Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ter kennisgeving

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
    Ik ben het helemaal met je eens Hans, alleen kan ik speciaal onderstaande passage niet rijmen met het beleidsstuk.

En laten we nu eens heel eerlijk zijn, dat broedende koppel zebravinken in die TT-kooi, de zangkanarie in z'n kleine hokkie en het gebruik van bepaalde types kooien zoals de eerder genoemde Dewar, dat is toch niet meer van deze tijd?

Dat is dan toch een gemiste kans van de bond?
    Ik denk dat je die passage even als losstaand moet zien, Ton. Die betreft zaken waarvan ik me al tijden lang heb afgevraagd hoe het mogelijk is dat mensen op deze manier vogels houden....
    De genoemde commissie is bezig gegevens te verzamelen bij speciaalclubs, doelgroepen etc. met als doel tot een soort leidraad te komen voor de vogelhouder: hoe huisvest en verzorg ik mijn vogels het beste.
    Er zijn de laatste tijd nogal wat 'Marianne's' aktief en op zich is dat niet erg. We moeten er echter wel voor waken dat hun goede bedoelingen niet doorschieten en verworden tot een heksenjacht op de hobbykwekers van vogels en andere kleindiersoorten.

gr
    Hans.
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Wat ik mis in het geheel.

Juist geraden!
      Controle op volieres,waarin vogels in ten hemelschreiend vuil moeten
      leven.
      Eigenaren die nog steeds menen,dat een beetje omspitten van vervuilde
      grond 1 a 2 per jaar valt onder het reinigen van de voliere.
      Waarin vogels uit door uitwerpselen vervuilde voerschalen moeten eten
      en uit flessen drinken die nauwelijks worden gereinigd.
      En dan nog eens komen vertellen,dat e.e.a. de weerstand van de vogels
      ten goede komt.
      Daar zou eens een eind aan moeten komen. Dat is echt niet meer van deze tijd.
      Vergunningplicht voor volierehouders zou een groot goed zijn.
      Vr.groeten van
      Antoni

homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
        Juist geraden!
        leven.
        ten goede komt.
        Antoni,

Helemaal mee eens, diervriendelijkheid is bij vele ver te zoeken.
        M.v.g. Sepke

Opmerking

Door het langdurig uitblijven van zelfregulerende maatregelen zien we momenteel wat de gevolgen daarvan zijn, want er zit nu nieuwe/aangepaste Wet- en regelgeving aan te komen.
          Het is bepaald niet ondenkbaar dat een vergunningplicht in de toekomst waarheid gaat worden.
          Naar ik meen heb ik wel eens opgevangen dat er zelfs al wordt gewerkt aan een vergunningstelsel in relatie tot het houden van gezelschapsdieren.

En ja, er zijn helaas nog voldoende situaties die dit zouden rechtvaardigen ook!

Persoonlijk zou ik overigens duidelijk meer voorstander zijn van een vergunningstelsel voor het (algemeen) houden van gezelschapsdieren in plaats van allerlei arbeidsintensieve (veel variabelen) administratieplicht toestanden.

Ofwel, je voldoet wel of niet aan een x-aantal voorwaarden en krijgt daar vervolgens dan wel of geen vergunning voor.

Voor professionele dierhouderij (ook gezelschapsdieren) is iets dergelijks al in het leven geroepen, maar gezien de omvang van het aantal particuliere houders/eigenaren van gezelschapsdieren liggen de zaken uiteraard wel even iets meer gecompliceerd.

Wet- en regelgeving en dus ook vergunningstelsels zijn alleen effectief als er ook controle/toezicht op wordt gehouden en dit zie ik om diverse redenen (zeker op de korte termijn) nog niet zo snel gerealiseerd worden.

Het is dan ook geen toeval dat de actuele alternatieve benadering door middel van de zgn. 'dierbijsluiters' plaats vindt.
          Er wordt uitgegaan van de stelling dat veel dierenleed voortkomt uit gebrek aan basiskennis rond primaire verzorgingseisen.
          Om die reden tracht men bij aankoop van een dier met die bijsluiters in ieder geval enige basis kennis bij de 'consument' (de eigenaar/houder van een dier) neer te leggen.
          Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rupicola

Wet- en regelgeving en dus ook vergunningstelsels zijn alleen effectief als er ook controle/toezicht op wordt gehouden en dit zie ik om diverse redenen (zeker op de korte termijn) nog niet zo snel gerealiseerd worden.

.
            ik zie dit wel gebeuren (wat zeg ik ? het is er al in conceptvorm, dit uit zeer betrouwbare en nauw betrokken bron ) , al is het maar voor de vorm (alle veranderingen liggen allang klaar en uitgewerkt, het is aan de politiek om dit op te pakken maarja gelukkig hebben we weer een verandering qua regering dusja...............wanneer er "iets"gebeurt , who know's?).

wetgeving invoeren doet men altijd op voorhand ( in de niet volledig uitgewerkte vorm) , pas later word er gekeken hoe men dit zou kunnen handhaven/uitbreiden/veranderen danwel het min of meer in de prullenbak te deponeren.

simpel voorbeeld:
            ik bedoel door rood licht rijden mag ook niet , en er word ook niet altijd op gecontroleerd, neem niet weg dat dit toch bij wet verboden is.( en als men dan iemand daarop pakt dan is er "een stok om mee te slaan").
            m.a.w. hoeveel wetten zijn er wel niet ,waarop niet of nauwelijks gecontroleert word (al dan niet door onder bezetting) maar ze zijn er wel. ( en word er geacht je eigen eraan te houden).
            kan men dan door roodrijden voorkomen? nee dat kan niet.
            kan men er altijd op controleren? ja dat kan wel
            word er ten alle tijden op gecontroleert: nee, maar het kan wel , bij elk stoplicht kan in theorie een flitspaal staan, wil men echt roodrijden voorkomen ( en dus daar waar het in eerste instantie om te doen was dus:welzijn/bescherming voor menig mens en/of dier )dan kan men veel flitspalen kopen maar....................................... wegen de kosten dan op tegen de baten ? heeft dat dan nut ?(wellicht voor het welzijn van mens en dieren wel) maar.................juist.............

waar het dus echt dit word dan breed uit in de media gebracht door diverse daarbij belanghebbende partijen ( alszijnde de normaalste gang van zaken bij alle liefhebbers).

dan komt men dus met het "volgende stapje verder" en zegt men die wet ligt er , er worden teveel misstanden begaan zullen we niet eens kamervragen gaan stellen en de volgende stap gaan voorbereiden/in te dienen?

m.a.w. het is een proces wat al jaren bezig is en nee men zal nooit maar dan ook nooit van de ene op de andere dag kunnen zeggen: burgers het is verboden vanaf nu om ( bepaalde) huisdieren te houden.

nee, dat zal dus in stapjes gaan , in de vorm van ontmoedigingsbeleid ,vergunningen en zelfs zoals nu al verbod op bepaalde diersoorten. ( al dan niet op basis van positief /negatieflijst).

en zo werkt de politiek ( deze democratische politiek, die niet zo democratisch is als het lijkt).

nu word er geroepen , er zal geen controle genoeg zijn , nee dat klopt helemaal maar men was wel al het pad van de "animal cops" opgegaan, dat was een "laagdrempelige"manier om misstanden aan de "man"te brengen bij diverse instanties.
            dat dreigt nu weer te verdwijnen dus erg simplistisch gezegd: was het de geheleof ?).
            ik bedoel maar.

denk men nu echt dat onze Mark Rutte ( of wie dan ook daar) enig idee heeft wat vogelliefhebberij inhoud? nee joh dat is vrijetijds besteding van de "onnozele" jan met de pet burger.
            pas wanneer er maar genoeg onnozele jan met de pet burgers via bepaalde beeldvorming zijn gerekruteert/gemobiliseert door bepaalde groeperingen en het wel goed uitkomt voor onze Mark als het gaat om zieltjes winnen dan pas gaat deze zich daarover "zogenaamd" druk om maken.
            is namelijk makkelijk scoren onder een groot deel van de mensen.

net zoals lieve marianne dit altijd deed.
            mvg

Opmerking

Groet Ton,
              www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                Juist geraden!
                leven.
                ten goede komt.
                Vliegruimte voor de vogels is veel belangrijker ,,het zijn immers vogels.

Alle broedkooien kleiner dan 70 cm verbieden.
                Wisselbroed verbieden.
                Baby kooitjes gebruik verbieden .
                Bovenstaande is alleen maar bedoeld om op een zo klein mogelijk oppervlak zo veel mogelijk te kunnen kweken.

En natuurlijk ook de zangkooitjes verbieden ,want een kanarie is volgens mij ook nog steeds gewoon een vogel.

Verder mag bastaardenkweek ,en pleeg ouders ,evenals broedmachines ook worden verboden ,,is allemaal ook al helemaal nergens voor nodig.

Opmerking

The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Hahahaha !

In de vervuilde volieres moeten de vogels zien te overleven.

Hier vliegen de Spaanse Timbrado's heerlijk in een schone voliere
                    met schone bakken en elke dag vers voedsel en water in schone flessen.

Slechts een aantal mannen wordt TIJDELIJK in de zangkooitjes geplaatst
                    om aan wedstrijden deel te nemen.

Dat is het grote verschil.

Daarom Ton, straks mss een vergunning voor de volierehouders,die
                    nog steeds volharden in verwaarlozing van hun vogels,die volkomen afhankelijk zijn.
                    Vr.groeten van
                    Antoni

homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

daarom ook hier bekendheid aangegeven.

Oorspronkelijk geplaatst door Serinus

Mijn mening; ik ben blij dat de NBvV in ieder geval in beweging aan het komen is, want dat schortte er op dit vlak wel eens aan, had ik de indruk.
                      Of het allemaal wel zo goed doordacht is, wat er staat?
                      Ik heb daar m'n twijfels nog wel over.......

Groeten, Serinus.
                      nogmaals serinus het is een start, het kan wellicht allemaal beter of anders.
                      alle begin is moeilijk en ik kan alleen maar hopen dat de mensen die hierin geparticipeert hebben blijven volharden om hetgeen te doen wat zij denken dat goed is.

in zijn algemeenheid gesteld:
                      het alleen hebben van kritiek op hetgeen wat er staat kan men ook zien als een mooie kans om zich ermee te gaan bemoeien in zo'n groep en wil men dus verandering/verbetering zien.................niet vanaf de zijkant roepen maar participeren.

mvg

Opmerking

niet vanaf de zijkant roepen maar participeren.
                        Dat had gekund, ware het niet dat de enquete alleen gehouden is onder bestuurders en dergelijke.
                        "Gewone" leden hebben er niets van gehoord.
                        Een gemiste kans of een bewuste zet?
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

Opmerking

Working...
                        X