdesleven van vogels in de lente.

Opmerking

Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rupicola
                noot:
                Enkele aanwonenden keken ooit op een schapenveldje, nu tegen een hoge berg grond!
                Weg zon, weg kilometers aan natuurstroken en verdere versnippering van natuurgebiedjes, weg alles eigenlijk.
                Op het slootje waar ik een paar jaar lang IJsvogels hun jongen groot heb zien brengen ligt nu een spoordijk van een meter of 8 hoog.

. . . . Oehoe is me bekend!
                en zeker als je weet hoe het was... is het extra zuur. maar ach daar zullen we mee moeten leven. tegen de tijd dat deze jongen hier de hogere leeftijden heeft bereikt zal er meer veranderd zijn dan me lief is.

ik woon op de rand van het dorp. ons huis staat op voormalige volkstuinjes. een deel van die tuinjes heeft nog een jaar of 10 gestaan. met een flink groot bramen struweel, daar kon je lekker ravotten
                naar het schijn hebben hier klapeksters en modderkruipers gezetten... tja helaas moet de natuur 'maar' plaats maken.

Opmerking

Na een uitzonderlijke periode droogte is de natuur met het nodige regenwater behoorlijk op gang gekomen.

Daarnaast is de vogeltrek inmiddels ook volop gaande.
                  Er worden weer leuk waarnemingen gedaan en het is nu toptijd om buiten vogels te bekijken.

Een ronde met de hond leverde vanochtend al gauw een leuke soortlijstje op:

wilde eend
                  meerkoet
                  blauwe reiger
                  dodaars
                  zanglijster
                  buizerd
                  merel
                  koolmees
                  pimpelmees
                  roodborst
                  staartmees
                  heggemus
                  winterkoning
                  gaai
                  zwarte kraai
                  grote bonte specht
                  boomklever
                  boomkruiper
                  roodborst tapuit
                  gele kwikstaart
                  witte kwikstaart
                  boerenzwaluw
                  huiszwaluw
                  zwartkop
                  fitis
                  tjiftjaf
                  mooie groep appelvinken
                  houtduif
                  en als toetje nog een mooie bonte vliegenvanger!

Nog even lang een paar oude (verwilderde) pruimenbomen geweest,
                  die staan momenteel prachtig in bloei, . . . maar er is geen insect bij in de buurt te bekennen!
                  Amigo de los Psittacidos

Opmerking

maar er is geen insect bij in de buurt te bekennen!
                    Dat wordt nog een veel groter probleem dan een paar al of niet rendabele treinlijnen.
                    Door de vele soorten gif die "we" gebruiken om onze gazonnetjes, tuintjes en speciaal ons fruit vrij te houden van plekjes, zijn er heel veel insectensoorten zodanig in aantal uitgedund dat er nu al problemen ontstaan bij het bestuiven.
                    Zonder voldoende insecten sterft de wereld uit, met de mens uiteraard als dader.
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

Opmerking

• afgelopen vrijdag heb ik mijn eerste Appelvink gezien, overigens ook mn eerste roodborst tapuit, casarca en geelgors.

verder heb ik vrijdag/maandag vele vele vinken en tjiftjafs gehoord/gezien. ook de zanglijster valt me de laatste tijd meer op. ik ben benieuwd wanneer ik mn eerste zangertjes hoor.

Opmerking

• @ Ton K: daar heb je beslist een punt!

Het gebeurt hier al een paar jaar dat er op enig moment (meestal in de zomer) overal dode bijen en hommels liggen.
                        Slecht enkele jaren geleden waren hier vlak bij nog een 6-tal imkers actief, maar dat is sinds 2-3 jaar helemaal afgelopen. (wegens enorm succes)
                        Ze hadden allen te maken met bovengemiddelde uitvalpercentages in hun volken.

Op een of andere manier lijken zweefvliegen het hier overigens wel heel behoorlijk te doen en dat geldt tevens voor diverse soorten libellen.

@ v Tuijl: jou eerste appelvink voor dit jaar neem ik aan?

De geelgors heb ik dan weer in geen tijden gezien!
                        Amigo de los Psittacidos

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door rupicola

@ v Tuijl: jou eerste appelvink voor dit jaar neem ik aan?

De geelgors heb ik dan weer in geen tijden gezien!
                          nee Hans, ik vogel (buiten) pas echt sinds vorig jaar. vandaar dat het m'n eerste is. de geelgorzen waren met 4 hij staat op mn waarneming acc maar het is wel in het zuiden van het land.

Opmerking

• OK, in dat geval ligt er voor jou voorlopig nog wel wat terrein braak (als het gaat om je soortenlijstje)
                            en heb je met de appelvink een hele leuke te pakken.

Mijn bovenstaande 'dag-soorten-lijstje' kon ik zojuist nog even uitbreiden met vink, aalscholver, huismus en een jagende havik man.
                            Amigo de los Psittacidos

Opmerking

• ik heb zeker nog wat vogels te bekijken, gelukkig heb ik nog een heel aantal jaren

Opmerking

• Vogels die je vaker ziet, blijven ook leuk hoor
                                vriendelijke groet
                                Henk

Opmerking

Working...
                                X