Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een vraag voor de plantenkenners onder ons.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Een vraag voor de plantenkenners onder ons.

een jaar of wat geleden kreeg ik van mijn oma een plant, wat dit voor plant is daar ben ik nog steeds niet uit. ook de buurvrouw van mijn oma, die iets in de planten had gedaan op HBO niveau, wist het niet.

zelf denk ik aan een soort teunisbloem maar iedere teunisbloem die ik zie lijkt er niet exact op.

ooit heb ik eens een foto op internet gevonden die er erg op leek maar die kwam van een poolse site. en die weet ik nu ook niet meer.

in de winter ziet hij er zo uit: vanuit het punt waar hij groeit komen blaadjes van een centimeter of 7, 10. die 'liggen' op de grond als een soort klein rondje. dat is alles

in de zomer schiet uit dit punt een steel die ongeveer een centimeter of 40, 50. de blaadjes die in de winter aanwezig waren verdorren en vallen los. aan het eind van deze steel, en net eronder, komen gele bloemen met een doorsnee van ongeveer een centimeter of 5. 4 kroonbladeren, een stamper met aan het eind een kruis in de vorm van: +. hij bloeit een week of 2, 3

wanneer hij uitgebloeid is dan gaat de steel, 'houten' en gaat hij dood (de steel alleen). net voor en tijdens deze periode komen er roodkleurige 'takjes' onder en net boven de grond te voorschijn. ieder uiteinde van deze takjes wordt weer dat zelfde soort klein rondje als de winter ervoor.

zo zijn er in zomer 2, meer rondje. een stuk of 6 tot 10 en alles begint weer van voor af aan. zo had mijn oma ze in de tuin staan in een bed van ongeveer een halve meter bij een meter.

natuurlijk heb ik ook foto's ter verduidelijking.

owja mijn tuinklomp is maat 46, voor de schaal wel zo handig
    Bijgevoegde Bestanden

Hallo,
    staat hij hier niet tussen? http://www.biopix.nl/oenothera-glazi...oto-35217.aspx
    Volgens mij is het idd een teunisbloem, en dan misschien een ondersoort,
    onderaan staan andere foto's.
    Met vriendelijke groet:
    Henk.

Opmerking

Yep zeker een teunisbloem, maar er zijn alleen al 125 soorten van.

Maar het zal lastig worden precies uit te vinden welke jij heb staan.

Lijkt een beetje op de Oenothera fruticosa. foto 1

Zelf heb ik ook elk jaar teunisbloem in de tuin maar soort deze wordt 2 meter hoog foto 2
      Bijgevoegde Bestanden
      Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Hier staan meerdere soorten: http://www.plantago.nl/plantindex/pl...oenothera.html
        Met vriendelijke groet:
        Henk.

Opmerking

Volgens ik het zie is het de grootbloemige teunisbloem, zie maar de zaaddozen.

Opmerking

Ruud.
            www.strekervogelvrienden.nl

Opmerking

dan was mn vermoeden dus terecht

en nu weet ik ook waarom andere teunisbloemen er niet op lijken ik heb dus een ander soort teunisbloem.

zeker de manier van groeien, de kleur groen en de knoppen lijken heel anders dan mijn teunisbloem.

maar hartelijk dank voor het meedenken.

ps. dus geen probleem als ik hem in de voliere zet, toch?
              ik dacht tenminste dat een teunisbloem goed was voor de vogels

Opmerking

Veel inheemse vogels eten de zaden van de teunisbloem die in "het wild" voorkomt, dus dat zal wel goed gaan.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door van Tuijl
                  dan was mn vermoeden dus terecht

en nu weet ik ook waarom andere teunisbloemen er niet op lijken ik heb dus een ander soort teunisbloem.

zeker de manier van groeien, de kleur groen en de knoppen lijken heel anders dan mijn teunisbloem.

maar hartelijk dank voor het meedenken.

ps. dus geen probleem als ik hem in de voliere zet, toch?
                  ik dacht tenminste dat een teunisbloem goed was voor de vogels
                  Nee hoor geen probleem als je hem in de voliere zet alleen ben ik bang dat het verzetten/poten van deze plant niet gaat, hij zal het waarschijnlijk niet gaan redden en zeker niet proberen met dit warme weer.

Ik zou hem laten staan en in september/oktober de zaaddozen leeggooien in je voliere

heb je volgend jaar teunisbloem in je voliere.

Sommige soorten zijn 1jarige, sommige 2jarig en andere zijn vaste planten.

Teunisbloem bevat idd. prima zaad voor de vogels vooral vogels met veel rood in de veren kleuren hierdoor mooi bij.

Alleen niet elke teunisbloem(zaad) wordt graag gegeten naar mijn mening.

Zelf pluk ik in het najaar altijd de stengels van de grote soort op braakliggende terreinen, de kleine soorten laat ik staan, want hieraan peuteren ze bij mij haast niet.
                  Bijgevoegde Bestanden
                  Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Working...
                  X