Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Onderwerp Blue Bonnet in Onze Vogels
Collapse
X
-
-
Ik denk dat het niet erg motiverend is voor anderen om ooit nog zinnige bijdragen aan onze vogels te leveren als men het daar kennelijk normaal vindt dat je daarna zo behandeld wordt.
Zou Herman Tiggelaven het leuk vinden als hier op het forum zijn mening de grond in getrapt wordt?
Herman, respectloos is de enige passende omschrijving voor je stukje, bah!Groet Ton,
www.allevogels.nl
Opmerking
-
Blue- Bonnet
Oorspronkelijk geplaatst door Henk3Kijk dat werpt toch weer net een beetje een ander lichtje op het verhaal.
En zoals ik ook al opmerkte dat wie kaatst de bal kan verwachten
Het is de fokkers gelukt om wat nieuws te brengen. Leuk toch!
Ach alles is relatief. Fokkers,die kampioen worden of een nieuwe mutatie
c.q.modificatie brengen mogen wat mij betreft best wat meer voor hun vogels
vragen.Lijkt me we passend voor hun inzet.Velen kijken wat jaloers naar zulke prestaties.Dat is een normaal verschijnsel.
Ik ga er vanuit,dat geen van de partijen echt de bedoeling heeft of heeft gehad om de ander te schaden.
Voor de rest zijn het allemaal woorden.Weliswaar op schrift en dan komt het dikwijls onvriendelijker over dan in een gesprek van man tot man.
Vogels fokken is voor de meesten onder ons toch een hobby en niet meer.
Opmerking
-
je weet het niet.
Code:martien_2006 Heeft er iemand soms in de gaten dat niet iedereen dat vogel boekje heeft en dus bij god niet weet waar jullie het over hebben.
Het gaat in dezen dus over de tegen en voorstanders van mutatiekweek bij deze parkieten soort. De tegenstander heeft een eerste artikel geplaatst en de voorstander heeft daar zijn reactie op gegeven. Eventueel kan ik beide artikeltjes hier weergeven maar ik weet niet of dat problemen oplevert. Daar heb ik namelijk ook weer geen zin in.
Opmerking
-
het plaatsen hier lijkt mij geen probleem. ze hebben bijde in onze vogels gestaan. dan is voor de niet leden van de NBvV ook duidelijk waar we het over hebben.
maar welke gek gaat ze over typenik niet mijn typ diploma is verlopen
Oorspronkelijk geplaatst door Ton KoekIk denk dat het niet erg motiverend is voor anderen om ooit nog zinnige bijdragen aan onze vogels te leveren als men het daar kennelijk normaal vindt dat je daarna zo behandeld wordt.
Ton ik snap wat je bedoelt. maar mensen die mutatie / modificatie kweken zijn ook een tak van liefhebbers die niet heppie zijn met dat stuk want heel even bot gezecht als mensen zo als Louis het voor het zeggen hebben binnen de bonden dan zullen velle kweker hun jaren lange werk naar de bliksem zien gaan want hun gaat niets boven de wild vorm/kleur. leuk dat ze zo denken maar als je dan ook echt zo te werk gaat dan is de engelse grasparkiet er ook aan aangezien de Budgie kleine groene grasparkiet de wildvorm en dus de standaard.(dus ook geen blauw) zo kun je wel meer soorten noemen die je kunt uit gummen van het vraagprogramma.maar gelukkig is dat niet zo en mag je die grote leg kippen ( de engelse grasparkiet) die te lelijk voor woorden zijn ook in sturen en ik mag mijn mooie blauwe A.fischeri in sturen
birdmann_
PS: Louis niet persoonlijk hoor wat hier boven staat want je brengt mijn inziens altijd leuke en nuttige forums op gang met je zo als ik vind wijze woorden want ook dank zij jou is het kleine grasparkietje weer te bewonderen op de TT in 2007Birdmann_
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door HansvdWeerdhofIk heb ook een hekel aan censuur, maar dit artikel had retour schrijver moeten gaan met de mededeling: de strekking van uw verhaal mag u uiten maar niet met deze toonzetting, herschrijf het zonder beledigingen en zonder in elke zin "meneer Polane" te noemen en dan zullen we bepalen of het dan wel geschikt is voor plaatsing.
Oorspronkelijk geplaatst door TonKoek;Zou Herman Tiggelaven het leuk vinden als hier op het forum zijn mening de grond in getrapt wordt?
Herman, respectloos is de enige passende omschrijving voor je stukje, bah!
Greetzzz
Opmerking
-
Nou hier zijn beide artikeltjes dan.
[HTML]Birdmann_ het plaatsen hier lijkt mij geen probleem. ze hebben bijde in onze vogels gestaan. dan is voor de niet leden van de NBvV ook duidelijk waar we het over hebben.
maar welke gek gaat ze over typen ik niet mijn typ diploma is verlopen
[/HTML]
Beste Birdman, daar hoef je niet specifiek helemaal gek voor te zijn toch?
In de artikeltjes ontbreken de foto's maar die kun je zelf wel opzoeken.
De prachtige Red Vented Blue Bonnetparkiet.
Dit is een zeer statige vogel om te zien met een mooie, fiere houding. Helaas zijn het vogels die je toch mondjesmaat tegenkomt bij kwekers en zeer zeker op tt's. Er worden nu steeds vogels te koop aangeboden die een geheel rode broek en staartkegel hebben. Men is bezig het geel dat om het rood zit, geheel eruit te kweken. Persoonlijk vind ik de vogels met een rode zandlopertekening met daaromheen die gele rand veel mooier en contrastrijker dan de vogels met dit tekeningsveld alleen maar rood. Vogels zonder die gele rand voldoen overigens ook niet aan de standaardeisen. De natuurvorm is toch een schitterende vogel om te zien. Maar omdat de "liefhebbers" voor vogels met een geheel rode broek meer dan het dubbele voor deze vogels vragen dan voor de natuurvorm, zal dit wel de grote drijfveer achter dit verhaal zijn. Deze vogels krijgen namelijk ook rood op plaatsen waar het niet hoort te zitten. Het hele vleugeldek wordt namelijk vlekkerig rood i.p.v. een mooie strakke vleugelbalk en veelal zie je dat er rood op de stuit komt, terwijl daar van nature helemaal geen rood zit of behoort te zitten. Het is met de veelkleuren parkiet man anders gesteld. Daar is de rode broektekening ook groter gekweekt, maar is verder geen kleur weggevallen zoals dit bij de red vented wel is gebeurd. Met dit soort experimenten moet je wel oppassen, want eerdaags is er geen enkele zuivere wildvormvogel meer te vinden. Wij mensen zijn namelijk erg goed in het verprutsen ergens van. Je ziet bij veel meer vogel soorten dat je de zuivere wildvorm nergens meer tegen komt. De commercie speelt helaas hierin een grote rol.
Heel vaak zie je deze rode-broekvogels op internet aangeboden. De kwekers van deze vogels in Nederland kennen elkaar bijna allemaal en hebben bijna allemaal dezelfde prijs (prijsafspraken). De vogels die niet aan de standaardeisen voldoen, zullen net als elke andere vogelsoort hiervoor bestraft worden door de keurmeesters. Hiervan hebben die rode-broekkwekers immers geen last, want die spelen toch geen tt's. Zodra de jongen immers zelfstandig zijn, worden ze al te koop aangeboden.
U kunt geheel gratis de standaardeisen downloaden op de site van de NBvV en zo kunt u gemakkelijk lezen hoe de echte tt kwaliteitvogels eruit moeten zien.
Het zijn vogels die vaak hun eigenaars op de proef stellen bij de kweek. Zo kunnen de mannen nog wel eens agressief zijn tegenover de pop, maar ook kan het wel eens lang duren voordat u succes met de kweek hebt. Deze vogels zijn het waard om gekoesterd te worden. Ze schreeuwen niet en hebben zoveel kleurenpracht dat ze het waard zijn veel meer gehouden te worden. Probeer het ook eens, het zijn zeer mooie Australische parkieten
Louis Polane
Onze vogels december 2006.
De reactie:
De kip of het ei, de kweker of de keurmeester
Wie was er het eerst? Bij de kip en het ei weten de geleerden het nog steeds niet, maar bij de kweker en de keurmeester zijn we het gauw met elkaar eens. De keurmeesters keuren wat de kwekers fokken en dat geldt voor wildzang als voor de mutaties en de selectief gekweekte vogels. Uitdrukkelijk ook de selectief gekweekte vogels, want alleen de topproducten van selectief gekweekte vogels vallen in de hoogste prijzen.
Het zal je maar gebeuren!
Op een goede dag moet je een vernietigend verhaal lezen in je lijfblad "Onze Vogels". Een artikel van niemand minder dan van keurmeester Louis Polane. In het decembernummer haalt hij de vruchten van 20 jaar kweken van volhardende kwekers onderuit, wanneer hij schrijft over de rood buik redvented-blue-bonnet, waarin de oorspronkelijke kleurvelden veranderd zijn in meer rood. Meneer Polane beseft hierbij niet dat deze tijdrovende kweek veel waardering krijgt bij de kwekers die deze juwelen ten zeerste prijzen. Meneer Polane is bang dat nu in één keer alle red-vented-blue-bonnets onherkenbaar afwijken van de wildvorm en dat deze oorspronkelijke soort van het toneel verdwijnt. Ik kan de heer Polane geruststellen. In gevangenschap bezit zo'n 90% van deze vogels nog steeds de oorspronkelijke kleur van de wildvorm en die is al niet zo homogeen in zijn overlappingsgebied met de yellow-vented blue-bonnet.
Dan vraag ik me verder af hoe lang meneer Polane al meedraait in het vogelwereldje. Een vogelsoort waaraan zo'n 20 jaar is gekweekt om hem "mooier" te krijgen, want zo zien kwekers dit, wordt veelvuldig beloond met een hogere prijs. Niks mis mee, lijkt mij zo. Meneer Polane realiseert zich toch wel dat wanneer hij hoge punten geeft dat zichtbaar wordt in de verkoopprijs van de hokgenoten van de kweker? Dit is al decennialang zo, meneer Polane, en heeft weinig te maken met pure commercie. Het is een beloning voor 20 jaar inzet en hobby. Het feit ligt er, meneer Polane, u zult deze vogel die in kleur zo afwijkt van de wildvorm, niet kunnen uitbannen. De kweker kweekt deze kleur en de standaardeisen zullen er op aangepast dienen te worden en meneer Polane zal de kleur moeten erkennen en onbevooroordeeld moeten keuren. Of haalt u soms ook uw neus op voor de lutino grasparkiet, de blauwe personata, de kleurkanarie en noem maar op, allemaal minder fraai dan de wildkleur? Als het u gegund is nog een tijdje door te gaan met keuren, zult u eens de lutino pennant roselIa en de zwarte prachtroselIa moeten keuren. Zegt u dan ook dat de wildkleur mooier is en niet verloren mag gaan? Eén ding ben ik met u eens, de wildkleur moet niet aan aandacht verliezen. Maar troost u met de gedachte dat we die in het wild altijd nog kunnen zien. Maakt u zich geen zorgen en keurt u nu maar netjes wat de kwekers fokken. Wij zijn altijd zeer ingenomen met de reacties van keurmeesters op onze kweekproducten en nemen hun commentaar zeer ter harte. Keurmeesters kunnen altijd bij ons komen kijken en hun kennis aan de praktijk toetsen. Met genoegen kijken wij terug op de goede contacten die wij met keurmeesters hebben. Het is altijd een goede wisselwerking tussen keurmeesters en kwekers. Graag lezen wij de verslagen en artikelen van de keurmeesters. En altijd kun je daar je eigen zienswijze en die van je collega-kwekers in vertaald zien. Wij, kwekers, leveren de bouwstenen voor de standaard. Jullie keurmeesters bouwen de standaard en handhaven deze. Wat een samenwerking, wat een wederzijds begrip en wat een mooie hobby! Laten we dit zo houden, meneer Polane. Aan u het woord:
"Wie was er eerder, de kip of het ei?".
Herman Tiggelaven (naam ingevoegd, was bij het verwerken weggeraakt.)
onze vogels, april 2007
Opmerking
-
reactie
[QUOTE=HansvdWeerdhof;8379]Mag ik jullie mening eens peilen over de strekking en de toonzetting van het artikel over de Blue Bonnets dat in de nieuwe Onze Vogels is verschenen?[ Niet prettig om te lezen nogal op de man gespeeld]
Mvr sportgroet
Jan.sigpic
Opmerking
-
typdiploma
[PHP]Birdmann_ henk 3 bedankt dat je ze er opgezet hebt je bent ieder geval weer geslaagt voor je typ diploma
birdmann_ [/PHP]
Beste birdmann, ik ben in het bezit van een tienvingerblind typdiploma van jaren geleden. Maar dat werkt nog steeds heel goed mag ik wel zeggen.
Maar nu ben je toch lekker een beetje gefopt, deze artikelen heb ik ingescand en bewerkt. En vervolgens ingevoegd in de tread. En weer een beetje bewerkt zodat de regels elkaar een beetje goed opvolgen. Dit heeft me ongeveer een klein uur gekost al met al. Dus als er weer eens wat duidelijkheid gegeven moet worden door middel van een artikel, dan roept u maar. Moet ik wel het bewuste artikel in mijn dossier hebben natuurlijk. En even de tijd.
[PHP]winterkoning dank je wel henk 3,
zo nu kan eenieder zien hoe dit hele onderwerp opgeblazen is geworden.
zo schokkend is het allemaal niet.
beide auteurs hebben een mening.(al had de laatste het iets gematiger mogen brengen,maar wel juist gehandelt en de schrijver van het (eerste) stuk juist persoonlijk op aangesproken want het was zijn geprofileerde mening en niet die van andere,wat had de (laatste) schrijver dan moeten doen ? schrijven dat men ............... nee dat zou pas krom zijn).
[/PHP]
Zo heb ik het al eerder ongeveer omschreven. De soep is nooit zo heet als dat ie wordt opgediend. Een kleine storm in een glas water.
Laten we doorgaan.
Opmerking
-
@ Moderator Henk: bedankt voor je informatie en mening, ik ben het niet eens met je mening over "de kat de bel aanbinden" en vervolgens "de gekaatste bal terug verwachten". Laat ik het anders zeggen ik ben het wel met je eens als je daarmee bedoelt dat een "tegenstander" mag reageren op iets wat door een "voorstander" wordt geschreven.
Een discussie op basis van argumenten is prima, maar de toonzetting van het anonieme stuk is van een dusdanig bedenkelijk niveau, dat ik denk, moet je dit zo wel plaatsen?
Ik ken Herman Tiggelaven ook wel en ook al iets langer als vandaag en gisteren
Hierboven schreef ik al en toen wist ik nog niet dat het om Herman Tiggelaven ging, dit:
Oorspronkelijk geplaatst door HansvdWeerdhofHet is niet zo dat deze anonieme schrijver niet mag reageren op dit onderwerp maar het gaat om de manier waarop, want ja als je het stuk leest, echte argumenten noemt hij ook niet, wel komt een paar keer de term "geld" voorbij.
En aangezien de hele tegenwoordige maatschappij om "geld" draait, weten we nu ook wel wat de anonieme schrijver voor achterliggend argument heeft.
Herman is een boeiend verteller en spreker, maar al zijn verhalen zijn doorspekt door geld en dure vogels en waar die die allemaal heeft weggehaald.
Herman Tiggelaven kennende weet ik ook wel dat hij het waarschijnlijk niet heel erg kwaad bedoelt in de richting van Louis Polane, want je kunt veel van Herman zeggen, maar het is geen kwaaie vent.
Maar toch blijft er bij mij een gevoel over van moet dit nu zo, kan dat niet anders? Het is zo op de man gespeeld.
Nogmaals: Ik ga niet in op de vraag wie er gelijk heeft in deze discussie, het gaat me meer om de toonzetting ervan.
Strakke discussies houden daar kan ik zelf ook wel wat van, maar het stuk van Louis waar Herman op reageert is toch niet zo hemeltergend om daar zo fel op te reageren en Louis finaal de grond in te boren?
Als ik moderator Henk was zou ik toch eens met mevrouw de redactie gaan overleggen of het een ietsje minder mag in het vervolg, mijn mening.kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door HansvdWeerdhofAls ik moderator Henk was zou ik toch eens met mevrouw de redactie gaan overleggen of het een ietsje minder mag in het vervolg
Als ik moderator Henk was zou ik toch eens met de redactie gaan overleggen of het een ietsje minder mag in het vervolg.kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/
Opmerking
-
Advertentie
Collapse
Opmerking