Mededeling

Collapse
No announcement yet.

spitsstaartamadine

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• spitsstaartamadine

Hallo allemaal,

Ik heb eind vorig jaar een stelletje spitsstaartamadines gekocht. Ik ga dit jaar proberen om ermee te broeden. Ik heb nog een paar vragen. Ik (of mijn vader) ga zelf een broedblokje maken. De afmetingen weet ik al maar moet er onder het invlieggat ook een stokje?

Ik hoor ook dat ze als er jongen zijn wormpjes nodig zijn. Is dat echt noodzakelijk? En als ik ze geef (buffallo's of pinky's?) kan ik ze dan gewoon in een bakje zetten?

Mark

Als je een kastje met invlieggat maakt, zou ik er wel een stokje onder maken.
    Een halfopen nestkastje is net zo goed, dan laat je de gewoon de voorkant tot tweederde vanaf de onderkant lopen, het bovenste deel laat je open.

Buffalowormpjes zijn niet noodzakelijk, de jongen groeien er wel goed van. Gewoon in een apart bakje is prima. Eivoer kan ook voldoende dierlijke eiwitten leveren.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

inderdaad het zogenaamde halfopen nestkastje wat ton beschrijft voldoet prima.

Spitsstaarten doen het prima zonder het bijvoeren van insecten, een goed eivoer is voldoende. Vorig jaar uit 3 koppels in 3 broedronden 30 jongen groot gekregen zonder ook maar 1 worm.

Succes!
      Wat een leuke hobby hebben wij toch!

Opmerking

ok, bedank voor jullie info. (meer tips zijn natuurlijk altijd welkom) Ik ga er dit jaar wat van proberen te maken.

Opmerking

Nog een vraag. Ik heb het broedkastje erin hangen maar m'n vogels willen er niet in. Ik heb het mannetje wel met wat eivoer op het stokje ervoor weten te lokken. Daar gaat hij nog weleens opzitten maar de pop gaat er helemaal niet op en ook niet in. Weet iemand wat ik hieraan kan doen

Opmerking

spitsstaarten

Beste Mark Otterspeer, ik neem aan, dat je spitsstaarten binnen zitten. Spitsstaarten zijn nestslapers en brengen dan ook liefst de nacht door in een nestje. Andere vogels zijn stokslapers. Maak een half open nestkastje, dan zie jij wat en je spitsen zien wat. Touwnestje erin, wat hooi erbij, wat sisal. Jij bent de makelaar en je probeert je spitsen een nestje te verkopen. Is het nestje in gebruik genomen als slaapnest, dan wordt het over het algemeen ook gebruikt als broednest. Als je geluk hebt maken ze een koepelnestje, maar dan moet je nestmateriaal niet te kort zijn. Als je een beetje je best doet, worden spitsen redelijk vertrouwelijk tegenover hun verzorger. Groet. Adrie Jonkers.

Opmerking

Mark.

Ik heb mijn spitsstaarten in een gemengde voliere zitten.
              Bij mij zitten ze elk jaar in een tralie-nestkastje te broeden. Terwijl er ook half-open nestkastjes hangen.
              Ik doe daar elk jaar zelf een handje nestmateriaal in en dan maken de spitsstaarten het nest verder zelf af.

Dus als het echt niet lukt moet je dat maar eens proberen.

Opmerking

Het mannetje heeft vandaag al een paar keer in het invlieggat gezeten. Ik wacht nog even af en anders probeer ik het met een halfopen nestkastje.

Opmerking

Als dat "even" nou een weekje is, ben je helemaal op de goede weg.

Geduld hoort bij de hobby.
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

Opmerking

Inderdaad zul je even geduld moeten hebben.
                    Vogels kan je niet dwingen om te kweken.
                    Je kan ze wat stimuleren met dagelijks wat eivoer en badwater.

En voor de rest is het gewoon afwachten.
                    Groeten,

Arjan

Opmerking

Zullen ze al naar de buitenvoliere kunnen of is het nog te koud denken jullie?

Het is een voliere op een beschutte plaats. S'nachts kunnen ze de schuur in. Die is niet extreem goed geisoleerd maar wel gewoon van steen.

Wat zouden jullie doen? Naar buiten of nog even binnen houden.

Opmerking

Ik wacht zelf nog even, maar mijn vogels zitten ook op een graad of 15. Als ik ze nu naar buiten zou doen zou het verschil te groot zijn.
                        Zitten je vogels nu op dezelfde temp. als buiten dan zouden ze in een beschutte voliere kunnen. Ik neem aan dat je ze nu in het binnenhok hebt? Wanneer dat zo is zoeken ze daarin wel beschutting als ze het koud krijgen. Het hangt er een beetje vanaf wat de vogels gewend zijn, ik ken mensen die ze het hele jaar buiten hebben in een beschutte voliere.

Opmerking

Ik heb ze vorige week zaterdag naar buiten gedaan. Het was toen lekker weer. Het ging goed.

Maar gisteren lag er ineens een dood in het nest in het binnenhok. Ik verwacht niet dat het met de kou te maken heeft. Misschien ouderdom (ze waren van 2002). En het was ook overdag dus anders hadden hij wel s'nachts dood gegaan.

Ik heb vanmorgen een nieuw stelletje gekocht op een vogeltentoonstelling in bergambacht. Het is een jong stelletje van 2008. Ze zitten in de schuur (waren ze ook gewend.)

Kijken wat dit wordt. Ze zijn iig heel mak.

Opmerking

Ja dat kan gebeuren natuurlijk. Wat je wel eens hebt bij lagere temperaturen is legnood.

Opmerking

Hallo Mark,

Heb je buiten ook voer staan? Als de vogel het invlieggat naar binnen niet meer kon vinden dan zal hij ook overlijden.
                              Groeten,

Arjan

Opmerking

Working...
                              X