Mededeling

Collapse
No announcement yet.

gewoon iets dat we ons afvragen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• gewoon iets dat we ons afvragen

Hallo ik heb een vraag waarop ik graag een antwoord zou vinden.

Een vogeljong die nog in het ei zit leeft dus heeft het zuurstof nodig:
    hoe raakt dat jong aan zijn zuurstof?
    Groeten Laurens

Hallo,

als je het ei schouwt, dan zie je een luchtkamer, en die luchtkamer is daar omdat de eischaal poreus is en dus daar lucht doorlaat.
    En voordat het jong geboren wordt haalt hij daar een teug lucht uit, prikt met zijn ei tandje een gaatje in de schaal, zodat daar weer frisse lucht binnen kan komen.

Zie ook deze link onderaan:

groet Henk.
    Met vriendelijke groet:
    Henk.

Opmerking

Hallo Henk:

>>En voordat het jong geboren wordt haalt hij daar een teug lucht uit, prikt met zijn ei tandje een gaatje in de schaal, zodat daar weer frisse lucht binnen kan komen.>>

Niet helemaal waar .

Het bijna volgroeide embryo heeft extra dikke nekspieren. Het krijgt onvoldoende lucht of beter gezegd zuurstof binnen via de eischaal en -vliezen en daardoor treedt er spierkramp op, waardoor de eitand tegen de schaal stoot.
      Dit gebeurt verschillende keren totdat het gat in de schaal groot genoeg is en de vogel op longademhaling overschakelt.

Wessel van der Veen.

Het uitpikken is dus onwillekeurig. Het wordt veroorzaakt door een chemische reactie en niet door de "wil" van het embryo.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door wessellouw
        Hallo Henk:

>>En voordat het jong geboren wordt haalt hij daar een teug lucht uit, prikt met zijn ei tandje een gaatje in de schaal, zodat daar weer frisse lucht binnen kan komen.>>

Niet helemaal waar .

Het bijna volgroeide embryo heeft extra dikke nekspieren. Het krijgt onvoldoende lucht of beter gezegd zuurstof binnen via de eischaal en -vliezen en daardoor treedt er spierkramp op, waardoor de eitand tegen de schaal stoot.
        Dit gebeurt verschillende keren totdat het gat in de schaal groot genoeg is en de vogel op longademhaling overschakelt.

Wessel van der Veen.

Het uitpikken is dus onwillekeurig. Het wordt veroorzaakt door een chemische reactie en niet door de "wil" van het embryo.
        klopt helemaal wessel

Opmerking

ach ja,ik moest ff antwoorden he, vandaar ook een link naar die site. Ik wou er niet zo diep op ingaan als jullie doen.
          Maar jullie hebben volkomen gelijk (denk ik), ik ben ook maar een leek op dat gebied.

groet Henk.
          Met vriendelijke groet:
          Henk.

Opmerking

bedankt voor deze mooie uitleg.

Mvg
            Laurens
            Groeten Laurens

Opmerking

Working...
            X