Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Tip: Let goed op waar ze met insekten in de snavel zitten. Ga daar in de buurt posten en je zult zien dat het gaat lukken. Alles draait om geduld. Uiteindelijk kun je er waarschijnlijk erg dichtbij komen zonder dat er iets verstoord wordt. Dat moet je ook voorkomen.
De fitis en de tjiftjaf zijn te onderscheiden aan de pootkleur, de tjiftjaf heeft donkere pootjes, de fitis lichte, dus inderdaad 2 soorten, erg leuke plaat.
Ik kwam aan de overkant van een flink brede sloot deze tegen:
Ik zou daar maar eens wat vaker gaan posten Ton, kan je leuke plaatjes schieten denk ik.
Kleine Plevier man en pop. De achterste is het mannetje.
Ik dacht even een paring mee te kunnen nemen maar dat ging mooi niet door.
Foto is van aardig ver weg.
ik denk dat het de zwarte niet kan zijn dit i.v.m. de pootkleur en snavelkleur. ( die zijn toch bloedrood bij deze soort,ook al bij juveniele ?)
ik denk dan eerder aan een jonge /1ste jaars en in winterkleed geelpootruiter
(zo uit het blote hoofd moet je maar eens op vogels klikken binnen de "ruiter" = Tringa familie)
of een juveniele/ winterkleed groenpootruiter kan ook nog (geel groene poten).
bovenstaande soorten hebben beide gele poten.
of de kleine geelpootruiter ( maar dat kan eigenlijk niet i.v.m. de lengte en kromming van de snavel)
moeilijk zulke dingen altijd.
mvg
ps : Henkie ik heb een mannetje gevonden die alvast 1 p.c.( nog 2 aan barrels geslagen te gaan) heeft "leeg"kunnen halen voor de "verdwenen" vogelfoto's
zo heb ik nu al mijn sijskweek foto's i.i.g al weer terug ,leuk hoor al die foto's van de zwarte,kapoetsen, zwartkop,yarell etc etc ,ik heb ze allemaal weer terug. YES
ja ik weet het , het zijn niet de beste kwaliteit foto's maar ik ben er maar weer wat blij mee.( ik heb ze nog.........................).
pps: deze mag men jatten hoor,ik heb betere gelukkig weer !!!!!!!!!!!!!
Henk kan het niet zijn dat er een gezamelijk trek heeft plaatsgevonden?
dat de mannelijke zwarte ruiter en de mannelijke geelpootruiter het eerst hier in ons landje beland zijn en een territorium/fourageer plek hebben gevonden?
ik weet het ook niet hoor ,ik ben ook niet zo heel goed thuis in de tringa familie en hun gewoontes etc. ( is een familie waar ik zelf nooit al te veel interesse heb getoond, wel heb ik poel en bosruiter gezien in de avicultuur en die werden echt natuurbroed gekweekt door die man).
Oorspronkelijk geplaatst door loodje
Ontzettende mooie vogels die zwarte sijzen.
Ik lonk hier al een tijdje naar.
veel geld neertellen tegenwoordig voor die zwarte en je hebt ze, zijn tot op heden toch vrij gemakkelijk verkrijgbaar en zijn goed te kweken ( toen in "mijn" tijd al en tot op de dag van vandaag, wel weten waar je mee bezig ben natuurlijk maar dat geld voor maak niet uit welke soort, zoals zovaak.........................de vogels willen wel hoor het is aan het "baasje"of hij in hun benodigheden of eisenpakket kan voldoen), en zeker bij een paar echte *
Die lijkt er inderdaad ook erg veel op Henk.
Maar dat spul lijkt toch wel erg veel op elkaar als ik het zo bekijk.
Ik heb de foto even wat ingezoomd op mijn pc en dan lijkt de snavel wel een lichte kromming te vertonen.
Weten waar ik mee bezig ben is de reden dat ik nog niet tot aanschaf over ben gegaan.
Ik ben nog niet zo lang bezig met kweken.
Ben nog maar vier jaar hobbymatig bezig met o.a. de kapoetsensijs.
(dit gaat trouwens wel goed)
Ik heb al wel documentatie en al veel gelezen over de zwarte sijs, maar de praktijk…..!
Bij mij in de buurt zijn geen kwekers van Amerikaanse sijzen, dus daar kan ik niet mee babbelen. Internet (o.a. dit cafeetje) is op dit moment mijn beste “kameraad”.
nou gelukkig dan maar dat je cafeetje heb.
voor mij lijkt het wel een eeuw geleden dat ik in de kapoetsen zat, zou het ook niet meer willen,toen der tijd was het "in"om rood door drinkwater te doen met als gevolg hokken die van onder tot boven smerig waren.
als ik denk aan het vele schoonmaak werk ............................
geniet van je vogeltjes Loodje en je moet al blij zijn dat het met de kapoetsen goed lukt ( hele "legers" van mensen krijgen dat niet eens voor elkaar) , lekker ervaring opdoen en ooit eens aan die zwarte jongens en meisjes beginnen en je zal zien dat het niet zo heel veel anders is allemaal.
Opmerking