Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Inderdaad in Avifauna gemaakt, herkende je de stenen?
Ik las net op nu.nl nog een nuttig berichtje: HILVERSUM - Het radioprogramma Vroege Vogels heeft zondag met een aantal natuurorganisaties een gedragscode gepresenteerd voor mensen die in de natuur fotograferen.
Door de opkomst van de digitale fotografie trekken, volgens eindredacteur Joost Huijsing, steeds meer mensen de natuur in om hun camera uit te proberen.
''Daarbij moet alles wijken voor een mooie foto'', zegt hij.
Hij noemt voorbeelden van mensen die dieren, bijvoorbeeld kikkers, oppakken voor een mooier plaatje, nesten verstoren, of zelfs vlinders even in de koelkast zetten omdat ze daarna beter stil zitten.
De regels komen erop neer dat de fotografen de planten en dieren moeten respecteren, zeker als ze een nest hebben: Planten mogen niet worden vertrapt, dieren moeten zoveel mogelijk met rust worden gelaten en zeker niet worden aageraakt of gevoerd.
Vraagje,ik heb gisteravond dit koppel kieviten gefotografeerd en zoals je ziet is op de ene foto de man scherp en op de andere de pop scherp.
Hoe kan ik beide scherp op de foto krijgen?
Moet ik dan scherpstelling van 1 puntsscherpstelling naar een breed veld doen of doe ik het dan nog verkeerd?
Mvg,
kingfisher
je diafragma open, sluitertijd aut. kiezen en scherpteveld op "alles" zetten zeg maar, dus niet een brandpunt zoeken ... weet even niet de juiste benaming te vinden..
ben zelf nog maar een amateurtje
en een half jaar lid van een fotoclub.
gr. J@siu !!!
Mijn "Kritiek" is altijd mijn "Eerlijke Mening" en nooit mijn "Commentaar" !!!
ik denk dat je het in de phylloscopus familie moet zoeken,( let op geelachtige wenkbrauw streep en de bijna bruin egale rugdek).
mvg
ps:
mooie scherpe foto's j@siu (compositie minder ............hahahahaaha zegt een nitwit op fotogebied hahahahahaha).
en tenzi ,ik vind die eerste wel speciaal,kijken of tie hier ook gespot kan worden hahahahahahah you never know.
enne kingfisher :volgens mij is dat niet of bijna nauwelijks te doen beide scherp erop zetten.
Hee, mooi al die fotografen er opeens weer bij. En sommige plaatjes zijn ook nog mooi van scherpte. Kan ik misschien nog wat van leren. Want daar heb ik nog grote problemen mee.
Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
Vraagje,ik heb gisteravond dit koppel kieviten gefotografeerd en zoals je ziet is op de ene foto de man scherp en op de andere de pop scherp.
Hoe kan ik beide scherp op de foto krijgen?
Moet ik dan scherpstelling van 1 puntsscherpstelling naar een breed veld doen of doe ik het dan nog verkeerd?
Het heeft alles te maken met het scherpteveld, iedere lens instelling (brandpuntsafstand en Diafragma) heeft een invoeld op het scherpteveld. Het scherpteveld is de zone waarin voorwerpen als scherp worden ervaren. Zo heeft iedere lens een hyperfocale afstand ( grootst mogelijke scherptediepte 1/2 afstand lens to onderwerp tot in het oneindige. Als je afwijkt van de hyperfocale instelling, dan verkleint je scherptediepte. Je kan de scherptediepte beinvloeden als volgt:
- Hoe groter de brandpuntsafstand, hoe minder scherptediepte (zoom foto)
- Hoe groter de diafragma openening (klein f getal) hoe minder scherptediepte
- Hoe kleiner de brandpuntsafstand, hoe meer scherptediepte.
- Hoe kleiner de diafragma opening (groot f getal) , hoe meer scherptediepte
Dus: steeds instellen op het punt dat je scherp wil, en de scherptediepte aanpassen met het diafragma en/of brandpuntsafstand.
Let wel op je lichtmeter. En steeds scherpstellen op het kopje
Opmerking