Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Back to the roots

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Back to the roots

Back to the EC-birds roots.

Ik mag wel zeggen dat ik bij veel vogelliefhebbers cq kwekers over de vloer kom. Dus kan ik ook spreekwoordelijk in veel keukens kijken. Mij valt op dat men steeds meer zeldzame en moeilijk kweekbare soorten gaat houden. Ik zelf heb hier ook jaren lang aan meegedaan. Dus ik ben medeschuldig wat dit betreft. De gekste sijzensoorten ,kardinalen en vrijwel alle Europese zaadeters hebben mijn hokken bevolkt. Het schijnt dat het geld vandaag de dag geen rol meer speelt daar de vraagprijzen van deze vogels tot astronomische hoogte stijgen.
    Ik heb mij voorgenomen deels gedwongen en deels door gezond verstand gebruik om niet meer aan deze wedloop mee te werken. Vanaf volgend kweekseizoen zal ik terug naar het begin keren. Simpele EC soorten en deze het liefs in zuivere wildkleur. De soorten waar de EC kweek mee begonnen is. Je ziet ze echter nauwelijks nog. Ook is het zo dat bij de gangbare soorten als ze al te verkrijgen zijn de zuivere wildkleur bijna uitgestorven lijkt. Elke vogel is wel split of kans voor de een of ander factor cq kleur.(groenlingen en sijzen bv) Hoewel bij andere soorten de mutaties die ooit bestonden bijna zoniet helemaal verdwenen zijn.(kleine putter en kleine goudvink) Hoe denken jullie over deze materie?

Ik heb dit jaar al een gedeelte van de koers welke ik wil gaan varen ingezet en ga vanaf volgend seizoen een geheel andere koers varen wat betreft onze hobby.
    Greetings Lucky

ja dat is in wezen een "aanval"op de koers die ik vaar natuurlijk.
    want ik wil alleen maar telkens een nieuwe soort op het hok om ermee te kweken.

wat ik dan wel altijd heb is dat het dan altijd wildkleuren zijn en niks anders ( want mutaties zijn er 9 van de 10 keer gewoonweg niet van en ..................de evt. mutaties kunnen mij ook 9 van de 10 keer niet bekoren).

Geld, tja geld
    doordat ik steeds verander en verander van soorten die ik wil kweken kom je vaak in de wat duurdere soorten (lees zeldzamere) uit.
    want dat is eigenlijk een "simpel" gevolg van mijn manier van de hobby bedrijven, ik begon met de nu "goedkopere/ veel aanwezige" soorten ( want dat is natuurlijk het gemakkelijkst) en bouwde dit steeds uit maar er zijn ook nog steeds soortjes die ik toen had moeten kweken puur uit het gegeven dat die nu niet of eigenlijk niet meer aanwezig zijn in de voliere's.( zelfde gedachten dus als bij jou lucky en een grote inschattings fout mijnerzijds).

maar dat( geld of zeldzaamheid van vogel etc.) is voor mij niet

Opmerking

ik kweek nog met zuivere wild kleur valkparkieten en er zijn maar heel weinig mensen die dat nog doen ik denk een stuk of 10 nederland het is bijna onmogelijk om nog nieuw bloed te krijgen ik heb zelf nu 2 bloed lijnen maar in de toekomst moet je toch op zoek naar goeie nieuwe lijn en vind die maar eens ik denk dat dit komt omdat mensen alleen maar meer mutaties willen hebben

Opmerking

Tja, klopt ten dele wat je aanhaalt WK.
        Het verkrijgen van echte wildkleur is inderdaad al moeilijk genoeg. Hoewel bij de kleine goudvink welke als eerste op het lijstje staat is bijna uitsluitend nog hier en daar als wildkleur voorhanden. De ooit bestaande mutaties zijn volgens mij uitgestorven. Ik heb namelijk al jaren geen kleine goudvink meer in mutatie gezien.
        Het tweede punt welk je aanhaald is het kweken er van. Nu zal dat niet het breekpunt zijn het is vroeger gelukt met minder kennis en faciliteit. Dat zal dus nu ook wel nog lukken.
        De eventuele afzet lees verkoop van eventueel gekweekte vogels is ook niet van belang daar ik dit niet voor het geld doe maar voor de hobby. Desnoods gaan ze voor nop hier in de buurt bij een verzorgings tehuis in de voliere. Hebben de bewoners nog lol ook.
        Het TT gebeuren is inderdaad een andere zaak. Dat kun je met zulke vogels vergeten als je voor de prijzen gaat. Dit had ik ook wel voorzien en ingepland. Met deze vogels speel je voor het showen mee. Wie weet maak men wellicht nog anderen enthousiast voor deze soorten.
        Echter ze zijn nog niet helemaal van mij af. Want ik zal voor het wedstrijd gebeuren voorlopig een andere lijn vogels opzetten. Helaas zal deze lijn met de tijd wel opgeoffert worden aan mijn nieuwe doelstelling.
        Oo ja ..... wat ik nog vergeet ik keur het absoluut niet af wat anderen als doelstelling hebben. In tegendeel zelfs ik bewonder bv jouw kennis en kunde wat betreft het "eerste kweek" kweken. Echter ik heb mijn principes een tijdlang verlogend en ben dus tot bezinning gekomen dat het een hobby moet blijven. Doe dus niet meer mee om enkele handelaren en sommige kwekers hun beurs te spekken. En al die valse beloften die dan voor een paar euros meer niet worden gehouden. Maar daar zul jij ook wel vaak genoeg tegen aan lopen. Ik voor mijn deel heb hier echt genoeg van.
        Maar dat is weer een ander thema.

Greetings Lucky

Opmerking

Mooi, verdient navolging. De bonden zouden hier ook wel eens een voortouw in kunnen nemen!
          Verder sluit ik me aan bij WK. Sommige soorten zijn interessant voor mij en soms duur, het hoeft niet. Heb laatst een soort gekocht omdat ik vond dat die meer gekweekt moet worden en onafhankelijk van import. Was geen dure soort.
          Zou ook graag de euro goudvink en putter weer houden, helaas houd ik van beplante volieres.....

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Lucky
            Tja, klopt ten dele wat je aanhaalt WK.
            Het verkrijgen van echte wildkleur is inderdaad al moeilijk genoeg. Hoewel bij de kleine goudvink welke als eerste op het lijstje staat is bijna uitsluitend nog hier en daar als wildkleur voorhanden. De ooit bestaande mutaties zijn volgens mij uitgestorven. Ik heb namelijk al jaren geen kleine goudvink meer in mutatie gezien. *1
            Het tweede punt welk je aanhaald is het kweken er van. Nu zal dat niet het breekpunt zijn het is vroeger gelukt met minder kennis en faciliteit. Dat zal dus nu ook wel nog lukken. *2
            De eventuele afzet lees verkoop van eventueel gekweekte vogels is ook niet van belang daar ik dit niet voor het geld doe maar voor de hobby. Desnoods gaan ze voor nop hier in de buurt bij een verzorgings tehuis in de voliere. Hebben de bewoners nog lol ook.*3
            Het TT gebeuren is inderdaad een andere zaak. Dat kun je met zulke vogels vergeten als je voor de prijzen gaat. Dit had ik ook wel voorzien en ingepland. Met deze vogels speel je voor het showen mee. Wie weet maak men wellicht nog anderen enthousiast voor deze soorten.*4
            Echter ze zijn nog niet helemaal van mij af. Want ik zal voor het wedstrijd gebeuren voorlopig een andere lijn vogels opzetten. Helaas zal deze lijn met de tijd wel opgeoffert worden aan mijn nieuwe doelstelling.
            Oo ja ..... wat ik nog vergeet ik keur het absoluut niet af wat anderen als doelstelling hebben. In tegendeel zelfs ik bewonder bv jouw kennis en kunde wat betreft het "eerste kweek" kweken. Echter ik heb mijn principes een tijdlang verlogend en ben dus tot bezinning gekomen dat het een hobby moet blijven. Doe dus niet meer mee om enkele handelaren en sommige kwekers hun beurs te spekken. En al die valse beloften die dan voor een paar euros meer niet worden gehouden. Maar daar zul jij ook wel vaak genoeg tegen aan lopen. Ik voor mijn deel heb hier echt genoeg van.
            Maar dat is weer een ander thema.*5

Greetings Lucky
            echte wildkleuren

Opmerking

Working...
            X