Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Besluit gezelschaps dieren en de vogelhobby?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Besluit gezelschaps dieren en de vogelhobby?

Dag,

kreeg van de week een mail over het besluitgezelschapsdieren, heb dit even door gelezen en als dit door gaat, gaat onze hobby er denk ik heel ander uit zien denk ik.

voor de geintereseerden:

mvg,

HJ de Graaf

Voor zover ik het begrijp gaat het hier om:

Hoofdstuk 2: Het bedrijfsmatig verkopen, afleveren, in bewaring nemen van of fokken met gezelschapsdieren.

Als hobbyisten denk ik dat we hier buiten vallen. Verder is het nog maar een concept en mocht het worden aangenomen dan is het voor de gezelschapsdieren in ieder geval een goede zaak.

Hans.
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

kat en hond.

Oorspronkelijk geplaatst door HJ de Graaf
      Dag,

kreeg van de week een mail over het besluitgezelschapsdieren, heb dit even door gelezen en als dit door gaat, gaat onze hobby er denk ik heel ander uit zien denk ik.

voor de geintereseerden:

mvg,

HJ de Graaf
      zal wel tijd worden zeker. met al da kattegedoe.
      de kindjes willen een katje. na veel gezaag, kopen pa en ma, een katje.
      maar na 6 maand zijn ze die poes moe. want ze gaan op reis.
      dus kat die zwieren ze op straat.

en wij als echte vogelkwekers. zitten in de patatten met die katten.
      oja.. ik heb ook katten en een mormel van nen hond.
      ze zouden beter al die honden en katten . ook ringen zoals bij de vogels.
      wij moeten onze botvinken, putters, sijs, enz. ook ringen .
      medaar trrrrsewie in de weke maar de zondag nie.

Opmerking

De wet in Australie

quote :"Artikel 8
        3. Bij langdurige ziekte, ontslag of overlijden van de beheerder kan, voor de duur van een periode van ten hoogste 12 aaneengesloten maanden, worden afgeweken van het eerste lid met dien verstande dat de persoon die dagelijks leiding in de inrichting geeft over de in artikel 4 bedoelde handelingen over voldoende relevante werkervaring beschikt en dit kan aantonen".

In Australie waar het houden van verschillende vogel soorten in bepaalde deelstaten ook onderhevig is aan een vergunning moet vaak de vogel houder eerst bewijzen dat hij ook "mindere" soorten kan houden alvorens hij/zij vergunning krijgt voor het houden van de meer bijzondere soorten.

Op zichzelf vind ik dat ook geen slecht idee. Vroeguh! moest ik zelf ook met zebbies en japanse meeuwjes beginnen voor mijn mentor me aan wat meer exotische vogels overliet.

Ik gooi dit maar even in de ring.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Dacht ik ook hans zal wel meevallen maar in de toelichting staat nog wat aanvullende informatie. ik denk dat onderstaande punten bij vele vogelliefhebbers van toepassing zijn.

In sommige gevallen is dit minder duidelijk. De hieronder genoemde situaties kunnen indicaties
          zijn dat activiteiten met een zekere regelmaat en in zekere omvang plaatsvinden:
           gezelschapsdieren worden gefokt anders dan voor uitbreiding van het aantal gezelschapsdieren
          binnen het eigen huishouden of de directe familie- en vriendenkring;
           gezelschapsdieren worden verkocht aan anderen dan familie en vrienden;
           gezelschapsdieren worden opgevangen tegen een vergoeding en er worden hiervoor
          advertenties geplaatst;
           ruimtes zijn speciaal ingericht voor de onder dit besluit vallende activiteiten;

Opmerking

Er verandert voor de vogelliefhebber helemaal niks ,volgens mij.
            Behalve dat je onder de 16 jaar geen dier kunt kopen (in de winkel).
            En bij verkoop van vogels aan een winkel worden je naam en adres opgeschreven ,maar een winkel hier in de buurt doet dit nu al ,die wist al een jaar geleden te vertellen dat dit er aan zat te komen.
            Verder is alles alleen maar gunstig voor het welzijn van de dieren.

Opmerking

Deze wet zal waarschijnlijk 1-1-2012 in werking treden. Het zal een grote verandering in de handel te weeg brengen.

Opmerking

Er staat in de toelichting dit:
                Dit betekent dat het bedrijfsmatig verkopen en afleveren van gezelschapsdieren op beurzen en tentoonstellingen niet mogelijk is. Beurzen en tentoonstellingen voldoen namelijk niet aan de
                definitie van een inrichting, omdat ze niet aan een locatie gebonden zijn. Ook het verkopen op straat is verboden op grond van artikel 4.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

Opmerking

lang genoeg voor gewaarschuwd ( maar ben nog steeds gek) en "we"zijn er nog niet

als dit eenmaal alszijnde "wet en regelgeving" geldt.
                  kan men dit gaan zien als opmaat voor verdere te kunnen gaan nemen besluiten, m.a.w. er gaat heel wat veranderen in de toekomst ,maar dit duurt gewoon nog ff.( is een kwestie van tijd ,steeds gaat men een "stapje"verder ).
                  langzaam maar zeker word het moeilijker en moeilijker. ( eenmaal ingezet is het een niet te stoppen proces).

men is gewoon bezig om "stokken"te maken waarmee de dierenhouders als deze niet confirm de regels handelen te kunnen gaan slaan.

opzich goed ,maar......................het woordje "dierenwelzijn" word soms danig "misbruikt" door bepaalde instanties om zo "hun gelijk"te kunnen halen.
                  en daar zullen "wij" tegen op moeten gaan boksen en........................dat is bijvoorbaat een verloren strijd voor ons als vogelliefhebbers.
                  zoals het vroeger was /ging gaat ik zeker niet goedpraten maar.....................
                  mvg

Opmerking

Citaat WK: opzich goed ,maar......................het woordje "dierenwelzijn" word soms danig "misbruikt" door bepaalde instanties om zo "hun gelijk"te kunnen halen.
                    en daar zullen "wij" tegen op moeten gaan boksen en........................dat is bijvoorbaat een verloren strijd voor ons als vogelliefhebbers.
                    zoals het vroeger was /ging gaat ik zeker niet goedpraten maar.....................

Na het verhaal te hebben gelezen dacht ik dat e.e.a. wel mee zal vallen.
                    HJ de Graaf wees me op de aanvullende info en WK denkt wat vooruit (hij moet in de regering ) Maar ik denk dat ze gelijk hebben; het wordt er zeker niet beter op.....
                    Dat de winkeliers bij inkoop van vogels al gegevens van de verkoper vragen heeft ook te maken met de wetgeving. Bijvoorbeeld; hij mag geen ongeringde rijstvogels en kapoetsen op voorraad hebben, tenzij hij over de MAW-gegevens van de kweker/verkoper beschikt. Veel dierenwinkels snappen er de ballen van en noteren altijd deze gegevens, ook al kom je met een hand vol veren.

Hans
                    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

ach Hans ,
                      men is nu alweer bezig met het zieltjes werven om een nog in te dienen concept wetsvoorstel van de dierenpartij.( betrouwbare bron).
                      het beoogde doel: het verbieden van het houden van roofvogels en uilen door particulieren, alleen dierentuinen/vogelparken en mensen die aantoonbaar gebruik maken van dit soort vogels voor hun werk ,valkeniers dus zouden dan nog dit soort vogels mogen houden.

tja...................en nu zijn het uilen en roofvogels ( en wat maakt vele van ons dat/wat uit? niet veel mischien want dat ligt toch niet in de persoonlijke interesse, maar het heeft wel gevolgen).
                      wat is het volgende : duiven ? ( ohja zijn ze al een beetje mee bezig sorry, praat mijn mond alweer "iets" teveel voorbij).
                      en dan?
                      tropische? en dan? kanaries? en dan........................... tentoonstellingen? andere "vlakken"?

juist men gaat maar door en door op de ingeslagen weg, en ja vele concepten/voorstellen halen geen meerderheid maar...........................men blijft maar bezig en bezig en bezig, net zo lang dat........................

vogelbescherming nederland heeft zo een petitieformulier opgestelt bv
                      ff opzoeken kan men zien hoe dat men met de juiste woordkeuzes de mensen in de luren leggen:

deze letterlijke tekst klopt gewoon niet:
                      Verbod op het houden en fokken van inheemse beschermde roofvogels

- het houden/fokken van (inheemse) beschermde roofvogels draagt niet bij aan het in stand houden/uitbreiden van de populatie;
                      dat klopt inderdaad ,maar dat is ook het hele doel niet van de "gewone man"die als hobby roofvogels of uilen houd en kweek of er mee traint, dus...........flauwekul want "wij" kweken ze niet om ze vrij te laten (mag nog niet eens maargoed)

- de mogelijkheid voor het houden van (inheemse) beschermde roofvogels leidt tot het risico van nestroof en tot onnodige stress en een structureel onwelzijn bij de vogels.

en weer worden we op oude wijze beschuldigd van praktijken die niet geoorloofd zijn, iedere houder/fokker van roofvogel en uilen is dus weer (mogelijk) foutief bezig en rooft eieren/jongen?( of zet daar toe aan) denken ze weer niet over na zeker, ze worden niet volop gekweekt? uilen en roofvogels kweken is niet zo heel moeilijk men kweekt volop en onder legitieme omstandigheden. gaat men zeggen nu natuurlijk: word dat niet gedaan dan? kan ik alleen maar ja op zeggen ,die klzakken zijn er ja maar moet dan "iedereen" daar weer voor boeten etc.?

nee het word er niet leuker op en........................ja hoor komt tie weer ,"we"zijn er nog niet , er zit nog zat in de koker van diverse partijen,maar dat komt vanzelf wel weer eens naar buiten....geloof me maar.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                        ach Hans ,

vogelbescherming nederland heeft zo een petitieformulier opgestelt bv
                        ff opzoeken kan men zien hoe dat men met de juiste woordkeuzes de mensen in de luren leggen:
                        het is goed dat er een vogelbescherming is.
                        hier in Friesland is vorig jaar op roofvogels gejaagd omdat deze de weidevogels teveel zouden bedreigen.
                        toen zaten roofvogelliefhebbers en weidevogelliefhebbers elkander in de haren ...

Opmerking

beste john of je hebt het niet begrepen of niet goed gelezen

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door theodoor
                            beste john of je hebt het niet begrepen of niet goed gelezen
                            verklaar u nader ...

Opmerking

Working...
                            X