Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zebravink met een opgezwollen dikke poot

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• zebravink met een opgezwollen dikke poot

ik heb vandaga bij een zebravink een dikke poot geconstateerd. zie de foto hieronder. wat kan ik er aan doen aan deze dikke poot? ik ben er met een mesje over gegaan.. het lijkt ontlasting maar het zijn velletjes die je eraf krabt.
    Click image for larger version

Name:	P4090007.jpg
Views:	1
Size:	33,9 KB
ID:	437626
    ik ben alleen gelukkig, als mijn vogels ook gelukkig zijn

Week het pootje is onder een lauwe straal water, ik denk dat je het er zo van af wrijft als het geweekt heeft.
    http://wiggel.skyrock.com/

Opmerking

ik denk dat water niet helpt kan een kalk poot zijn dan zitten er mijten onder de schubben maar even wachten tot dat hier wat mensen zijn die er meer kijk op hebben

Opmerking

ik mag vast een reactie geven goed dat je zo oplet bij je vogels. ik zou er zelf niet teveel aan doen maar als het mijt is.. \

maar weken kan toch geen kwaad? maar goed we wachten op een ervaren antwoord.

Opmerking

Schoonmaken en insmeren met zuurvrije vaseline.

Opmerking

Het pootje voorzichtig schoonspoelen met lauw water en drogen, daarna kan je het beste insmeren met P-zalf van de firma beaphar (kosten ca 4.50 euro).
            Dit dagelijks herhalen, totdat je echt verbetering ziet. Het is een zalf voor kalkpoten, alsmede wratachtige uitslag op snavel of poten. Het is sowieso zaak om jouw vogels dagelijks te controleren op onrechtmatigheden, zoals b.v. wondjes of andere zaken. Dit pootje is echt niet van een paar dagen terug, maar dit is al van langere duur. Succes!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door roy1994
              ik heb vandaga bij een zebravink een dikke poot geconstateerd. zie de foto hieronder. wat kan ik er aan doen aan deze dikke poot? ik ben er met een mesje over gegaan.. het lijkt ontlasting maar het zijn velletjes die je eraf krabt.
              [ATTACH]3914[/ATTACH]
              dit kan werkelijk van alles zijn van een ontstoken wondje tot peesontsteking kalk te kleine ring noem maar op.
              dit is van een foto slecht te zien.

ik zou een ontstekings remmende zalf er op smeren en even afwachten of direkt naar de dierenarts gaan
              met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Opmerking

2 weken terug was het begonnen maar ik heb het eraf gehaalt met een mesje het pootje was toen helemaal school. toen heeft mijn vader een week erop gepas i.v.m. een weekje weg met school. dus ik heb er eigenlijk niet veel naar gekeken. de ringmaat is 2,9 net als bij alle andere zebra's in de kooi. bedankt voor jullie reactie. ik zal kijken wat er nog meer komt.

Opmerking

welk ring nummer heb je deze zebra geringt ??
                  is de ring misschien niet te klein waardoor de zwelling is onstaan
                  ik zou hem appart zetten lauw water beetje weken en zuurvrij vaseline erop smeren dit 2 maal daags doen.
                  ook kun je trekzalf gebruiken
                  maar dat mag niet meer verkocht worden maar toch vind ik dat een super middel
                  ik zou hem appart zetten en stukje papier onder op de bodem neer leggen
                  succes

Opmerking

Lijkt wel jicht, bij jicht werken de nieren niet goed, en verlaten de uraten via de poren het lichaam, vandaar de gele substantie.

Ik zou zo ie zo even de ring met het bekende ringenschaartje er afknippen.

Want de verdikking zit ook onder de ring.
                    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Je maakt de zitstokken toch soms niet ruw met schuurpapier????
                      Hierdoor krijg je ontstoken pootjes bij vogels.
                      Schuurpapier =met gemalen glas en dat zet zich dan in de zitstok
                      Hierdoor krijgt de vogen kleine wondjes en dan door op de bodem en overal fond te huppen krijg je een onstekingsreaktie.

MGV Frank4

TIP haal een ijzerzaagblad en haal dat een paar keer over de gewassen zitstok om deze op te ruwen.

Opmerking

@ frank

ik heb no net nieuwe zitstokken met ribbeltjes erin dus voorlopig hoef ik ze niet te ruwen. maar toch bedankt dat je mee denkt.

Opmerking

de zebravink is vandaag overleden. de poot was van binnen uit gaan rotten dus hij was er vandaag eraf gedaan echt alles zat onder het bloed. ik heb er maar een eind aan gemaakt.

mvg roy

Opmerking

ontstoken pootje

Jouw vraag dateert van 2 juni, maar ik heb in de tussentijd niet gelezen hoe je het pootje behandeld hebt. Het eindresultaat heb ik wel gelezen, wat ik triest vind.

Opmerking

ik ben naar een vogel speciaal zaak gegaan voor een tangetje om een teng te verwijderen maar hij zei dat ik de ring er niet af kon halen anders brak hij het pootje. hij zei dat ik er met een naald in moest prikken en in soda/biotex water moest houden. toen heb ik nog wondzalf meegekregen voor het voorkomen dat er vuil in kwam dat moest ik ieder dag doen. ik kwam gister in de kooi en ik zag dat alles onder het bloed zat omdat zijn poot afgestorven was(niet echt een mooi gezicht).

mvg

Opmerking

Working...
                              X