Mededeling

Collapse
No announcement yet.

rode en gele vogels eerder broedrijp?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• rode en gele vogels eerder broedrijp?

Zijn gele en rode vogels eerder / sneller broedrijp dan bijv de groene en bruine of blauwe?

Of anders gevraagd:
    Wat zou de volgorde van broedrijpheid per kleur kunnen zijn volgens u:

1 blauwe
    2 bruin
    3 geel
    4 groen
    5 rood

2 kleuren benoemen betekent voor mij ook al een hele hoop.

bvd.

Binnen soorten waarin er zowel gele, groene en blauwe vogels beschikbaar zijn (halsbanden, catharina parkieten, gouldamadines en grasparkieten) heb ik nooit een verschil waargenomen in de periode van het broedrijp worden. Voeding, beschikbare territoria en beschikbare partners en concurrentie van soortgenoten van gelijke sexe kunnen wel een rol spelen in dit proces.

Opmerking

Op het gebied van kleurkanaries en postuurkanaries (fife fancy) Kan ik hier helaas ook niet veel op zeggen.

Mijn fiven zijn bont, geel, groen, bruin, blauw, wit en ik moet zeggen ik zie totaal geen problemen of eventuele onderscheiding in broedrijpheid...
      http://dewittn17.skyrock.com/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ele
        Zijn gele en rode vogels eerder / sneller broedrijp dan bijv de groene en bruine of blauwe?

Of anders gevraagd:
        Wat zou de volgorde van broedrijpheid per kleur kunnen zijn volgens u:

1 blauwe
        2 bruin
        3 geel
        4 groen
        5 rood

2 kleuren benoemen betekent voor mij ook al een hele hoop.

bvd.
        snap ik niet, jouw vraagstelling
        als je bedoelt in de vrije natuur?( rode soort versus blauwe soort).
        dan is dit nooit vast te stellen denk ik.

als je het hebt over in volieremileu bij de kweker thuis en dan met name 1 soort vogel maar hok bevolkt door meerdere mutaties (die kleurslagen die jij opnoemt) ,dan kan ik je niet helpen ( vanuit de eigen ervaring) , ik heb dit gegeven/vraag ook nooit ergens "iets"van opgepikt.

mvg

Opmerking

Mutaties ga ik in de basis niet van uit, maar sluit ze niet uit wat eventuele verschillen betreft.
          Net als voorgaande probeer ik bij de basis (=natuurlijke verschijningsvorm) te blijven, echter in onze volieres en kooien hoeft dit niet veel te verschillen.

Sommige soorten vogels met rood in het verenkleed worden als agressief gezien. Wat is hier de reden van?

Zijn gele even agressief of toch iets minder dan de rode?

Opmerking

Zijn rode kanaries agressiever dan gele? Bij parkieten behoren de hooded en de blue bonnet tot de agressiefste soorten. Dit terwijl bij beiden rood niet de hoofdkleur is. Je kan deze conclussie niet zo 1,2,3 maken.

Opmerking

Bij goulds zijn vaak de roodkop mannen agressiever dan de zwartkop.

Opmerking

Net als voorgaande probeer ik bij de basis (=natuurlijke verschijningsvorm) te blijven, echter in onze volieres en kooien hoeft dit niet veel te verschillen.
                want de mens heeft wel degelijk een enorme invloed op gedrag /agressieviteit bij de vogels.
                want waarom geeft men dan bv een beetje hennep extra bij bv. kanaries om ze wat feller/agressiever te krijgen? waarmee ik dus ( met een simpel klein voorbeeldje) wil aantonen dat de mens een hele grote rol kan spelen in de karakter van vogel in beswchermd milieu en het toestaan/onderdrukken dan wel opwekken van agressieviteit.

Bij goulds zijn vaak de roodkop mannen agressiever dan de zwartkop.
                maar dan is rood toch niet de hoofdkleur/basiskleur, die rode kop is dan toch alleen maar een onderdeel van.....?

mvg

Opmerking

Working...
                X