Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoeveel % verwant

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Normaal bevat een lichaamscel chromosomen-paren. Een ei- of spermacel krijgt maar 1 chromosoom van zo'n paar; dus de helft van wat er in een normale, autosomale cel zit.

    Een spermacel versmelt met een eicel, waardoor het embryo weer evenveel chromosomen (=genetisch materiaal) bevat als een normale, autosomale cel. De chromosomen smelten niet samen.

    Misschien verwoord ik het nu duidelijker?

    Voor de volledigheid moet ik hier misschien nog even bij vermelden dat de 2 chromosomen die tot 1 chromosomen-paar behoren, verschillende genen kunnen bevatten (dan zijn ze dus heterozygoot voor bepaalde eigenschappen)

    Opmerking


    • #17
      Tori no Hime,
      In je laatste bericht heb je het goed verwoord. Het ging er mij om dat de lezer begrijpt dat de chromosomen waarop zich de genen bevinden niet samensmelten, maar dat er tegenover elk van de vader afkomstig gen telkens een van de moeder afkomstig gen ligt.
      Harrie

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door barmsijscabaret
        Een spermacel bevat 50% rood en 50% groen.
        Een eicel bevat 50% geel en 50% blauw.

        De volgende genetische vormen kunnen dan in het nest liggen:

        1. Rood-Geel
        2. Rood-Blauw
        3. Groen-Geel
        4. Groen-Blauw

        Dus oplossing 1 & 4 zijn daadwerkelijk broer/zus, maar hebben genetisch niets met elkaar te maken. Idem voor oplossing 2 & 3.

        Of is dit te gek voor woorden

        De kleuren zijn enkel gebruikt als voorbeeld, er had net zo goed een moeilijk woord kunnen staan
        Niemand een idee of dit klopt?

        Opmerking


        • #19
          Je bedoelt 50% van de spermacellen bevatten...
          en 50% van de eicellen bevatten...

          Probleem is dat vogels honderden genen hebben die, als ze door inteelt weer bij elkaar komen, een verzwakkende werking kunnen hebben op het dier.

          Die kans wordt (per gen) omschreven door de inteeltcoefficient, die heus wel deugt...

          Opmerking


          • #20
            De inteelt- of is de te verwachten afname van heterozygoten en is afhankelijk van de verwantschapsgraad van beide ouders.
            Bron; http://nl.wikipedia.org/wiki/Inteelt...Bffici%C3%ABnt

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Henk69
              Je bedoelt 50% van de spermacellen bevatten...
              en 50% van de eicellen bevatten...

              Probleem is dat vogels honderden genen hebben die, als ze door inteelt weer bij elkaar komen, een verzwakkende werking kunnen hebben op het dier.

              Nee, dat bedoelde ik niet Henk69

              ik bedoelde dat elke spermacel (dus voor de volle 100%) bestaat uit een rood en groene factor waarvan er maar 1 kan doorgegeven worden. Idem met de eicel.

              In de realiteit zijn er inderdaad meerdere genen waardoor talloze combinaties mogelijk zijn.

              Je kan op deze manier ook een factor versterken die je wil behouden.

              Opmerking


              • #22
                Je theorie klopt, ingeval je slecht 1 chromsoom bekijkt. In dat geval is een unieke uitkomstkans 1/4 en dus, als ik me goed herinner, 1/4*1/4=1/16 dat twee vogels geen "kleur" gemeenschappelijk hebben.
                De theoretische kans dat twee jongen volledig genetisch onverwant zijn, is vele malen kleiner, berekenbaar in de orde van (1/16)^n, waarbij n het aantal chromosomen voorstelt. Bij bijv. 8 chromosomen zou de "unieke" kans dan nog maar zo'n 1/ (4*10^9) zijn en dat is heeeeel klein, (0,000000025% als ik goed geteld heb) en dan gaan we er bovendien nog van uit dat er geen crossing over plaatsvindt.

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door KarelHans
                  Bij bijv. 8 chromosomen zou de "unieke" kans dan nog maar zo'n 1/ (4*10^9) zijn en dat is heeeeel klein, (0,000000025% als ik goed geteld heb) en dan gaan we er bovendien nog van uit dat er geen crossing over plaatsvindt.
                  Volgens mij klopt het wel wat KarelHans hierboven zegt, maar ik wilde er nog even aan toevoegen dat een organisme met maar 8 chromosomen wel heeeeel primitief is. Ik zou zo niet weten hoeveel chromosomen de gemiddelde vogelsoort heeft, maar toch zeker wel richting de 40 chromosomen gok ik zo.

                  Zeg nooit nooit, maar ik zou er dus niet op rekenen dat je totaal onverwante vogels uit 1 paar kunt krijgen.

                  Bij zoogdieren is het overigens zo dat het mitochondriale dna altijd van de moeder ge-erfd wordt. Geen idee of dat ook zo bij vogels is, maar het zou heel goed kunnen. Dan heb je dus sowieso altijd verwantschap tussen nakomelingen van 1 moeder.

                  ----
                  edit: Net even opgezocht: mitochondriaal dna wordt bij vogels inderdaad ook altijd door de moeder doorgegeven aan het nageslacht.

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door barmsijscabaret
                    Nee, dat bedoelde ik niet Henk69

                    ik bedoelde dat elke spermacel (dus voor de volle 100%) bestaat uit een rood en groene factor waarvan er maar 1 kan doorgegeven worden. Idem met de eicel.

                    Opmerking

                    Working...
                    X