Mededeling

Collapse
No announcement yet.

het uitkomen van eieren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• het uitkomen van eieren

Wanneer komen de meeste eieren uit?

Bij bijv. mensen wordt algemeen aangenomen dat de meeste kinderen 's nachts worden verwekt en de meeste kinderen worden geboren in de ochtend.
    Paarden bijv. werpen meestal 's nachts.

Hoe zou dat met vogels zitten?

Opmerking

Zo goed als Wessel heb ik het bij mijn vogels niet bijghouden.
      Wat ik wel weet is dat mijn kapoetsensijsjes altijd voor de middag uit het ei komen.
      Ik kweek er nu 5 jaar mee en het is nog nooit anders geweest.

Enne.. Ele paarden in het wild veulen in de nacht, maar in gevangenschap kun je dit niet meer zo stellen.
      groetjes
      Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
      http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

temperatuur van de broedkamer/broedheuvel, te veel warmte = afgraven, te koud = wat vegetaite/grond erbij.
        etc.

etc etc

uiteraard..........bij veel soorten verschilt er genoeg , denk alleen al aan nesttype,nestmateriaal, hoeveelheid eieren, nestplek etc. etc.

mede daarom blijf ik zeggen men kan niet generaliseren of stellen zo en zo is het bij vogels ........kan niet...evolutie heeft gezorgd voor aanpassing van bepaalde gedragingen etc bij verschillende vogels en dit van toepassing op de biotopen waarin ze zich bevinden en de manier van nestelen etc etc etc.

ik bedoel water en eieren, waarom zijn er plevier soorten die wachten tot bv. aan het einde/tot laat in het regenseizoen met hun eieren te leggen op oeverbanken bij de rivieren ?
        nou vrij simpel ten eerste word er door de regen geprikkeld om voor gezinsuitbreiding te gaan zorgen...regen brengt immers insekten/voedsel in overvloed, daarnaast weten ze de hoogte van de waterstand op de oevers beter in te schatten, ik bedoel als de vogels lukraak gaan nestelen (uhh hun eieren in het zand begraven en laten uitbroeden door de zon en het voxchtgehalte van het zand) dan zouden ze wel eens 1 meter onder water komen te staan en dan komen er weinig jongen denk ik.
        en zo kan ik nog tig voorbeelden geven.
        bv, soort wil maar in 1 soort boom nestelen puur vanwege dichtheid hout en het vasthouden van een constante temperatuur en luchtvochtigheids graad. ( zal wel een bedoeling hebben denk ik dan van die vogeltjes).

nogmaals men moet breder denken dan druppel water(lees vocht) en ei, er is zoveel meer en bij zoveel verschillende vogelsoorten wat zoveel verschillende technieken omvat.

mvg

ohja wat betreft verwekken van jongen vogels...........................tja gaan we weer ......welke vogels bedoelen we daarmee?

de dag actieve vogels paren de hele dag en slapen s'nachts.
        de nacht actieve vogels paren gedurende de nacht en slapen overdags.

wat betreft uitkomen van jongen uit het ei, ik denk dat dit ook weer zo verschillend is.
        als ik ff alleen kijk naar uitkomsten in beschermd millieu kan ik je vertellen dat het niet veel uitmaakt , er zijn bij mij jongen uitgekomen op elk tijdstip van de dag.
        wat er wel goed te constateren is het feit dat het per koppel wel kan verschillen binnen een bepaalde soort (dus misschien een kwestie van gentische aanleg?)

ook zo'n vraagstelling is wanneer leggen vogels hun eieren, tja over het algemeen 'sochtend vroeg word er dan gezegd.........klopt ook wel maar ook weer niet altijd.

wat ik dan wel weer graag uitgediept wil zien...............is : het is algemeen bekend (neem ik aan dan) dat de oudervogels met de eieren (jongen in ei vanaf een bepaalde leeftijd) en de eieren onderling met elkaar kunnen "communiceren".
        wat zijn de effecten daarvan? ( denk aan uitkomsten, denk aan zonder te kunnen zien nog oudervogelsherkennen, maar ook de alarmkreten begrijpen van de oudervogels die een stukkie verder op vertellen aan hun jongen dat ze zich stil moeten houden etc) .

Opmerking

Opmerking

want men kan ook wat men noemt "te goed zijn voor de vogels "
            juist als men te goed is voor de vogels gaat het dus ook op allerlei vlakken mis, en dan bedoel ik te veel dierlijke eiwitten ,man lastig, eieren kapot,het opnieuw willen beginnen etc etc
            maar dus ook te vet ( geen/moeilijke bevruchting) of gewoon de algehele gezondheid van de vogel(s).
            juist als men altijd zeg b.v. hetzelfde eivoer geeft( bedoel ik samenstelling van de "stoffen") valt dus in de aanloop naar het broedseizoen dit af alszijnde "prikkel".
            en zo gaat dit met alles , geef ( nog een simpel voorbeeldje) het hele jaar nestmateriaal en het is lang zo interessant niet meer als aan het begin van het broedseizoen "vers"gegeven. ( dat het dan nog wel gebruikt gaat worden omdat de hormonale huishouding van vogel dit eist is logisch maar de "prikkel"die nestmateriaal of vrouwtje/mannetje wat met nestmateriaal in bek rondvliegt kan geven aan de vogels word afgezwakt door het altijd beschikbaar zijn van).

m.a.w. weten wat je doet ,wanneer je het doet en waarom je het doet etc. kan je zoveel meer opleveren aan het einde van de rit.

mvg
            pps: ik weet dat ik weer teveel afwijk van topicvraag maar men moet nu eenmaal begrijpen dat het 1 met het ander samen hangt of samen gaat, het is die "beroemde puzzel" waar ik het altijd over heb, de ene vogelsoort is een puzzel van 10 stukjes terwijl de andere 5000 stukje heeft.
            ik zal me weer gedeisd gaan houden in deze topic.

Opmerking

Winterkoning schreef:
              het zijn de mannen die het geslacht bepalen van de jongen en niks anders.(volgens mij is dit genetisch vastgelegd).
              poppen bepalen de grote van het nest.( eieren).
              Bij de zoogdieren is het zo maar bij vogels is het andersom.
              Volgens ik ooit heb vernomen en gelezen is het bij de vogels wel de pop die het geslacht bepaalt, de man dient enkel om te bevruchten (eicellen bepalen het geslacht, zaadcellen niet, las ik op Wikipedia).
              Maar ach, wie ben ik om iemand tegen te spreken.

Opmerking

yup

Oorspronkelijk geplaatst door briek
                Winterkoning schreef:

Bij de zoogdieren is het zo maar bij vogels is het andersom.
                Volgens ik ooit heb vernomen en gelezen is het bij de vogels wel de pop die het geslacht bepaalt, de man dient enkel om te bevruchten (eicellen bepalen het geslacht, zaadcellen niet, las ik op Wikipedia).
                Maar ach, wie ben ik om iemand tegen te spreken.
                zo eindelijk 1 die goed leest ( en niet alles voor zoete koek inneemt),heeft wel lang geduurd die "tegenspraak "
                tja.......................

mvg

Opmerking

zo eindelijk 1 die goed leest ( en niet alles voor zoete koek inneemt),heeft wel lang geduurd die "tegenspraak "
                  tja.......................

Opmerking

nou normaal ben ik daar niet zo van( "testjes"want vaak heb je al aan een paar berichten genoeg om te weten ofdat iemand daadwerkelijk " verstand van zaken heeft" of dat iemand doet "alsof hij er verstand vanzaken heeft) maar de meeste lezen het wel maar participeren niet in de topic's zoals deze .
                    wat vaak dingen "uitlokt"is een overduidelijke fout maken en men zal je er op willen wijzen. ( wat briek op een zeer nette wijze deed overigens).

wat dan vervolgens/hopelijk aansteekt om over bepaalde dingen te discussieren.
                    was niks meer dan een onschuldige poging om de topic levende te houden.
                    niks meer , niks minder

mvg

Opmerking

Zeer dank daarvoor en heel inventief gevonden.

Opmerking

uitnodigen tot...................

Oorspronkelijk geplaatst door ele
                        Zeer dank daarvoor en heel inventief gevonden.
                        nou ja dit soort dingen zet mij vaak aan toe tot denken (en doe je wel eens wat).

zo denk ik ook wel eens :
                        is een topic als deze niet interessant genoeg?
                        weet men het gewoon niet?
                        heeft men geen mening/denkwijze?
                        heeft men wel een mening maar durf deze niet te geven ? (omdat er laat ik het dan maar zo noemen frequente leden zijn die wel antwoorden en dat men dus niet meer durft?).

in dat laatste geval wil dit frequente gevalletje ,wel ff terughoudend zijn hoor met zijn enorme lange berichten waarin hij dingen uit probeert te leggen zoals ze volgens hem zijn, ik bedoel ik kan er zomaar volop naast zitten ( bewust/onbewust).

mvg

Opmerking

tja,

zo haal je natuurlijk wel altijd je gelijk.

ik bedoel ik kan er zomaar volop naast zitten ( bewust/onbewust).
                          Ha, ha, ha.
                          Vriendelijke groeten,
                          Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Ik heb niet voor niks mijn onderschrift veranderd in de tekst zoals deze die nu is.
                            Ook de speelse wijze van "toen ik een kind was...." had destijds zijn doel.
                            Of die doelen bereikt worden daardoor ik weet het niet, het kan zomaar zijn dat het tegenovergestelde wordt bereikt.
                            Ik probeer zo op meerdere manieren iets duidelijk te maken en doe mijn best om vooruitgang na te streven.
                            Dit met de mij gegeven mogelijkheden.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
                              zo haal je natuurlijk wel altijd je gelijk.

Ha, ha, ha.
                              al heb ik geen gelijk dan heb ik toch gelijk ( regel 1) ( zei een zeer wijze maar lichtelijk ondergewaardeerde moderator eens.......tjaha.....onthou alles, nou ja.....bijna alles).
                              maar die ene was een echt bewussie hoor. ( ik bedoel men hoeft maar te google en men weet het in 100-voud)

tja eelke als het effect het tegenovergestelde is /blijkt te zijn .........................haal ze maar weg hoor die berichten van mij, maak mij niks uit in ieder geval.(ik wil alleen dat dit soort topics meer respons hebben/krijgen, ik persoonlijk hou meer van dit soort topics dan topics over: help mijn kanarie slaapt op 1 poot.............kan dit kwaad? en dat er dan vervolgens 300 reacties zijn erop kan ik niet begrijpen,( maarja dat ligt op zeker aan mij).

de wereld zal er niet door vergaan, denk ik zo maar.
                              gr

Opmerking

Working...
                              X