Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
wie van jullie werkt met een "extender" of "tussenring" ?
Hoe zijn jullie ervaringen daarmee ?
Wat zijn de voordelen of nadelen ervan ? (licht - stops - iso ....)
Welk 'merk' of 'wat' zouden jullie mij eventueel kunnen aanbevelen voor een lens : Sigma 150-500mm F5-6.3 APO DG OS HSM Canon ? (voor Canon EOS 550D)
Graag jullie gewaardeerde commentaren.
M.v.g.
Danny
Ik weet niet wat je met een extender bedoeld ,misschien een tele converter (verdubbeld het tele bereik)
Maar een tussenring wordt bij macro opnamen gebruikt ,dus niet om vogels in de natuur te fotograferen. Kost ook licht.
Een extender kan je heel goed gebruiken in de natuur.
Als je extender aan wil schaffen, neem dan een 1.4x
Houd wel rekening mee dat je autofocus niet meer werkt, dus je zal handmatig moeten scherp stellen.
Je diafragma zal f8 worden, misschien nog wel een waarde kleiner.
iso zou ik niet gaan verhogen, iso 320 is best te doen.
Je zal de dagen moeten uitzoeken in deze tijd van het jaar, zomers is het geen enkel bezwaar die kleinere diafragma, dan heb je licht genoeg
Een extender kan je heel goed gebruiken in de natuur.
Als je extender aan wil schaffen, neem dan een 1.4x
Houd wel rekening mee dat je autofocus niet meer werkt, dus je zal handmatig moeten scherp stellen.
Je diafragma zal f8 worden, misschien nog wel een waarde kleiner.
iso zou ik niet gaan verhogen, iso 320 is best te doen.
Je zal de dagen moeten uitzoeken in deze tijd van het jaar, zomers is het geen enkel bezwaar die kleinere diafragma, dan heb je licht genoeg
Ok bedankt Henk, hier heb ik iets aan.
Maar kan je de contactpunten niet afplakken met tape, zodat de autofocus wel werkt? Ik weet het niet, maar ik dacht dat ergens gelezen te hebben op een of ander fotoforum.
Henk, op welke afstand zat je hier ongeveer van het onderwerp vandaan ?
Ok bedankt Henk, hier heb ik iets aan.
Maar kan je de contactpunten niet afplakken met tape, zodat de autofocus wel werkt? Ik weet het niet, maar ik dacht dat ergens gelezen te hebben op een of ander fotoforum.
Henk, op welke afstand zat je hier ongeveer van het onderwerp vandaan ?
Grt
Danny
@ amimal : jij ook bedankt voor uw bijdrage !
Het afplakken van de contactpunten kan, dat is je camera misleiden
Ik heb dat ook eens gedaan(je moet alles probreren), maar op sommige momenten blijf de lens hunten. (zoeken naar scherpstel afstand).
Dus dan maar met de hand scherpstellen, gaat ook prima, wel eerst je oculair afstelllen met het wieltje (wat er naast zit)aan je ogen.
Ben er nog niet uit ... eventjes laten bezinken nu.
Misschien eerst even met de 'plaatselijke vrienden' het veld intrekken en hen heel vriendelijk vragen om hun materiaal eventjes te mogen lenen en uit te proberen vooraleer tot (eventuele) aankoop over te gaan. Want zo goedkoop zijn die "spullen" nu eenmaal ook weer niet.
hallo hans,
al zijn de foto,s volgens jou niet zo goed , je bent een echte bofkont als je dit soort vogels in je tuin aantreft, kun je ons er iets meer over vertellen . zitten ze er nog ?waar komen ze op af ,(voedsel) prachtig 2 van die goudvinkkerels ?
Opmerking