Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nestkast

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• nestkast

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af kunnen Bichenows, kanaries, spitstaarten en gouldamadines broeden in een tralie nestkast?
    En als het kan vroeg ik me af welke heb er namelijk 3 gevonden...
    Bij 1 staat duidelijk dat hij voor de kanarie is dus daar weet ik eigenlijk het antwoord al op...

Groetjes Stefan

kanarie, binchenow en spitsstaart kan zeker, dit heb ik zelf ook al eens gedaan, maar goulds denk ik niet. dit is bij mij niet gelukt.
    groeten gijs

Opmerking

Goulds zijn holenbroeders en hebben dus een dichte nestkast nodig.
      De jongen zijn daar ook op aangepast daar zij lichtgevende papillen hebben rond hun bekje zodat de ouders zien waar zij het voedsel dienen te stoppen.
      Mvg,
      Kingfisher.

Opmerking

Spitsstaarten zijn natuurlijk ook holenbroeders. In de vrije natuur in Australie zitten ze in competitie met de Gould amadines voor dezelfde nestgelegenheden.
        Ik heb heel wat jaartjes Goulds gekweekt in broedkooien met half open nestkastjes.

Zoals reeds meermalen vermeld maken alleen Gould amadines and zon astrildes gebruik van nestkastjes in gevangenschap in Australische volieres. Alle andere australische prachtvinken en munia's maken hun eigen nest.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Geef de spitsstaarten maar zo'n grote, 14x15cm, die stoppen ze helemaal vol.
          De bichenows nemen die ook wel, maar zullen eerder een kleinere nemen.

Opmerking

Als je wat begroeiing hebt in je voliere en je hangt daar een nestje in, dan zul je zien als je voldoende cocosvezel geeft, je vogels zelf een nest kunnen maken op dat 'bakje'.
            Ze maken ook zelf ook nesten maar als de begroeiing net wat te weinig is dat heb je kans dat het nest niet stevig genoeg verankerd kan worden en er uit gaat vallen. Zodoende dat wij op een paar plekken ook zo'n half korfje hebben opgehangen in de begroeiing.
            Zie link wat ik bedoel. (ik ken deze website niet maar op de foto staat zo'n nestje)

Groetjes, Chantal
            http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Groetjes Stefan

Opmerking

Was te laat om te bewerken maar kan je ook voor al deze vogels half open nestkasten gebruiken?
                Lijkt mij namelijk dat het beter is om 1 soort op te hangen
                Groetjes Stefan

Opmerking

Juist niet,zoveel mogelijk verschillende soorten ophangen en meer dan er koppels zijn en op verschillende hoogtes.
                  Woont heel jouw familie in dezelfde straat en hetzelfde soort huis?
                  Lijkt me niet.
                  Mvg,
                  Kingfisher.

Opmerking

maar heb je niet kans dat ze dan gaan ruzie maken omdat er niet genoeg van het zelfde soort hang?
                    lijkt me namelijk niet dat je van elk soort nest kastje meer gaat ophangen dan koppels...
                    want ik zat er dan aan te denken om een tralie te doen en half open (voor goulds).
                    Groetjes Stefan

Opmerking

Ik hang altijd verschillende soorten nestjes op,heb ik drie koppels in een vlucht hang ik zeker 9 nestjes op bij voorbeeld en dan nog liefst 2 of 3 verschillende types.
                      Maar in principe probeer ik met 1 stel per vlucht/ kooi te kweken en dan hang ik er nog drie op voor dit ene stelletje.
                      Mvg,
                      Kingfisher.

Opmerking

Working...
                      X