Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Papegaaien geven jongen een naam

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Papegaaien geven jongen een naam

Wilde papegaaien geven hun jongen vlak na de geboorte een naam. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers vastgesteld.

Groenstuit dwergpapegaaien leren hun jongen bijna direct na hun geboorte om te luisteren naar een unieke serie klanken die wordt gebruikt om hen te identificeren. Deze geluiden kunnen worden vergeleken met de namen van mensen.

Dat meldt de Australische nieuwssite The Conversation naar aanleiding van een studie van wetenschappers van Cornell University.

SpraakpatroonEierenDolfijnen
    Uit een eerder onderzoek is al gebleken dat ook dolfijnen hun jongen roepen met een uniek geluid dat kan worden vergeleken met een menselijke naam.

(gekopieerd van Nu.nl: http://www.nu.nl/wetenschap/2568171/...gen-naam.html)

blij mee

Ben enorm blij met dit bericht..........dacht even dat mijn parkieten me aan het uitschelden waren ......hoorde hele tijd "Jan L*L" waarschijnlijk roepen ze hun Pa
    Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

Opmerking

hahaha ron

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Tori no Hime

.........Groenstuit dwergpapegaaien leren hun jongen bijna direct na hun geboorte om te luisteren naar een unieke serie klanken die wordt gebruikt om hen te identificeren. Deze geluiden kunnen worden vergeleken met de namen van mensen..........
        Mag hieruit worden afgeleid dat in een later stadium de jongen gemakkelijker door de oudervogels herkend zullen worden?

gr
        Hans.
        Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Houdt dat dan ook in dat als ze volwassen zijn ze hun ouders nog aan die roep kunnen herkennen?
          Dat zou inteelt schelen.
          'Vliegde ik?'
          -'Nee, je valde.'

Opmerking

Als je het mij vraagt, op beide vragen "ja", maar ik weet evenveel als jullie (heb ook alleen het nu.nl bericht gelezen, nog niet het echte artikel).
            Wel erg cool he?

Opmerking

leuk info!

De zoveelste aanwijzing voor de status 'hoge levensvorm' voor wat betreft papegaaiachtigen.

Het betreffende soortje heb ik overigens ook in mijn collectie en hoewel het waarschijnlijk om 'slechts' meetbare verschillen in geluidkarakteristieken gaat zal ik er toch eens extra op letten.

het verhaal onder eieren suggereert echter dat hier sprake is van een specifiek geluid dat jongen onderscheid van een andere soort en naar mijn idee niet zozeer specifiek individueel onderscheidend geluid.

Er is overigens ook bekend dat een aantal (wie weet wel alle) soorten papegaaien een inprentingsfase kennen, waarbij werd ontdekt dat met name jonge mannen in de periode na het uitvliegen diverse specifieke geluiden overnemen van hun vader.
              Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Toch wel zonde dat ondanks al deze slimme feitjes papegaaien zichzelf nog niet herkennen in de spiegel, van de vogels kan alleen de ekster dat.

Opmerking

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rupicola
                    het verhaal onder eieren suggereert echter dat hier sprake is van een specifiek geluid dat jongen onderscheid van een andere soort en naar mijn idee niet zozeer specifiek individueel onderscheidend geluid.
                    Maar volgens mij waren de gebruikte pleegouders van dezelfde soort (zo heb ik het tenminste opgevat).

En Dree, dat van die pinguins is toch wat anders. Ook cool natuurlijk, maar dat hoort volgens mij meer onder inprenting. Een pinguin heeft ook meestal maar 1 jong toch? Misschien dat die ook wel een "naam" krijgt, maar dat is dan moeilijker te onderzoeken.

Wat ik me nu trouwens afvraag, is of dit ook invloed heeft op het voergedrag. Als de ouders de jongen individueel herkennen, weten ze misschien ook dat Pietje al voer heeft gehad en Jantje nog niet?

Opmerking

Maar volgens mij waren de gebruikte pleegouders van dezelfde soort (zo heb ik het tenminste opgevat).
                      daar heb je gelijk!

onder het kopje "eieren" komt naar voren dat geluid door ouders -dan wel door pleegouders- wordt overgedragen op de jongen, maar dat is natuurlijk weinig nieuws.

het echte nieuws aangaande dit onderwerp is dat er door de ouders of de pleegouders blijkbaar individueel onderscheid wordt gemaakt en dat komt naar mijn idee niet echt duidelijk naar voren.

De melding in het eerste bericht is natuurlijk niets meer of minder dan een soort aankondiging door middel van een samenvatting en daarbij ontbreken nog wel eens wat details.

Als iemand de betreffende wetenschappelijke verhandeling hieromtrent heeft hou ik mij van harte aanbevolen voor een kopie dan wel een verwijzing.
                      Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Working...
                      X