Mededeling

Collapse
No announcement yet.

inrichting voliere?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• inrichting voliere?

Beste forumleden,

Ik heb zelf al een frame staan
    Hiervan wilde ik graag een voliere van gaan maken.
    Mijn vader heeft ook altijd vogels gehad (kanaries).
    Omdat ik zelf een leek ben op dit gebied en na hier al veel gelezen te hebben wilde ik starten met tropen.

Ik zit alleen nog met de inrichting van de voliere wellicht dat jullie goede tips voor me hebben.
    Het hok is niet geisoleerd is dit nodig? De afmetingen zijn volgens tekening. Waar plaats ik het nachtnok en welke grote? In de kooi wil ik graag ook nog wat kweekkooien zetten (+/- 8)
    Wat voor indeling zouden jullie deze ruimte geven en waar dien ik zeker rekening mee te houden?

Bij deze alvast dank.
    Bijgevoegde Bestanden

Op zich hoeft een niet geisoleerd hok geen probleem te zijn,hier kun je de vogels op aanpassen die hier tegen kunnen.
    Waar je wel aan moet denken is blijft je water ook ijsvrij?

Is er stroom aanwezig in je nachthok zodat je dan evt een warmteplaatje of ring onder je water kunt plaatsen zodat het ontdooid blijft.

Voor je broedkooien hoeft dat geen probleem te zijn omdat je dan toch waarschijnlijk in de zomer kweekt.

Wil je bijverlichten zodat je ook kunt voeren als het al donker is,bijvb als je later thuiskomt van je werk? Ook weer stroomvoorziening nodig.

Denk aan een sluis om je buitenvoliere te betreden zodat je vogels niet kunnen ontsnappen of kan dit vanuit het nachthok?
    Ik kan dit niet helemaal goed zien

Zomaar even een paar dingen die me te binnen schieten.
    Mvg,
    Kingfisher.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
      Op zich hoeft een niet geisoleerd hok geen probleem te zijn,hier kun je de vogels op aanpassen die hier tegen kunnen.
      Waar je wel aan moet denken is blijft je water ook ijsvrij?

Is er stroom aanwezig in je nachthok zodat je dan evt een warmteplaatje of ring onder je water kunt plaatsen zodat het ontdooid blijft.

Voor je broedkooien hoeft dat geen probleem te zijn omdat je dan toch waarschijnlijk in de zomer kweekt.

Wil je bijverlichten zodat je ook kunt voeren als het al donker is,bijvb als je later thuiskomt van je werk? Ook weer stroomvoorziening nodig.

Denk aan een sluis om je buitenvoliere te betreden zodat je vogels niet kunnen ontsnappen of kan dit vanuit het nachthok?
      Ik kan dit niet helemaal goed zien

Zomaar even een paar dingen die me te binnen schieten.
      Beste Kingfisher,

Dank voor je bericht.
      De vogels waar ik aan denk zijn goulds, gordelgrasvink, zebravink dat is de start. Als dit allemaal goed samen kan.
      Voor wat betreft de stroomvoorziening zijn de tips zeker handig.
      Het binnenhok is nog volledig leeg, stroom is er wel. Dus kan nog met alles rekening houden.
      De sluis dient volgens mij in de voliere te komen, scheelt helaas wel wat ruimte maar het hok is al volledig dicht.
      Ik ben ook van plan de voliere volledig af te dekken met polycarbonaat plaat.

Opmerking

Ik zou dan wel isoleren en een vorstbeschermer plaatsen,lijkt me genoeg.
        De sluis zou je evt voor de gewone deur kunnen plaatsen,dan ben je niet de ruimte in je vlucht kwijt en zoveel werk is dat niet.
        En 60x60 is genoeg of zeg maar de breedte van je bestaande deur en dan 60 diep.
        En paar palen extra en gaas en wat stoeptegels en je bent er eigenlijk al.
        Of wat ook kan,ik neem aan dat je deur naar binnen draait,is een horgordijn plaatsen aan de buitenkant of een kralengordijn(wel kunststof dan ivm weer)of afneembaar maken en dat je hem even inhaakt als je in de vlucht moet zijn en dan weer gewoon wegnemen.
        Kijk moet je dagelijks in de vlucht zijn,ivm badwater dan gewoon een sluis plaatsen maar anders is dit misschien een optie.
        Mvg,
        Kingfisher.

Opmerking

Ik zou dan wel isoleren en een vorstbeschermer plaatsen,lijkt me genoeg.
          De sluis zou je evt voor de gewone deur kunnen plaatsen,dan ben je niet de ruimte in je vlucht kwijt en zoveel werk is dat niet.
          En 60x60 is genoeg of zeg maar de breedte van je bestaande deur en dan 60 diep.
          En paar palen extra en gaas en wat stoeptegels en je bent er eigenlijk al.
          Of wat ook kan,ik neem aan dat je deur naar binnen draait,is een horgordijn plaatsen aan de buitenkant of een kralengordijn(wel kunststof dan ivm weer)of afneembaar maken en dat je hem even inhaakt als je in de vlucht moet zijn en dan weer gewoon wegnemen.
          Kijk moet je dagelijks in de vlucht zijn,ivm badwater dan gewoon een sluis plaatsen maar anders is dit misschien een optie.
          Beste Kingfisher,

Bedankt voor je snelle reactie.
          Dan ga ik toch een sluis maken, de voliere wil ik volledig op planten maar wel de bad mogelijkheden hierin houden. Wel slim eventueel inderdaad om hem ervoor te plaatsen zodat ik geen ruimte verlies heb voor de vogels.
          Aan de buitenzijde wilde ik gaas maken plaatsen van 19 x 19 zwart, en dan aan de binnenzijde kunststof zwart (gaas). zodat de vogels beter beschermd zijn mochten ze eens schrikken van iets.
          Ik kan zowieso weer aan het werk met isoleren en het nachthok bouwen.
          Gelden hier nog bepaalde maten voor?

Opmerking

Kunststof gaas buiten heeft niet zoveel, zin, muizen knagen daar als een speer doorheen, zonde van de moeite.

Er zijn geen standaard afmeting voor een nachthok, bedenk hoeveel vogels je ongeveer maximaal zou willen en geef elke vogels minstens 10 cm zitstokruimte, dan kom je een heel eind in de goede richting.
            Een hok van een meter breed en 60 cm hoog en diep met 2 zitstokken is dus al lekker royaal.

Succes met puzzelen.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

Opmerking

Hoe bedoel je bepaalde maten?Je nacht hok staat er toch al?
              of bedoel je de vlucht in je nachthok,gewoon zo groot als jij hem wilt en rekening houden met je eventuele broedkooien die je nog wilt gaan plaatsen en ruimte voorjezelf zodat je je wel vrij kunt bewegen en opslag voor je voer,misschien een tafeltje om aan te werken bijvb het ringen van je vogels en voerbakjes vullen en spulletjes opbergen .

Misschien wil je nog een apart vluchtje bouwen voor je jonge vogels naast het nachthok?
              Mvg,
              Kingfisher.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                Kunststof gaas buiten heeft niet zoveel, zin, muizen knagen daar als een speer doorheen, zonde van de moeite.

Er zijn geen standaard afmeting voor een nachthok, bedenk hoeveel vogels je ongeveer maximaal zou willen en geef elke vogels minstens 10 cm zitstokruimte, dan kom je een heel eind in de goede richting.
                Een hok van een meter breed en 60 cm hoog en diep met 2 zitstokken is dus al lekker royaal.

Succes met puzzelen.
                Lezen Ton,gewoon gaas aan de buitenkant en kunststof aan de binnenkant.
                Mvg,
                Kingfisher.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek

Succes met puzzelen.
                  Dank je Ton,

Het kunststof gaas komt binnen in de voliere. dus de buitenzijde word gaas. Had het idee als de vogels dan langs de kant vliegen ze het kunststof en niet het harde gaas raken.
                  Dan kan ik inderdaad weer lekker puzzelen. staat hier al zeer veel vermeld en al veel gezien en gelezen maar zo persoonlijk is toch altijd weer prettig.
                  De afmetingen per vogel vind ik goed te weten en ik had nog niet voorbij zien komen. Bedankt voor je reactie en ik ga weer aan het puzzelen.

Opmerking

sorry lees ik het nu goed dat je de op de foto staande hok wil isoleren?
                    dit is volgens mij niet slim i.v.m. dat je hout nat wordt en het water dan door
                    trekt tot in de isolatie en heeft het isolatie geen nut meer. of je moet harde isolatie gebruiken.
                    maar dan nog hou je het vocht in je wanden dit gaat volgens mij nooit goed.
                    Groeten, Ben

Opmerking

Hoe bedoel je bepaalde maten?Je nacht hok staat er toch al?
                      of bedoel je de vlucht in je nachthok,gewoon zo groot als jij hem wilt en rekening houden met je eventuele broedkooien die je nog wilt gaan plaatsen en ruimte voorjezelf zodat je je wel vrij kunt bewegen en opslag voor je voer,misschien een tafeltje om aan te werken bijvb het ringen van je vogels en voerbakjes vullen en spulletjes opbergen .

Misschien wil je nog een apart vluchtje bouwen voor je jonge vogels naast het nachthok?
                      Beste Kingfisher,

Het gaat inderdaad om de vlucht binnenin de kooi.
                      Hierin dient zoals he zegt ook nog een tafeltje te komen en een blokje kweekkooien.
                      Dienen de jonge vogels altijd apart geplaatst te worden? heb al wel gelezen dat het soms problemen geeft de jonge bij de ouder dieren.

Opmerking

[QUOTE=Ben86;184652]sorry lees ik het nu goed dat je de op de foto staande hok wil isoleren?
                        dit is volgens mij niet slim i.v.m. dat je hout nat wordt en het water dan door
                        trekt tot in de isolatie en heeft het isolatie geen nut meer. of je moet harde isolatie gebruiken.
                        maar dan nog hou je het vocht in je wanden dit gaat volgens mij nooit goed.[/QUOTE

Beste Ben,

Dank je voor de tip.
                        Als ik achter het hout een laag met plastic zet welke ook tegen ongedierte gebruikt word. is dit probleem dan misschien verholpen anders zal het zoiezo lastig zijn het te isoleren als ik uit jou worden op maak.

Opmerking

Houtskeletbouw onderdeel van bouwkundige benadering van een architectonisch ontwerp middels detail uitgangspunten, bouwmethodiek en tekentechnieken bouwkunde.

Voorbeeld van de opbouw van een hsb-wand (hout skelet bouw)

Zoals te zien is zit er achter de buitenbekleding (houten delen) een ruimte met lucht, dit is nodig zodat het hout op de achterkant ook kan ventileren. Ook het rabbat is iets hol gemaakt aan de achterzijde, eventueel zou je de "spijkerregels" ook kunnen voorzien van kleine uitkepingen, dit voor luchtstroming van onder naar boven.
                          De luchtstroming gaat in princiepe van onder naar boven, dus onderin moet lucht kunnen binnenstromen en boven er weer uit.

Een dampdoorlatende folie is voor de afvoer van het eventueel in de isolatie aanwezige vocht.
                          Het triplex is grotendeels voor de stevigheid van een wand aangebracht en is in het geval van een hokje niet noodzakelijk. Dit wordt ook wel direct achter het gips of achter de dampdichte folie aangebracht.
                          De dampremmende laag (dampdichte folie) is nodig om te voorkomen dat vanuit een verwarmde ruimte vocht (uit de lucht) in het isolatiepakket kan komen. Dit gaat ook op voor veel hardere isolatiesoorten.

Door plastic direct aan de binnenkant tegen de houten buitenbekleding aan te brengen zorg je er voor dat het hout niet kan ademen en krijg je sneller houtrot en schimmels enz.
                          Het hout moet dus kunnen ventileren.
                          Om te voorkomen dat er muizen door eventuele ventilatiegaten komen kun je metalen roostertjes of fijnmazig gaas aanbrengen over deze gaten. (kleiner dan ca. 8mm)

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

mvg. Eelke

Opmerking

Hartelijk dank Ele.
                            Ondertussen ben ik al zeer blij dat ik me hier heb aangemeld.
                            Het maken zal allemaal wel gaan lukken alleen de ideeen of hoe iets echt goed moet ontbreken.
                            Het isoleren gaat zeker dan volgens deze methode.

Dank aan alle forumleden die hun bijdrage leveren!!

Opmerking

Lezen Ton,gewoon gaas aan de buitenkant en kunststof aan de binnenkant.
                              Dat zag ik, maar metalen gaas van 19 x 19. Dat vinden muizen niet echt lastig.
                              Ik heb het zo zelf een tijdje gehad, 19 mm metaal met plastic gaas als binnenlaag om de goudbuikjes en oranjekaakjes binnen te houden, was geen succes. Vandaar de tip.
                              Groet Ton,
                              www.allevogels.nl

Opmerking

Working...
                              X