Mededeling

Collapse
No announcement yet.

uitheemse soorten bij ons

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• uitheemse soorten bij ons

Wat vinden jullie van de uitheemse soorten die zich in onze streken hebben verspreid? Zou vb. de canada gans moeten uitgeroeid worden of niet?
    www.vogelskweken.be

Momenteel werk ik aan een artikel hieromtrenten om die reden ben ik enigszins in de materie gedoken.

Daarbij wordt al snel duidelijk dat dit een zeer gecompliceerd en tevens beladen onderwerp is!

heel kort gesteld zijn er verschillende exoten:
    schadelijk, minder schadelijk en onschadelijk.
    geintroduceerd of op eigen kracht verschenen.

Uiteraard zijn er voor- en tegenstanders van Faunavervalsing.
    Doorgaans wordt ook nog onderscheid gemaakt tussen 'sympathieke- en minder sympatieke' soorten.
    Consequent beleid in de zin van het verwijderen van alle exoten uit onze 'natuur' zou in ieder geval een behoorlijk gat slaan,
    want het gaat om nogal wat soorten!
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Ooievaars worden gevoerd in bijv. de winter en beschermd met als gevolg meer ooievaar en minder kikkers.
      Roofvogels worden gevoerd en beschermd zodat ze niet zullen sterven en de populatie zal overleven met als gevolg meer roofvogels en minder beestjes die door hen worden gegeten als prooi.
      Deste meer jaren er verstrijken, deste meer roofvogels er zullen komen en deste minder prooidieren.
      Gevolg zal zijn dat er nog meer zielige roofvogels zullen komen welke nog meer gevoerd zullen moeten worden.

Mijn overdenking: Alles wat door de mens is geintroduceerd weg en verder de natuur zijn werk laten doen.

mvg. Eelke

Opmerking

Tja,

Door de eeuwen heen is het een komen en gaan geweest van mens en diersoorten. Er schijnt ook op een keer een grote oer harde knal geweest te zijn. Daarna waren er niet of nauwelijks nog Dino'tjes over etc. Of een flinke vorst periode waardoor er voor onze tijdse dieren zijn ingevroren. Denk aan de Mammoet. De tijd schrijdt gewoon voort en veranderingen zullen er dus altijd ook wel blijven al dan niet door de mens veroorzaakt.
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

mijn idee is dat uitheemse dier soorten die hier niet thuis horen moeten worden uit geroeid denk bv, aan de hals band hij neemt nestgelegenheid van inheemse soorten over dieren die hier van nature niet thuis horen zijn een probleem of worden het daar is onze natuur niet op ingesteld denk ik neem een voor beeld van australie wat voor problemen hebben ze daar niet met dieren die daar van nature niet thuis horen omdat ze vroeger zo nodig moesten worden uit gezet en zo zijn er wel meer voor beelden

Opmerking

Wordt er werk van gemaakt om de halsbandparkiet uit te roeien of laten ze die gewoon hun gang gaan?
            www.vogelskweken.be

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rupicola
              Momenteel werk ik aan een artikel hieromtrenten om die reden ben ik enigszins in de materie gedoken.

Daarbij wordt al snel duidelijk dat dit een zeer gecompliceerd en tevens beladen onderwerp is!

heel kort gesteld zijn er verschillende exoten:
              schadelijk, minder schadelijk en onschadelijk.
              geintroduceerd of op eigen kracht verschenen.

Uiteraard zijn er voor- en tegenstanders van Faunavervalsing.
              Doorgaans wordt ook nog onderscheid gemaakt tussen 'sympathieke- en minder sympatieke' soorten.
              Consequent beleid in de zin van het verwijderen van alle exoten uit onze 'natuur' zou in ieder geval een behoorlijk gat slaan,
              want het gaat om nogal wat soorten!

Hans voor 1 van de avicultuurbladen? Want ik ben wel benieuwd naar het artikel.

Opmerking

@ Daniel:

In de eerste plaats bedankt voor je interesse.

Het schrijven van artikelen doe ik al een aantal jaren, maar door een waar scala aan uiteenlopende toestanden met diverse redacties van vogeltijdschriften is daadwerkelijke publicatie van die artikelen de laatste jaren niet meer vanzelfsprekend.

Wellicht dat ik mij hieromtrent in de toekomst nog eens ga beraden.
                Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rupicola
                    @ Daniel:

In de eerste plaats bedankt voor je interesse.

Het schrijven van artikelen doe ik al een aantal jaren, maar door een waar scala aan uiteenlopende toestanden met diverse redacties van vogeltijdschriften is daadwerkelijke publicatie van die artikelen de laatste jaren niet meer vanzelfsprekend.

Wellicht dat ik mij hieromtrent in de toekomst nog eens ga beraden.
                    Hallo Rupicola,

Heeft u dat artikel reeds kunnen schrijven?

Misschien is het volgend boek leuk om eens te lezen?

Nog een linkje van dezelfde site: http://www.wur.nl/NL/nieuwsagenda/ni...te18092012.htm

mvg. Eelke

Opmerking

heeft aandacht!

Hallo Rupicola,

Heeft u dat artikel reeds kunnen schrijven?
                      Afgelopen voorjaar heb ik te maken gehad met een pittige cyberaanval op mijn PC, waarbij alle op harde schijf aanwezige gegevens verloren zijn gegaan.
                      (Zelfs ervaren techneuten kregen slechts beschadigde/aangetaste restanten van bestanden boven water.)
                      Op zich allemaal erg vervelend maar in feite weinig rampzalig
                      TOT
                      het moment dat ik er achter kwam dat ik iets minder regelmatig back-ups had gemaakt dan ik zelf had dacht!

Kortom, de opzet en een deel van mijn werk, alsmede veel verzamelde gegevens rond o.a. dit artikel zijn verloren gegaan.
                      Afgelopen maanden heb ik veel materiaal kunnen herstellen, aanvullen, herschrijven etc etc.

DUS
                      Hopelijk kan ik aankomende winter gewoon weer verder met dit artikel.

Voor wat betreft het boek onder genoemde link is mijn interesse zeker gewekt.
                      Bedankt voor de tip!
                      Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Als je wil spreken van invasieve soorten, zou je eerst een "nulpunt" moeten vaststellen. Vanaf wanneer is een dier inheems? Als het hier 2 eeuwen is? Tien?

Geldt bovendien ook voor planten, wat is inheems en wat niet?
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

Opmerking

laten uitzieken!

als de mens er zich mee gaat bemoeien gaat het altijd erger fout,
                          ondanks de beste bedoelingen.

grt hans.

Opmerking

Als je wil spreken van invasieve soorten, zou je eerst een "nulpunt" moeten vaststellen. Vanaf wanneer is een dier inheems? Als het hier 2 eeuwen is? Tien?

Geldt bovendien ook voor planten, wat is inheems en wat niet?

Inderdaad, dit is op dit forum ook eerder ter sprake geweest:

en voor mij dan ook precies een van de grote knelpunten, althans als het gaat om het schrijven van een artikel dat uiteindelijk natuurlijk wel ergens over moet gaan.
                            Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Working...
                            X