Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2 tortelduifjes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• 2 tortelduifjes

Hallo ik heb een vraagje... Ik had in mijn tuin een tortelduivennest maar de moeder werd 4 dagen geleden door een kat uit haar nest gejaagd. Ze was heel erg geschrokken en heeft een hele tijd trillend op de grond gezeten. Na een tijdje is ze weggevlogen en dan heb ik in de gaten gehouden of ze nog terugkwam. Na 2 uur was ze nog niet terug dus ik besloot in het nest te kijken. Er zaten 2 jongen in van ongeveer een week oud schat ik; ze waren helemaal doorweekt door de regen, voelden heel koud en ze bewogen niets. Ik besloot om ze mee naar binnen te nemen want ik wist dat ze anders dood gingen. Binnen heb ik ze onmiddellijk ingestopt en onder een warme lamp gezet. Ik ben ze dan met de spuit beginnen voeren en nu, 4 dagen later gaat het heel goed met ze. Maar ik zit nu met het volgend e in mijn hoofd; moet ik ze vrijlaten wanneer ze groot zijn of is dit te gevaarlijk omdat ze bijna niets van de ouders geleerd hebben en ze mij al van heel jong gewoon zijn? Vorig jaar had ik een kauwenjong gevonden dat uit de boom gevallen was en gewond was aan zijn vleugel. Ik heb dit opgekweekt en toen het zelfstandig was bereidde ik de vogel voor om vrijgelaten te worden. Ik zette het op mijn hand en gaf het dan een duwtje. De vogel vloog altijd in korte cirkeltjes maar kwam dan weer terug. De 4 de keer dat ik hem een duwtje gaf vloog hij weer even weg maar hij kwam niet terug. Ik heb hem nooit meer gehoord of gezien. Ik denk dus dat de vogel tegen een struik ofzo gevlogen is en dat hij dan gepakt is door een kat want hij was heel aanhankelijk, ging nooit ver en kwam altijd snel terug... Nu zit ik dus in de situatie met de jonge duifjes; ze zijn nu totaal nog niet volwassen maar de vraag zit in mijn hoofd wat ik het beste kan doen wanneer dit wel zo is; houden of vrijlaten? Alvast bedankt.

Je kunt ,,als ze geheel zelfstandig zijn ,,ze op zo'nmannier houden dat ze zelf kunnen beslissen om weg te gaan.
    Een kooi met een grote deur die openstaat.
    Als je in je tuin regelmatig voer strooid zullen ze waarschijnlijk in de buurt blijven.

Maar dit topic zal wel zo gesloten worden ,want je mag geen ongeringde nederlandse vogels in je bezit hebben.
    Ook geen jonge die je hebt gevonden en anders niet zouden overleven en waar de dierenambulance /assiel ook niks mee doet.

Maar ik zouw ze ook gewoon hebben opgevangen en groot gebracht.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Animal
      Je kunt ,,als ze geheel zelfstandig zijn ,,ze op zo'nmannier houden dat ze zelf kunnen beslissen om weg te gaan.
      Een kooi met een grote deur die openstaat.
      Als je in je tuin regelmatig voer strooid zullen ze waarschijnlijk in de buurt blijven.

Maar dit topic zal wel zo gesloten worden ,want je mag geen ongeringde nederlandse vogels in je bezit hebben.
      Ook geen jonge die je hebt gevonden en anders niet zouden overleven en waar de dierenambulance /assiel ook niks mee doet.

Maar ik zouw ze ook gewoon hebben opgevangen en groot gebracht.
      Oei, ik wist niet dat je zulke vragen hier niet mag stellen. Ik weet trouwens dat het illegaal is maar ik kan het echt niet over mijn hart krijgen om beestjes te laten sterven en niets te doen... Ik denk dat dit bij de meesten mensen hier wel zo is.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Animal
        .
        nou....hier worden jonge duifjen opgevangen door de dieranambulance en naar de vogelopvang gebracht, die ze elke dag voert en ze los laat zodra ze oud genoeg zijn.

Persoonlijk had ik ze wel laten zitten; de duivenjongen van mijn diamantduifjes voelen soms ook ijskoud aan, maar na verloop van tijd komt moeder terug en gaat er dan even op zitten. Dat had jouw moeder duif misschien ook wel gedaan als ze meende dat het rustig was.

En verder; als je ze nu toch al voedt; blijven voeden, verder geen aandacht geven.
        En verder zoals hierboven beschreven is doen.

En wees niet bang hoor; er komt echt niemand van een dierenrechtenorganisatie jou de les lezen of zo hoor. Als jij er netjes voor zorgt met de intentie ze weer vrij te laten....

En dat van die kauw; het kan ook zijn dat hij een vrouwtje, of zij een vent gevonden heeft. Dan roept de natuur en die drang is sterker dan bij 'moeder' blijven..... zoals het ook hoort, toch?
        'Vliegde ik?'
        -'Nee, je valde.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
          nou....hier worden jonge duifjen opgevangen door de dieranambulance en naar de vogelopvang gebracht, die ze elke dag voert en ze los laat zodra ze oud genoeg zijn.

Persoonlijk had ik ze wel laten zitten; de duivenjongen van mijn diamantduifjes voelen soms ook ijskoud aan, maar na verloop van tijd komt moeder terug en gaat er dan even op zitten. Dat had jouw moeder duif misschien ook wel gedaan als ze meende dat het rustig was.

En verder; als je ze nu toch al voedt; blijven voeden, verder geen aandacht geven.
          En verder zoals hierboven beschreven is doen.

En wees niet bang hoor; er komt echt niemand van een dierenrechtenorganisatie jou de les lezen of zo hoor. Als jij er netjes voor zorgt met de intentie ze weer vrij te laten....

En dat van die kauw; het kan ook zijn dat hij een vrouwtje, of zij een vent gevonden heeft. Dan roept de natuur en die drang is sterker dan bij 'moeder' blijven..... zoals het ook hoort, toch?
          Ik denk niet dat de moeder nog terug zou gekomen zijn aangezien ze 2 uur later nog niet op het nest zat...daarom heb ik ze dan maar binnengenomen want ze waren naast koud ook kletsnat. En als ze zelfstandig zijn dus gewoon de kooi open zetten en kijken of ze eruit komen of niet? Maar ik kan de kooi toch niet de hele dag open laten staan want hier in de buurt zitten er veel katten en die zouden zo een vogeltje toch wel lusten? Bedankt voor de antwoorden!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Tom Alen
            Ik denk niet dat de moeder nog terug zou gekomen zijn aangezien ze 2 uur later nog niet op het nest zat...daarom heb ik ze dan maar binnengenomen want ze waren naast koud ook kletsnat. En als ze zelfstandig zijn dus gewoon de kooi open zetten en kijken of ze eruit komen of niet? Maar ik kan de kooi toch niet de hele dag open laten staan want hier in de buurt zitten er veel katten en die zouden zo een vogeltje toch wel lusten? Bedankt voor de antwoorden!

Tja, dan alleen open zetten als jij thuis bent en erop kunt letten? Het blijft een gok. Wat wilde je er anders mee doen dan? Wou je ze zelf houden?
            Dan moet je wel een grote kooi hebben.
            Plus dat dat dus niet schijnt te mogen in nederland... Tja... ik weet het ook niet
            Woon je in de buurt van Someren? daar is een vogelopvang, die zou je om raad kunnen vragen, of de duiven daarheen brengen zelfs.

Verder weet ik het ook niet. Succes in elk geval, kijk eerst maar of ze groot worden.
            'Vliegde ik?'
            -'Nee, je valde.'

Opmerking

Opmerking

Ik zou de duiven hoe dan ook naar de vogelopvang brengen, vooral nu ze aansterken.
                Je spreekt over het bouwen van een voliere en het houden van de duiven dit is strikt verboden.

De vogelopvang bied hierin uitkomst en kan ervoor zorgen dat je uit de problemen blijft met betrekking tot het houden van ongeringde inlandse vogels.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Kornelis
                  Ik zou de duiven hoe dan ook naar de vogelopvang brengen, vooral nu ze aansterken.
                  Je spreekt over het bouwen van een voliere en het houden van de duiven dit is strikt verboden.

De vogelopvang bied hierin uitkomst en kan ervoor zorgen dat je uit de problemen blijft met betrekking tot het houden van ongeringde inlandse vogels.

Ja, vooral nu het zo open en bloot op internet staat.
                  'Vliegde ik?'
                  -'Nee, je valde.'

Opmerking

Working...
                  X