Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Genetisch angstig.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #31

    Opmerking


    • #32
      Ja dan krijg je als spotter eens wat zeldzaams voor de lens, en dan is de vogel weer gevlogen. Zonde, zonde

      Opmerking


      • #33
        Ik meng mij liever niet in de discussie... maar zullen we ff stoppen, mensen? Laten we gezellig praten over vogeltjes, daarvoor dient dit forum toch?
        Matsje <3

        Opmerking


        • #34
          Niemand?? Jammer Ging over oa. agressie en "tamheid" dat genetisch vast lijkt te liggen. Onderzoek gedaan in Rusland over een lange periode met zilvervossen.

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door Robin

            Bij onderzoeken van in het wild levende koolmezen is ook gebleken dat de eigenschappen aggressie, brutaliteit, nieuwsgierigheid ed. worden doorgegeven aan de nakomelingen en dat dergelijke eigenschappen hoogst waarschijnlijk erfelijk bepaald zijn.
            Een bevestiging van hetgeen we al vermoedden Zwartkopje...

            Opmerking


            • #36
              Ja, maar dat mochten we toch niet zeggen...... Er was geen wetenschappelijk bewijs?....

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje
                Ja, maar dat mochten we toch niet zeggen...... Er was geen wetenschappelijk bewijs?....
                Dat is er wel. Domesticatie lijkt mij het duidelijkste bewijs. Ik heb die docu over die vossen ook gezien inderdaad. Daar ging het samen met witte aftekening toch? Ik weet inmiddels al genoeg want alle jongen uit dat koppel zijn extreem schuw. De jongen uit mijn andere koppel kan ik bijna aanraken terwijl de andere jongen zelfs tegen de wanden van de broedkooien knallen. Die gaan naar buiten en deze lijn gaat eruit bij mij binnen.

                Verder is er met roodborsten iets dergelijks aan de hand heb ik eens gelezen. Je hebt vollere brutale types en slanke gestresstere types. Die zitten in 1 nest en kwekers krijgen ze steeds allebei. Dat stond tenminste in een stuk op internet dat ik ooit las.

                Opmerking


                • #38
                  Bij koolmezen hebben ze gevonden dat een "brutalere" vogel een partner kiest die juist "schuw" is en andersom.

                  Bij ratten/muizen hebben ze speciale stammen gekweekt die extreem agressief zijn en stammen die juist extreem rustig (en dus gemakkelijk te hanteren) zijn. Die laatste worden vrijwel altijd in laboratoria gebruikt, maar ze hebben inmiddels ontdekt dat die rustige individuen anders kunnen reageren op bepaalde medicijnen dan agressieve individuen. Bij mensen lijkt dat ook zo te zijn, ze vermoeden dat veel van die high-school shootings in Amerika door Prozac (of een andere anti-depressiva) veroorzaakt zijn: bij extreem agressieve muizen/mensen kan zo'n medicijn juist een averechtse werking hebben. Dat wisten ze niet omdat medicijnen alleen op de rustige lab-diertjes getest worden en daar werkten die medicijnen wel prima.
                  Misschien niet echt relevant voor vogelhouders, maar ik vind het zo interessant dat ik het jullie wel wilde laten weten.

                  Opmerking

                  Working...
                  X