Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zomaar mooie foto

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Henk, ik denk dat je bij de fazant toch weer net mis gemikt hebt, zo te zien ligt je focuspunt op het gele puntje hieronder.

De beide eenden tonen zo te zien bewegingsonscherpte, draaide je mee met de zwemmende dieren?

NB: ik ben zelf beslist geen topfotograaf, maar door een paar jaar actief mee te doen op een fotoforum (photoforum) weet ik wel waar op te letten.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

• hai die Ton k en het scherpte punt in mijn berichtje (648).
      jij mag dan wel zeggen dat je geen "top fotograaf"ben maar als ik zo jouw foto's bekijkt dan.....................,maar wie is dat wel dan????
      ik bedoel te zeggen ,ook bij de topfotografen is er een leer traject aan vooraf gegaan en ook bij die mannen/vrouwen zijn er van de 100 er 1 of 2 uitstekend van kwaliteit.

wat ik dan graag zou willen weten van jouw:
      wat zijn de dingen waar wij als beginners ( neem je me het kwalijk Henk3 als ik jouw daar ook nog toe reken?) op moeten letten.

dit alleen maar om te leren, scherpte punt,de ruimte geven aan de vogel in de foto, compositie ,belichting,zon etc. geef eens wat aan zodat ik daar mee aan de slag kan.( nu ff nog niet maar ik sla het op).
      ik denk dat "we "dat soort dingen graag willen leren.

mvg

Opmerking

• Ik vind mezelf zeker geen topper, maar toch bedankt.

Waar ik zelf op probeer te letten:

-de achtergrond zo neutraal mogelijk (dit kan uiteraard niet altijd)
        -Zo kort mogelike sluitertijd gebruiken (zo kort als de lichtomstandigheden toelaten)
        -compositie, probeer je onderwerp "leuk te plaatsen" in de foto. Ponticaal in het midden is niet altijd het mooist. Probeer wat extra ruimte te houden aan de kant waar de naar vogel kijkt.
        -klik gerust 5 keer als je iets fraais in beeld hebt. Die ene superplaat kan aardig verpest zijn als een dier net zijn koppie draait.
        -om de camera ze stil mogelijk te houden als je uit de hand fotografeert, let op je ademhaling, klik als je net hebt uitgeademd, dan ben je het meest ontspannen.
        -wees kritisch maar brand jezelf niet af, ik heb al heel wat echte topfoto's voorbij zien komen hier.
        -de aller- echt allerallerallerbelangrijkste: maak foto's met plezier.

Bij de prachtige plaat van de eend van WK; ingezoomd lijkt het scherptepunt midden in het gele kruis te liggen, de bolle vorm van de eend zelf maakt dat het hier echt om centimeterwerk gaat. De flank kan zomaar 4 cm dichterbij zijn dan het oog. Maar ik vind dit echt een hele mooie foto hoor.

Voor echte toppers: zoek met google eens op "natuurfoto's vogels". Kijk hoe zij de compositie doen, kijk eens naar de lichtval van de mooitse plaatjes, kijk, geniet en leer. En vooral, blijf hier posten, ik geniet er erg van.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

Opmerking

• Scherpte punt

@ Ton, volgens mij zit je er toch naast , volgens mij ligt het scherpte punt toch op de kop, wel niet op het oog , maar er toch niet zo ver naast.

Als het scherpte punt op het kruis zou liggen zou de bruine bevedering van kop niet zo gedetailleerd zijn, volgens mij dan he
          Kan er wel helemaal naast zitten hoor

Henk
          vriendelijke groet
          Henk

Opmerking

• zonder iemand voor de " kop" te willen stoten, het volgende:

en dat is dus 1 van die dingen,ik heb getracht toch op het oog te mikken,ik zal niet zeggen dat het "bulls eye" was maar het punt lag toch echt op het oog gericht, tuurlijk zit de marche ("beweging") er in want de foto is immers uit de hand genomen.
            maar nogmaals ik had het oog in het vierkantje wat in het rondje zit als je door dat kijkgat( ff naam kwijt) van camera kijkt.
            daarbij heb ik ook alleen dat punt geactiveerd als scherpstel punt op de camera, dus niet alle 9 scherpstelpunten geactiveerd.

blijf het moeilijk vinden dat fotograferen,tuurlijk ziet het er wel leuk uit ,maar het kan beter echt........................

wat ik dan wel leuk vind is dat mensen zo kunnen "meegenieten"als er weer eens op pad is gegaan en zo dat men de evt ontwikkeling kan volgen (zowel bij Henk3 als mijzelf),maar volgens mij zit ik nu op een punt dat het stokt dus ik moet meer weten/ondervinden, dit mag en kan mij "plafond"niet zijn daarvoor is het apperatuur te goed.wat ik wel inmiddels achter ben is dat als je niet weet hoe te bewerken je eigenlijk al met 1 -0 achterstaat.

@ Ton , die laatste van het naar de zin hebben,nou reken maar hoor en het werkt nog verslavend ook.hahahahaha
            ik zit s'ochtends al te kijken op buien radar ,zodat ik tussen de buien door ff de tijd hebt om te struinen (nouja op het moment dan ff niet).

zal vanavond ff kijken naar de Toppers maar geloof me enig research is er al gedaan en nog.....................(het niet kunnen vertalen in eigen gemaakte foto's).

Ton schreef ook:klik gerust 5 keer als je iets fraais in beeld hebt. Die ene superplaat kan aardig verpest zijn als een dier net zijn koppie draait.

hahahahaaha
            nou Ton bij de functie all servo is 1 maal drukken/klikken genoeg hoor,voor je het weet zit je aan de 100 foto's van 1 vogel en dit dan in vaak 1 en dezelfde pose hahahahahahahaha
            en wat die ademhaling betreft ,dat is dus iets wat ik nog moet zien te masteren.

bedankt voor de info iedereen.
            mvg

Opmerking

• Nog ff door geschoten

Deze Brandgans kwam ik vanmiddag nog ff tegen.

Ton, die fazant vond ik zelf ook niet helemaal ok.
              De Eend, ja ik denk dat ik wel iets meegegaan ben met de lens want die beestjes gingen van mij weg zwemmen. Hun rust werd denk ik verstoord.
              Ik moest ook nog lachen toen ik thuis de foto's bekeek op de pc, ik had een vliegende Reiger geprobeerd op de plaat te zetten en toen bleek er ook nog een kerel op de foto te staan, die heb ik dus ter plaatse nooit gezien. Ook zijn auto stond er bij op, kan je nagaan hoe het mij pakt, ha, ha.

Nou nog veel werk aan de winkel dus.

Scherpstelpunt is het oog, daar stel ik volgens mij ook steeds op af. Misschien dat de druk op de knop net niet goed is? Op een keer komt het wel goed hoor.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

• Het komt zeker goed en sterker, er zitten al hele knappe foto's bij!
                Even een nuance aanbrengen, foto's beoordelen die verkleind zijn tot 800 px blijft lastiger dan wanneer je de originele foto zou hebben.
                In een 1 op 1 verhouding zie je op het origineel echt wat wel en niet precies naar wens is.

Geoeg gebazeld weer even, foto's. De brandende gans staat er fraai op, ik vind de bovenste de beste.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

Opmerking

• Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

Mijn website:

Opmerking

• gaan als een speer

kom maar op met die foto's ,lekker genieten op een regenachtige dag als vandaag.

ik zou het liefste toch wat willen doorbomen hoor Ton over die foto's ,ik denk dat er nu mensen reageren/aanwezig zijn in deze topic met min of meer dezelfde gedachtengangen cq hetzelfde doel hebben en goed op 1 "lijn"zitten ; namelijk het zien van mooie foto's ............en daarbij kan ik i.i.g wel de nodige hulp gebruiken hoor ( om ze te maken en ze representatief te maken )zodat ze hier geplaatst kunnen worden,want al zou ik bv. de juiste omstandigheden hebben etc. dan..............ja dan komt het stukje fotoshoppen ook nog om de hoek kijken natuurlijk.

mvg
                    so Henk3 bring it on

enigste wat ik nog wel mis zijn nog wat van die mooie plaatjes van onze overzeese vriend case (die blijft een beetje achter op het moment ,maar ohh wat een mooie plaatjes had hij toch).

en case ,ik had vanacht mijn eerste nestje met jongen malurus pulcherrimus geringd. oh oh oh .

Opmerking

• hoeveel jongen had je wk, heel veel vermoed ik

Opmerking

• Niet scherp genoeg, ik weet het.

Maar ik vond um wel mooi met die vleugels zo.

Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

Mijn website:

Opmerking

• Bewegelijk

Inderdaad Henk3, het is wel een mooie houding zo. Lijkt me ook niet makkelijk om zo'n bewegelijk beestje mooi scherp te krijgen.
                          mvg Gerard 6

Opmerking

• kwek kwek kwek kwek kwek ik ben gek

mvg

Opmerking

• Dat is een strak plaatje geworden, mooi zo.
                              mvg Gerard 6

Opmerking

• Die vind ik erg fraai WK, prachtige kleurenweergave ook, misschien een pietsie overbelicht maar niet storend.

Nu iets over compositie. Het is OOk een kwestie van smaak, maar veel foto's worden net wat "levendiger" als je wat stoeit met de plaatsing van je onderwerp binnen het kader.
                                Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld van jouw foto. Zelfde eend, zelfde foto maar toch net anders. Dit doe je heel simpel met knippen (crop).

Groet Ton,
                                www.allevogels.nl

Opmerking

Working...
                                X