Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Uropelia campestris

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Uropelia campestris

Goedemorgen allen.

ik heb een vraag en ik heb geen idee waar ik moet beginnen, alhoewel ik ken(de) een naam van iemand die vroeger importeur was van duiven en hij woonde/woont in Limburg, die zou het kunnen weten.

maar eerst mijn vraag, ik ben een groot liefhebber van wilde duiven en interesseer me er daarom ook flink in zo weet ik van het bestaat van de Uropelia campestris

weet iemand of dat deze duivensoort ooit geimporteerd is, vanuit Zuid-Amerika?

Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

is het niet zo dat je de importlijsten ergens kan vinden?
      volgens mij kan je via de citeslijsten ( cites convention site) erachter komen welke soorten er ooit zijn ingevoerd ( europa/nederland) en in welk jaar tal.
      ik zal wel eens kijken of ik nog weet hoe je aan die lijsten kan komen.

kan je niet in deze richting het zoeken?

ik weet niet zeker of dit het is wat ik bedoel maar ik heb geen tijd eigenlijk,ik moet kind van school halen nu ( word weer haasten om er om 12:00 te zijn).

gr

zuid -amerika ( georienteerde) importeurs waren vooral rinus borgstein, siem 't hart etc.

Opmerking

de site cites.org kent geen uropelia campestris, dit heb ik via de zoekfunctie van de site gedaan en ik kreeg "No results"

@rupicola, ik vrees er ook voor. ik ben bang dat de uropelia campestris niet in de europese volieres vliegt.

ik zag net op avibase dat hij een Nederlands naam had, deze was ik nog niet tegen gekomen dus ik dacht dat ze geen Nederlandse naam hadden.
        maar zijn Nederlandse naam luid Camposduif

Opmerking

Ik kon op cites.org ook geen exportquota vinden voor deze soort de search kon enkel uitgevoerd worden tot en met 1997.

Opmerking

importlijsten/ export lijsten ( douane) van de diverse vliegvelden ( europa) ?

ik denk dat er vast wel eens zo'n soort (al dan niet per ongeluk) zal zijn ingevoerd ( ergens in europa) maar ik denk dat er vanuit die landen waar deze inheems is ,dit soort vogels niet zo "massaal" zullen zijn geimporteert puur uit het feit dat het geen (massa oogpunt/ commercieel oogpunt) geen aantrekkelijke vogelsoort is voor de handelaar.
            Die zal dan eerder zijn geld uitbesteden aan kleurrijkere/interessantere vogeltjes. ( massa oogpunt/commercieel oogpunt weer) om er meer geld van te maken .

duiven hebben altijd al een mindere aantrekkingskracht gehad op "de massa".

lijsten van bv. aviornis nalopen ?
            zoeken in andere talen dan nederlands of wetenschappelijke naam?

gr

Opmerking

ik heb een mail verstuurd naar de werkgroep van wilde duiven en kleine hoenderachtige van Aviornis. misschien kunnen zij mij verder helpen.

Opmerking

Mocht er (eerlijk gezegd tegen de verwachting in) enige informatie omtrent deze soort vrij komen dan hou ik mij van harte aanbevolen.
                Amigo de los Psittacidos

Opmerking

haha anders ik wel rupicola, anders ik wel

Opmerking

antwoord van de werkgroep: ''

dus misschien kunnen we ze ooit importeren met de macht van dierentuinen etc vanuit zuid-amerika

Opmerking

v.w.b. Nederlandse naamgeving valt nog te denken aan een letterlijk uit het Engels vertaalde aanduiding: Langstaart grondduifje.

dit lange staartje steken ze overigens opvallen omhoog als ze over de grond lopen.
                      Amigo de los Psittacidos

Opmerking

ik heb ook altijd gedacht dat dat de naam zou zijn.

maar ik vond op avibase dus een andere: Camposduif

Opmerking

what's in a name

Dat lijkt me ook een prima geschikte afgeleide van de wetenschappelijke naamgeving, maar strikt genomen doet de Nederlandse naamgeving in de (Internationale) ornithologie volstrekt niet ter zake!

In feite is daarbij alleen de wetenschappelijke- en Engelse naamgeving van belang, eventueel aangevuld met een locale naamgeving.
                          Amigo de los Psittacidos

Opmerking

ik heb even mijn Helm Dictionary Of Scientific Bird Names van James A. Jobling geraadpleegd

Uropelia:

oura: staart
                            peleila: duif

campestris:

van het veld/van de vlakte

(overiges is het een Griekse benaming)

Opmerking

Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Working...
                              X